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SNS의 사회자본 형성에 미치는 영향에 관한 연구 : 싸이월드 미니홈피 특성을 중심으로

Study on the Effect of SNS (Social network services) on the formation of Social Capital: Centering on the characteristics of Cyworld mini homepages

초록/요약

이 논문은 SNS의 특성을 살펴보고 사회자본 형성과의 관련성이 있는지 비판적으로 분석한 문화기술지이다. SNS 사용자들은 이용 패턴에 따라 SNS특성을 각기 다르게 인식하고 있었으며 이에 따라 사회자본의 형성에도 차이가 있음이 확인되었다. 이 논문의 주요 연구 대상은 20~30대의 미니홈피 사용자들이다. 또한, 타 SNS를 병행하는 사용자들도 연구대상에 포함시켜 SNS간의 특성적인 차이가 있는가를 분석하였다. 연구자는 34명의 미니홈피 사용자들과 심층 면접을 진행하였고, 주요 SNS 사례분석을 통해 대상자들의 인터뷰 내용을 보완하는데 주력하였다. 이 연구는 다음의 두 가지 주제에 대해 탐색하는 것에 초점을 두었다. 첫째, 싸이월드 미니홈피는 SNS로서의 특성을 지니고 있는가에 대해 살펴본다. 기존 연구를 통해 도출된 SNS 특성들을 과연 사용자들도 동일하게 받아들이고 활용하고 있는지, 그들의 SNS 활동을 비판적으로 기술하면서 분석한다. 둘째, 연구를 통해 도출된 SNS의 특성들은 사회자본의 형성과 관련성이 있는가에 주목한다. 우리는 살아가면서 수많은 사람을 만나고 다양한 관계를 형성해가지만 이러한 무수한 만남과 관계가 곧바로 사회자본의 형성으로 이어질 수 있는 것은 아니다. 그러므로 사회자본을 형성하기 위해서는 어떠한 조건이 고려되어야 하는지를 살펴보고 향후 SNS의 성장 가능성을 조망해본다. 위의 두 가지 주제에 대해 본 연구에서 밝혀낸 바는 다음과 같다. 첫째, 심층 면접 자료를 분석한 결과, 싸이월드 미니홈피 사용자들은 업데이트 알림이 있을 때만 확인하는 활동, 자신의 기록보관을 위해 일부 메뉴만을 제한적으로 사용하는 활동, 자신의 미니홈피는 폐쇄하고 다른 사용자의 미니홈피만을 탐색하는 활동, 미니홈피를 통해 다양한 관계를 형성하고 적극적으로 서비스를 이용하는 활동, 미니홈피보다는 다른 SNS를 지향하는 활동 등 다양한 형태의 이용 패턴이 나타나는 것으로 확인되었다. 이러한 이용 패턴을 기준으로 사용자들은 총 다섯 가지 유형─방치적 눈팅형, 제한적 기록보관형, 폐쇄적 훔쳐보기형, 적극적 활용형, 외부적 지향형─으로 구분되었고, 각각의 사용자 유형에 따라 서로 다른 SNS 특성을 나타내고 있었다. 이는 사용자 계층 간 그룹의 다양화가 이루어지고 있으며, 향후 신규 SNS를 기획하거나 기존 SNS의 발전을 꾀하는 기업들에게 시사하는 바가 크다고 하겠다. 둘째, 단일의 SNS를 통한 관계의 형성보다도 메신저, 타 SNS 등을 통해 복합적으로 관계를 형성하려는 움직임이 활발해짐을 알 수 있었다. 또한, 본 연구의 중심이었던 미니홈피를 통해서는 도구적 사회자본보다도 표출적 사회자본의 형성이 강한 것으로 나타났으며, 주로 정서적인 교류를 통해 친밀감을 형성하는데 주력하는 것으로 확인되었다. 셋째, 연구대상자를 찾는 과정에서 미니홈피를 통해서는 ‘강한 연대의 약함’의 속성을 느낄 수 있었으며, 네이버 카페나 다른 SNS등을 통해서는 ‘약한 연대의 강함’의 속성을 파악할 수 있었다. 넷째, 미니홈피의 작은 팝업 형태와 폐쇄적인 구조, 접근 경로의 취약 등은 SNS의 효율적인 이용을 저해하는 요인이 되는 것으로 확인되었다. 국내 인터넷 시장은 급속히 변화하고 있으며 시장의 변화에 따라 이용자들을 만족하게 하기 위한 SNS의 특성도 빠르게 변화하고 있다. 본 연구는 사용자 유형에 따라 SNS의 특성과 사회자본의 형성에 영향을 미치고 있음을 강조하고, 정보화사회에서 SNS 사용자들의 더 나은 삶을 위한 문화적 가능성을 구체적으로 밝혔다는 점에서 의의가 있다.

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초록/요약

This study is a cultural description that critically examines the characteristics of SNS and analyzes whether they have any relations with the formation of social capital. SNS users recognize its characteristics in different ways according to different usage patterns and there are accordingly different effects on social capital formation. For the research survey, samples of people who are mainly users of mini homepages in their twenties and thirties were chosen. Also included were people who use other SNSs, for analysis of whether there are differences in the characteristics of different SNSs. The researchers carried out in-depth interviews with mini homepage users, and focused on supplementing the interview contents through the analysis of major SNS cases. This study focuses on the following two issues: First, it examines whether Cyworld mini homepages have the characteristics as an SNS. It investigates whether the users of those homepages accept the characteristics of SNS produced through existing study results and make use of them as such, by describing their SNS activities in critical ways. Second, this study pays attention to whether the characteristics of SNS produced through research have any relation with the formation of social capital. Through social contact, we meet many different kinds of people and form various relationships, but not all these numerous meetings and relations lead to the formation of social capital. For that reason, this study looks into what conditions have to be considered in order to form social capital and foresee the possibility of SNS growth in the future. There are some results obtained in this study relating to the above two subjects. First, through in-depth interviews with people, it has been confirmed that Cyworld mini homepage users have different approaches in using the homepages: checking and being active only when there is a notice for update; using limited part of the menus only to keep their records; closing one’s own mini homepages and exploring those of other users; actively using the mini homepages by forming various relations and making use of all the services, or pursuing various other activities of SNS rather than using mini homepages. Based on these different usage patterns, the users are divided in five different groups: users who are not active in their homepages but only being alert for updates or for certain interests; users who keep records in limited usage; users who have a closed attitude but enjoy taking a look at other people’s homepages; active users; and users keen to reach out to others. According to these different types of users, different characteristics of SNS are marked. This diversification among different levels of groups can be important for corporations which are trying to develop an existing SNS or devise a new SNS. Second, it has been ascertained that rather than forming relations with one SNS, users are becoming more active in forming complex relationships through multiple SNS and message systems. Also, in the mini homepages, as the center of this study, it was shown that the formation of expressive social capital was stronger than instrumental social capital, and the users tend mainly to form close relations through emotional friendship. Third, in the process of looking for research objects, it was sensed that mini homepages have an element of ‘weakness in strong ties’, and in other sites as Naver cafe or other SNSs, an element of ‘strength in weak ties’ could be noticed. Fourth, it was ascertained that certain elements including the small pop-up windows, closed structure and weakness in the approach path in mini homepages can disturb the effective usage of SNS. The Korean domestic internet market is expanding rapidly and the characteristics of SNS are also changing rapidly according to the market change to follow the trend. This study emphasizes the effect of the characteristics of SNS according to the user types on the formation of social capital and has some meaning in that it has defined concretely the cultural possibility of better lives for SNS users in this information society.

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