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'수화로 책 읽어주기'가 청각장애 특수학교 중학생의 독해력과 독서 태도에 미치는 영향

The Effects of 'Reading Aloud using sign language' for Hearing-Impaired Middle School Students on the Reading Comprehension and Reading Attitude

초록/요약

본 연구는 청각장애 특수학교 중학생을 대상으로 ‘수화로 책 읽어주기’ 활동을 하였을 때 독해력과 독서 태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구 과제는 다음과 같다. 첫째, ‘수화로 책 읽어주기’가 청각장애 특수학교 중학생들의 독해력 향상에 영향을 미치는가? 둘째, ‘수화로 책 읽어주기’가 청각장애 특수학교 중학생들의 독서 태도에 긍정적인 영향을 미치는가? 이에 따라 인천광역시에 소재한 S 청각장애 특수학교에 6개 반 중학생 34명(1학년 10명, 2학년 11명, 3학년 13명)을 대상으로 9주 동안 총 40차시에 걸쳐 ‘수화로 책 읽어주기’ 활동을 하였으며 그 효과를 검증하였다. 연구 활동의 결과는 SPSS/WIN 12.0 통계 프로그램으로 처리하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 수화로 책 읽어주기 활동은 청각장애학생의 독해력 향상에 유의미한 효과가 있었다. 학생의 독해력을 성별, 학년별, 수준별로 분석한 결과 모두 향상된 것으로 나타났다. 수화로 책 읽어주기 활동을 하기 전 독해력 평균보다 사후 독해력 검사의 평균이 높았고 독립 t-test와 대응표본 t-test 결과 유의미한 차이가 발생한 것으로 나타났다. 둘째, 수화로 책 읽어주기 활동은 청각장애학생의 독서 태도에 긍정적인 영향을 주었으며 통계상으로도 유의미한 효과를 확인할 수 있었다. 성별, 학년별, 수준별 학생의 독서 태도가 향상된 것으로 나타났다. 수화로 책 읽어주기 활동 전 측정한 독서 태도 검사 평균에 비해 사후 독서 태도 검사의 평균이 높았고 전체적으로 유의미한 차이가 발생한 것으로 나타났다.

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초록/요약

Hearing-Impaired students who are not achievable by hearing loss are lacking in language comprehension. So Hearing-Impaired students hate reading than hearing students do. Reading comprehension also has serious problem. Even if most of Hearing-Impaired students have normal intelligence is lower a school record than hearing students do. Consequently this study aims to seek way that middle school Hearing-Impaired with 'Reading Aloud using sign language' develops reading comprehension and positive reading attitude in improvement. The major findings of the study were as follows. First, Do the effect of the middle school Hearing-Impaired students with 'Reading Aloud using sign language' develop reading comprehension in improvement? Second, Do the effect of the middle school Hearing-Impaired students with 'Reading Aloud using sign language' develop the positive reading attitude? This study had some limitation, and there were some suggestions about how more accurate and generalizable result could be produced: Only students were examined in this study that had school for the deaf in Incheon. Students in school are thirty-four students of middle school. (ten students in first grade, eleven students in second grade, thirteen students in third grade) And this experiment progresses for a period of nine weeks. (40 stages) Date processing used SPSS/WIN 12.0 statistical program. The finding of this study led to the following conclusion: First, the effect of 'Reading Aloud using sign language' for Hearing-Impaired Middle school students had effect to reading comprehension in improvement. It was improvement in a group, the distinction of sex, a group by ability. 'Reading Aloud using sign language' had the effect positive effect before that. Second, the effect of 'Reading Aloud using sign language' for Hearing-Impaired Middle school students had positive effect to reading attitude. It was instrumental very much in improving the ability students to pronounce, punctuate by meaning and read realistically, and led students to have more confidence in reading. Considering those results, 'Reading Aloud using sign language' develops reading comprehension and positive reading attitude in improvement. Therefore, 'Reading Aloud using sign language' must need reading indefatigably to individual of ability for developing reading comprehension and positive reading attitude in improvement.

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목차

Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구 목적 = 1
2. 연구 과제 = 6
3. 용어 정의 = 7
4. 연구의 한계 = 10
Ⅱ. 이론적 배경 = 12
1. 책 읽어주기의 의의 = 12
2. 책 읽어주기와 독해력과의 관계 = 15
3. 책 읽어주기와 독서 태도와의 관계 = 19
4. 청각장애학생의 학습특성 = 21
5. 선행연구 = 28
Ⅲ. 연구 방법 = 33
1. 연구 대상 = 33
2. 연구 설계 및 절차 = 36
3. 연구 도구 = 38
4. 활동 구성 = 41
5. 자료 처리 = 48
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 50
1. 연구 결과 = 50
2. 논의 = 63
Ⅴ. 결론 및 제언 = 66
1. 결론 = 66
2. 제언 = 67
참고문헌 = 69
국문초록 = 76
부록 = 78
표목차
<표 1> 연구 대상 전체 학생의 집단별 특성 = 33
<표 2> 연구 대상 학생의 집단별 특성 = 34
<표 3> 독해력 및 독서태도 사전.사후 검사의 성별 동질성 분석 = 35
<표 4> 독해력 및 독서태도 사전.사후 검사의 수준별 동질성 분석 = 35
<표 5> 독해력 및 독서태도 사전.사후 검사의 학년별 동질성 분석 = 36
<표 6> 연구 설계 = 37
<표 7> 연구 절차 = 38
<표 8> 수화로 책 읽어주기 활동 지도안 = 47
<표 9> 실험집단과 비교집단의 전체 독해력 차이 검증 = 50
<표 10> 실험집단과 비교집단 간의 성별 독해력 차이 검증 = 51
<표 11> 실험집단과 비교집단 간의 수준별 독해력 차이 검증 = 52
<표 12> 실험집단과 비교집단 간의 학년별 독해력 차이 검증 = 54
<표 13> 실험집단과 비교집단의 전체 독서 태도 차이 검증 = 55
<표 14> 실험집단과 비교집단의 성별 독서 태도 차이 검증 = 56
<표 15> 실험집단과 비교집단의 수준별 독서 태도 차이 검증 = 58
<표 16> 실험집단과 비교집단의 학년별 독서 태도 차이 검증 = 61

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