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사회적지원 인식이 교육훈련 전이에 미치는 영향에 관한 연구 : 자기효능감의 매개효과

A study on the effect of perceived social support on transfer of training : The mediating effect of self-efficacy,

홍승일 (Hong, Seung Il, 경영전문대학원 인사조직전공)

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초록/요약moremore
많은 기업들은 인적자원의 능력과 경쟁력 향상을 위해 교육훈련에 관심을 가지고 있으며, 많은 시간과 비용을 투자하고 있다. 기업들은 교육훈련에 대한 지속적인 투자와 관심을 가지고 교육훈련을 실시하고 있지만 교육훈련의 성공은 미비한 실정이다. 기업 교육훈련의 성공을 판단하는 출발점은 교육훈련을 실시한 후 습득한 내용을 현업에서 어느 정도 유용하게 활용함으로써 업무 성과가 얼마나 향상되었느냐에 있다. 그러나 교육훈련 대상자들이 교육훈련 후 배운 내용을 현업에 복귀하여 적용하는 비율은 낮은 편이고 교육훈련을 통해 배운 내용을 현업에 적...
많은 기업들은 인적자원의 능력과 경쟁력 향상을 위해 교육훈련에 관심을 가지고 있으며, 많은 시간과 비용을 투자하고 있다. 기업들은 교육훈련에 대한 지속적인 투자와 관심을 가지고 교육훈련을 실시하고 있지만 교육훈련의 성공은 미비한 실정이다. 기업 교육훈련의 성공을 판단하는 출발점은 교육훈련을 실시한 후 습득한 내용을 현업에서 어느 정도 유용하게 활용함으로써 업무 성과가 얼마나 향상되었느냐에 있다. 그러나 교육훈련 대상자들이 교육훈련 후 배운 내용을 현업에 복귀하여 적용하는 비율은 낮은 편이고 교육훈련을 통해 배운 내용을 현업에 적용하는 비율이 낮다면 교육훈련이 기업성과에 기여를 하지 못한다고 할 수 있으며, 인적자원의 경쟁력이 향상 되지 않았다고 말 할 수 있다. 이런 상황에서 교육훈련 전이에 대한 중요성을 인식하고 교육훈련 전이에 영향을 미치는 요인에 대해 살펴보는 것이 의미가 있을 것으로 판단 하였다. 그래서 본 연구의 목적은 다음과 같이 요약될 수 있다. 첫째, 교육훈련 대상자들이 인식하는 조직의 제도를 통한 지원(조직지원, 팀지원)이 교육훈련 전이에 미치는 영향을 검증하고자 한다. 둘째, 교육훈련 대상자들이 인식하는 인간관계를 통한 지원(상사지원, 동료지원)이 교육훈련 전이에 영향을 미치는데 있어서 자기효능감의 매개역할을 검증하고자 한다. 실증분석을 위한 방법으로 설문지법을 채택하였고, 연구 대상은 2008년에 직무교육을 받은 A,B,C 회사 교육훈련 대상자와 S대학 MBA 과정을 수료한 직장인으로 선정하였다. 설문지는 총 1191부가 배포되었으며, 그 중 210부가 회수되었다. 회수된 설문지 중 기록내용이 불성실했던 응답지 15부는 통계자료로서의 가치가 없는 것으로 판단하여 분석에서 제외 하였다. 연구분석 방법으로는 SPSS Win 15와 Lisrel을 사용하여 통계처리 하였으며, 실증분석 절차로는 측정타당화 과정을 거쳐 측정도구의 신뢰성과 타당성을 확보한 후에 가설검증을 실시하였다. 통계기법으로는 신뢰도 분석, 판별타당성 분석, 요인분석, 피어슨 상관관계분석, 구조방정식을 사용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조직지원 인식이 교육훈련 전이에 긍정적인 영향을 미친다는 가설은 채택되었지만, 팀지원 인식이 교육훈련 전이에 긍정적인 영향을 미친다는 가설은 기각되었다. 조직지원이 팀지원 보다 교육훈련 대상자에 대한 지원에 관한 범위와 권한이 크기 때문에 이와 같은 결과가 나왔다고 추론 할 수 있다. 둘째, 상사지원 인식이 교육훈련 전이에 영향을 미치는데 있어서 자기효능감이 매개역할을 한다는 가설은 채택되었지만 동료지원 인식이 교육훈련 전이에 영향을 미치는데 있어서 교육훈련 후 자기효능감이 매개한다는 가설은 기각되었다. 상사지원 인식이 자기효능감에 긍정적인 영향을 미치는 것은 피그말리온 효과로 설명될 수 있으며, 자기효능감이 교육훈련 전이에 영향을 미친다는 것은 기존연구의 연구결과로 설명 될 수 있다.
초록/요약moremore
Firms always try to make better performance with better competitiveness. In the past, capital, machines, and materials were more important than others for corporate competitiveness. However, today human resource management is more noticed as an important and sustainable factor for corporate compet...
Firms always try to make better performance with better competitiveness. In the past, capital, machines, and materials were more important than others for corporate competitiveness. However, today human resource management is more noticed as an important and sustainable factor for corporate competitiveness while money, machine, and material are losing it. Firms are very interested in developing human resource and are investing a lot of money and time for it. However, the results have not been much successful compared with the efforts. The starting point to judge whether the training is successful or not is to figure out how much learners adopt what they learn into real business and how much they are improved in their business skills. But, it seems workers participating training programs are not much adopting what they learn in the training and it means that training is not working well for better performance. Therefore, the transfer of training into real business is important, and it should be studied in a perspective of what factors influence to it. The purposes of this study are as follows: First, it aims to examine an effect of perceived institutional support(perceived organizational support and perceived team support) for the transfer of training. Second, it aims to verify whether self efficacy mediates between perceived interpersonal support(perceived supervisor support and perceived peer support) and the transfer of training. Questionnaire method was used for this study. 1191 questionnaire were distributed to people who are taking MBA program in S business school and are taking job training in A, B, C company. As a result, 210 were responded and finally 195 sample were used for this analysis except for 15 of uncompleted forms. The collected data was statistically analysed by SPSS Win 15.0 and Lisrel. This study are summarized as follow: First, perceived organizational support was positively related to the transfer of training while perceived team support didn't show a significant relation. It means that organizational support is more effective than team support to help people. Second, mediating effect of self-efficacy showed significance between perceived supervisor support and transfer of training while it didn't show significance between perceived peer supports and transfer of training. In other words, Perceived supervisor support influence self-efficacy and self-efficacy affects transfer of training. It can be explained by Pygmalion effect and preceding researches.