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현대 영화영상에서의 몽타주 연구 : HD 단편영화 <개똥철학>, <주(변)인들>

초록/요약

This study is about a montage in modern film images. A montage is one of the main concepts among the various composing elements and methods which are producing meanings in film images. Thus, it's importance has been discussing in regards to aesthetic, philosophical and technical aspects. This study has examined how the montage works in modern film images especially in the aspect of 'Editing'. In fact, the montage can be applied in many points of film making processes as partly or integrated. This study has discussed a theoretical point that the concept of a montage is a process to organize and arrange different objects. Also, patterns of combined application, connection and it's operation in practice were examined. Especially, the study explained the concept of editing which was a precondition of post-production of film images by introducing a new theory of editing. As an aspect of principle of editing and conceptual property, it has discussed the 'Eye Blinking' of Walter Murch along with the existing editing syntax, and the 'time' which is a significant concept in the context of meanings was also mentioned. A theoretical aspect of the montage was initiated from D. W. Griffith who had presented a possibility and an extensibility of the editing. Then the works of Lev Kuleshov, V. I. Pudovkin, and Sergei M Eisenstein were reviewed since they were those who made the editing an important concept which produces meanings through reconstruction of time, transition of emotions, emphasis and implication. Particularly, V. I. Pudovkin devised the 'Montage of Linkage', which made audiences experienced a 'Natural' image by editing. On the other hand, Sergei M Eisenstein stressed to make new meanings through the 'Montage of Collision', further developed it to the 'Association Montage'. These early stage of a montage led a new editing technique in 1960s, which was 'Jump Cut' initiated by the trend of Nouvelle Vague. It is a technique developed more by Jean Luc Godard, which is not a natural production of meaning, rather reveals discontinuance intentionally by emphasizing the editing job. That provides audiences with fresh emotional interest by including 'Strange Feelings(Verfremdung)'. Based on these theoretical understandings, the study analyzed two HD short films, <Shit happens> and <Bystanders>. First of all, hand-held picturing and jump-cut editing do the major roles in producing of meanings in <Shit happens>, In particular, jump-cut editing delivers the conflicts and clashes of the characters to audiences along with a speedy progress. Meanwhile, <Bystanders> utilizes more various editing techniques of modern film images. Different kinds of montage techniques, classical editing, and jump-cut are shown overall, then it makes the audiences feel a sense of rhythm and natural visual experiences at the same time. This study has presented the significance and the role of editing in film images by analyzing a couple of film works. By reviewing the concepts of a montage and jump-cut, it has showed that editing has a possibility of the process of the second creation. The limitation of the study is that the film works reviewed here were the things done by the researcher, which could allow subjectivity in its interpretation. However, since the study has focused on the process of producing meanings, not reviewing of the meaning of film works, it would contribute to finding a significance and a role of the editing process.

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초록/요약

본 논문은 현대 영화영상에서의 몽타주에 관한 연구이다. 몽타주는 영화영상에서 의미를 생성하는 여러 구성 요소 및 방법 중 가장 중요한 개념 중 하나이다. 이에 대한 중요성은 미학적, 철학적 그리고 기술적 측면 등 여러 관점에서 논의되고 있다. 본 논문에서는 이러한 관점을 공유하고 이를 토대로 현대 영화영상에서 몽타주가 어떠한 역할을 하는지 ‘편집’의 측면에서 논의하고 있다. 실제 몽타주는 영화영상 제작과정의 여러 지점에서 부분적으로 혹은 통합적으로 접근될 수 있다. 하지만 본 논문은 몽타주의 개념이 상이한 대상들을 조합하고 정리하는 과정이라는 원리적인 면과 혼합적 적용의 양상 그리고 연결에 관한 총체적 논의이며, 이것의 직접적인 실행 지점인 후반작업과 연관하여 논의하고 있다. 이를 위해 본 논문은 우선 현대 영화영상에서의 후반작업의 전제 조건이라 할 수 있는 편집의 개념에 대해 논의한다. 이에 대해서는 편집의 원리와 개념적 특성의 측면으로 새로운 편집 이론을 도입한다. 기존의 편집 구문론과 월터 머치의 ‘눈 깜박임’에 대한 관점으로 이를 논의하며, 연관하여 후반 작업에서 진행되는 영화영상의 의미적 맥락에서의 중요 개념인 ‘시간’에 대해서 다룬다. 본격적인 몽타주에 대한 이론적 논의는 우선 편집이라는 측면에서 그 가능성과 확장성을 제시한 그리피스의 논의를 시작으로, 이를 계승하고 발전시킨 레프 쿨레쇼프와 푸스프킨 그리고 에이젠슈타인을 살펴보는 것으로 진행한다. 이들에 의하여 편집은 시간의 재구성 및 감정의 전이, 강조, 함축 등으로 의미를 생성하는 중요한 개념으로 인식되기 시작하기 때문이다. 특히 푸도프킨은 ‘연결 몽타주’ 개념을 창안하면서, 편집에 있어서 관객들로 하여금 ‘자연스러운’ 영상에 대한 경험을 강조하였다. 이에 반해 에이젠슈타인은 ‘충돌 몽타주’ 개념을 통해서 새로운 의미의 창출을 강조하면서, 추후 ‘연상 몽타주’로까지 발전시킨다. 이러한 몽타주에 대한 초기의 논의들은 이후 1960년대에 이르러 새로운 편집기법으로서 나타나게 되는데, 그것이 누벨바그 사조에 의해 시작되는 ‘점프 컷’이다. 특히 이는 고다르에 의해 기법화되었으며 편집이라는 것을 오히려 강조함으로서 기존의 자연스러운 의미 생성으로서의 몽타주가 아닌 의도적으로 불연속성을 드러내는 기법이라 할 수 있다. 즉 관객들로 하여금 ‘생소함’을 유발시킴으로서 새로운 정서적 감흥을 제공하고 있는 것이다. 이러한 몽타주에 대한 이론적 논의를 바탕으로 본 논문에서는 HD 단편영화 <개똥철학>과 <주(변)인들>을 분석한다. 우선 ‘개똥철학’은 핸드 헬드 촬영의 연출과 점프 컷 편집이 영화의 의미 생성에 있어 주요 역할을 하고 있는데, 특히 점프 컷 편집을 통해 영화 속의 인물의 갈등과 충돌을 전달하며 그에 따른 속도감 있는 진행으로 관객들에게 극적으로 전달을 목적으로 하고 있다. 이에 반해 <주(변)인들>은 좀 더 다양한 현대 영화영상의 편집 기법을 활용하고 있다. 앞서 이론적으로 언급한 여러 몽타주 기법과 고전적 편집 그리고 충돌의 전형인 점프 컷들이 전반적으로 나타나고 있으며 이를 통해 관객으로 하여금 리듬감과 동시에 자연스러운 시각 경험을 가능케 해준다. 이렇듯 본 논문은 작품 분석을 통해 영화영상에서의 편집의 중요성 및 역할에 대해 논의하고 있다. 그리고 이를 몽타주와 점프 컷이라는 개념을 중심으로 고찰하며, 편집이 재현의 또 다른 재현의 과정으로서 ‘제 2의 창조과정’의 가능성을 가지고 있음을 밝히고 있는 것이다. 그럼에도 불구하고 본 논문이 가지는 한계는 분석 대상으로 삼은 작품들이 본 연구자가 편집 작업을 직접 수행하였다는 점이다. 따라서 해석에 있어서 주관성이 개입될 수 있는 여지가 있다. 하지만 본 논문은 내용의 작품의 의미를 고찰하는 것이 아닌, 의미를 만들어내는 과정에 대한 연구이며, 이를 통해 재현물로써 현대 영화영상의 여러 특징 중 한 측면을 다루고 있다는 점에서 의의가 있을 것이다.

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