Bowling and Doubleness : the Dynamics between Stanley and Blanche in A Streetcar Named Desire
- 발행기관 서강대학교 일반대학원
- 지도교수 김태원
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 2
- 학위명 석사
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045053
- 본문언어 영어
초록/요약
테네시 윌리엄즈의 『욕망이라는 이름의 전차』(1947) 는 스탠리와 블랑쉬 사이의 역동적인 관계에서 극의 힘을 얻는다. 하지만 그 동안 학계에서 블랑쉬는 다양한 층위와 관점을 통해 논의되어온 것에 반하여, 스탠리는 그녀의 적대자로 치부되거나 단순히 블랑쉬가 표방하는 것의 반대 정점으로만 여겨져 왔다. 심지어 스탠리가 단순한 평면 캐릭터로 묘사되는 경우도 있다는 점을 고려할 때 이러한 스탠리에 대한 분석은 문제가 있다고 하겠다. 스탠리에 대한 이러한 편협한 분석은 스탠리를 일차원적이고 평면적인 캐릭터로 볼뿐만 아니라 극 전체를 현대 미국을 대표하는 단순한 야만인(스탠리)이 전통적인 남부 출신의 섬세한 피해자(블랑쉬)를 파괴하는 우화로 환원시키는 우를 범한다. 하지만 스탠리의 집착과 강박에 주목하면 그 동안 발견하지 못했던 스탠리의 다른 면모를 엿볼 수 있다. 극에서의 무대 지시문, 대사, 의상, 무대 소품 등과, 영화로 각색된 『욕망이라는 이름의 전차』(1951) 에 등장하는 새로운 장면들은 끊임없이 볼링과 이에 관련된 이미지들을 보여준다. 이를 통해서 스탠리가 얼마나 볼링에 집착하고 깊게 연관되어 있는지를 알 수 있다. 제 1장에서는 스탠리와 볼링 사이의 이러한 유착관계와 그 원인에 대해서 논의해 볼 것이다. 전쟁 후 공장 노동자로 전락한 스탠리에게 볼링은 그가 잃은 것—남을 짓누르고자 하는 승부욕, 중요한 사회적 위치, 잃어버린 자신감의 회복—에 대한 보상기제로서 작용하는 것이다. 하지만 볼링에 대한 스탠리의 집착과 과시욕은 오히려 스탠리의 약한 모습을 드러낸다. 그는 자신이 아직도 강한 권력의 소유자이며, 중요한 인물이고, 어디로든 출세할 가능성을 지닌 사람이라는 환상 속에서 살 수밖에 없는 것이다. 그러나 이런 환상은 충족 될 수 없다. 왜냐하면 현실에서 그는 자신의 “영역”에서 조차 추방당할 지 모르는 위험에 놓여있으며, 블랑쉬에게 역시 위협을 받는 존재이기 때문이다. 즉 그는 영역, 주위사람, 그리고 무엇보다 소속감을 두고 블랑쉬와 싸워야 하는 처지인 것이다. 볼링을 통해 엿볼 수 있는 스탠리의 내적인 약점을 통해 우리는 스탠리와 블랑쉬 사이의 관계를 재조명해 볼 수 있다. 그들의 투쟁은 가해자와 피해자간의 싸움으로 쉽게 환원시킬 수 없으며, 오히려 그들의 싸움은 전후 사회에서 피해자들끼리 생존을 위해 처절하게 투쟁하는 면모를 보여준다. 제 2장에서는 이러한 새로운 시각으로 살펴본 이 둘의 관계에 대해 논의 할 것이다. 결국 그들이 벌이는 싸움은 그들이 사회에 적응하지 못한 두 “부적합자들”임을 보여주며, 그렇기에 그들은 과거에 집착하고, 환상 속에 살며, 둘 모두 자신만의 인식에 갇힌 채 자신이 보고 싶은 것만을 보고 있는 셈이다. 그들이 처해 있는 비슷한 환경과, 그들이 같은 목표를 두고 싸운다는 점, 그리고 그들이 성격적으로 유사한 특징을 보이고 있다는 점에서 스탠리와 블랑쉬가 많은 면에서 어떻게 서로 닮아있고 어떻게 서로를 반영하고 있는 지 알 수 있다. 생존의 한 방법으로서 둘 모두 강한 섹슈얼리티를 보여주며, 그들이 갖고 있는 환상은 그들이 어떻게 현실을 미화하거나 심지어 회피하는지 보여준다. 또한 과거에 대한 그들의 집착은 비슷한 양상의 반복적이고 의식(儀式)적인 행동을 만들어 내기도 한다. 여러 의미에서 그들은 반대 극점에 있는 두 캐릭터라기 보단 Double 을 표방하며, 이러한 측면에서 이 작품은 가해자-피해자의 도식뿐만 아니라 주인공-적대자의 도식을 통한 해석을 거부한다. 둘 모두 피해자이며, 사회의 부적응자이고, 상보성 역시 지닌다는 측면에서 double로서의 그들의 특징은 더욱 부각되는 것이다. 그 동안 논의 되지 않았던 스탠리의 다른 면들을 볼링을 통해 바라보고, 새로운 관점을 제시해 스탠리와 블랑쉬 사이의 역동적 관계를 재조명 함으로써 우리는 『욕망이라는 이름의 전차』의 극 해석에 풍부함을 더해줄 수 있을 것이다. 또한 윌리엄즈의 극들이 공통적으로 다루는 부적응자에 대한 관심을 스탠리에게도 확대해서 적용함으로써 우리는 윌리엄즈가 이 극을 통해 블랑쉬 뿐만 아니라 스탠리라는 부적응자를 통해 전후 미국 사회를 어떻게 그리고 있는지 새롭게 고찰해볼 수 있을 것이다.
more초록/요약
Tennessee Williams’s A Streetcar Named Desire (1947) gains its impetus from the dynamic relationship between Stanley and Blanche. While Blanche has gained a considerable amount of academic attention from various perspectives, however, Stanley has been often treated as a mere antagonist or the very opposite of what Blanche stands for. When we consider that sometimes Stanley is even pictured as a flat character, the study of him so far seems to be more problematic. Such limited interpretations of Stanley not only reduce Stanley to a simple and one dimensional character, but also reduce the play to a mere anecdote of a simple-minded brute, representing the modern America (Stanley), destroying a vulnerably delicate victim of the old South (Blanche). By focusing on Stanley’s obsession and fixation, the undiscovered sides of him could be found. Throughout the play, it is possible to see that the stage directions, the dialogue, the costumes, and the props, along with the new scenes in the film adaptation of A Streetcar Named Desire (1951), incessantly show bowling and its related images, and these all point to Stanley’s rigid obsession and fixation with bowling. Chapter 1 discusses this attachment between Stanley and bowling and tries to explain the reasons underneath it. Stanley is relegated into a factory worker after the war and bowling works as various compensatory substitutes for whatever he is missing now; fulfilling his violent defeating instinct, providing a more significant social standing, and consequently, recovering his lost self-esteem. The strong obsession with bowling and the showiness related to it, however, rather point to Stanley’s vulnerabilities. He cannot help but indulge himself in the illusions that he is still someone powerful, someone significant, someone with the “drive” which will likely to get him anywhere. These illusions fail him, since in reality he is on the verge of being evicted from his own “territory” and faces the threat of Blanche. He has to fight against Blanche for a place, for people, and most of all, for the sense of belonging. Stanley’s inner vulnerabilities that are found through the prism of bowling call for a new angle on the relationship between Stanley and Blanche. The fight between them cannot be reduced to a fight between the merciless victimizer against the sensitive victim. More likely, their fight shows how two victims in postwar society are desperately struggling for survival. Chapter 2 focuses on the new relationship between Stanley and Blanche resulting from such a new perspective. Their fight shows that both of them are “misfits” in society, which is why they try to stick to the past, live in illusions, and are both trapped in their own narrow perceptions, seeing only what they want to see. Their similar circumstances in which they fight for the same trophy, along with their parallel characteristics, show us how Stanley and Blanche resemble and mirror each other in many ways. As means of survival they both show strong attachment to their sexuality, their worlds of illusions suggest that they are trying to gloss over or even evade the reality, and they show similar ritualistic behaviors resulting from their obsessions with the past. In various ways, they represent the doubleness, rather than the two opposite characters. In this respect, there is no clean-cut line dividing them into a victimizer and a victim nor is it possible to define who is the protagonist (and who is the antagonist) in the play; they are both victims, the misfits, who are similar and complementary in various ways, which strongly suggest the doubleness of their characterization. By examining the aspects of Stanley that have not often been discussed through bowling, we can add to the richness of the interpretations of A Streetcar Named Desire with a new perspective by reexamining the dynamics and the relationship between Stanley and Blanche. And by seeing Stanley as one of the misfits, the people for whom Williams’s plays have interest in common, we can understand how the play portrays postwar America thorough the two misfits of society, Stanley as well as Blanche.
more목차
Introduction = 1
Chapter 1 “Do you think you’re going bowling now?”: Bowling and Stanley = 11
Chapter 2 Stanley and Blanche: The Double as Misfits = 33
Conclusion = 55
Works Cited = 59

