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S-S-C Model(System-Strategy-Communication)을 중심으로 분석한 기업의 효과적인 CSR활동연구 : 국내외 10개 기업의 CSR분석을 중심으로

A Korean companies' effective CSR research by adapting the S-S-C Model(System-Strategy-Communication) : : by analyzing 10 domestic and international companies' cases

초록/요약

With the rapid change of social environment, Corporate Social Responsibility (CSR) is no longer a one-time volunteer activity but a competitive factor of a company and an important trend, and is now positioned as an important factor for sustainable growth of a company. In order for a company to develop and grow long-term, there has to be harmony of economy, environment and society. Many global companies overseas already stress environmental management and social responsibility and prioritize sustainable business management. In a situation where social responsibility is emphasized in corporate activities, companies are expanding CSR activities and making efforts to establish a structure system. Domestic Korean companies are also investing a lot in CSR activities. However, people do not have a high awareness of likability of Korean companies. What is the reason? This is because there is no system for CSR activities and they are inefficient. Therefore, there is a need to present a direction to establish a CSR activities system. This study aimed to examine an effective CSR activities method. It selected 5 domestic and international companies that rank the highest for CSR activities, and researched CSR reports and domestic and international documents and corporate Websites that contain CSR contents, and used a “S-S-C Model” analysis frame to analyze corporate CSR activities. First, domestic and international CSR activities were analyzed through the S-S-C Model, and second, they were analyzed according to 3 CSR activity factors of system, strategy and communication. The study defined the analysis results based on the research, and examined differences in strategy and points of improvement. As a result, there were many differences between CSR activities of domestic and international companies, and based on the results, system, strategy and communication points of improvement were presented for “Effective CSR activities of domestic companies.”

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초록/요약

사회적환경이 급변하면서 기업의 사회책임활동(CSR: Corporate Social Responsibility)이 기업의 보여주기 식으로 하는 봉사활동이 아닌 하나의 기업의 경쟁력이자 중요한 경영 트렌드로서, 기업이 지속가능한 성장을 위한 중요한 요소로 자리 잡게 되었다. 기업이 장기적으로 발전하고 성장하기 위해서는 경제, 환경, 사회에 대한 책임이 조화를 이루어야 한다. 이미 해외의 많은 Global 기업들은 환경경영과 사회적책임을 동시에 강조하는 지속가능경영을 최우선시 하고 있다. 기업들의 활동에 사회적 책임이 강조되고 있는 상황에서 이에 대처하기 위한 방법으로, 기업들은 자사에 맞는 CSR활동을 점차 늘여나가고 있으며 체계적인 시스템을 갖추기 위해 노력하고 있는 것이다. 국내기업 역시, 사회책임활동을 위한 투자를 많이 하고 있다. 하지만 기업에 대한 호감도나 인식이 높지 않다. 그 이유는 무엇인가? 그 이유는 사회책임활동에 대한 체계가 갖춰있지 않아 효율이 떨어지기 때문이다. 때문에 사회책임활동 체계를 갖추기 위한 방향을 제시해줄 필요가 있다. 본 연구는 효과적인 CSR활동 방안을 알아보기 위한 연구로, 현재 CSR활동 부문에서 가장 상위에 랭크된 국내외 10개의 기업을 선정한 후, 각 기업의 웹사이트 및 사회공헌활동 내용을 포함하고 있는 CSR Report, 국내외 문헌을 참고하여, ‘S-S-C Model‘이라는 분석틀을 사용하여 기업의 CSR활동을 분석하였다. 1차적으로 S-S-C Model을 통해 국내외기업의 CSR활동을 분석한 후, 2차로 System, Strategy, Communication 이렇게 3개의 CSR활동요인별로 분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 분석결과를 정의하고, 전략의 차이 및 보완점에 대해 도출하였다. 그 결과 국내외 기업들 간의 ‘사회책임활동‘에 많은 차이점이 도출되었으며, 이 결과를 토대로 하여 ’국내기업의 효과적인 사회책임활동’을 위한 시스템, 전략, 커뮤니케이션 차원 별로 개선점을 제시하였다.

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