다채널시대 지상파 TV 콘텐츠의 경쟁력에 관한 연구 : 지상파 SBS를 중심으로
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 이수영
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 2
- 학위명 석사
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000045003
- 본문언어 한국어
초록/요약
The purpose of this paper is to investigate Terrestrial TV contents' status through the change of Terrestrial TV's rating and sales with the Cable TV appearance. Although there are many parameters that measuring contents's competitiveness, the sales and the rating are applied to this paper as parameter. The study examined specifically how the phenomenon of weakning or breakdown longterm exclusive Terrestrial TV's status is reflected in the sales and rating with the Cable TV appearance. Especially this study seek to examine systematically and analytically for the relationship of the sales and the rating based on the change from the time of revitalization of the Cable TV to the year of 2007. The main study is as follows. First, after the Cable TV is revitalized in earnest how have been the highest rating of three main Terrestrial TV stations and the yearly mean rating of Terrestrial TV changed? Second, after the Cable TV is revitalized in earnest how have been the yearly sales and rating of Terrestrial TV changed? For this study, theoretical investigation of study related to the Terrestrial TV and the Cable TV, the sales and the rating of the Terrestrial TV and the growth process of the Cable TV are analyzed. Through the analysis of the growth process of the Cable TV, it is confirmed that the spread of new media based on new technology follows spread model of S logistics curve form closely connected to consuming system. On the basis of this finding, "The time of revitalization" can be defined. As analyzing the rating provided by AGB Nielsen Korea, the results show that Terrestrial TV rating continuously declined even though it doesn't have fixed direction. Declining rating apply to not only average rating but also the highest rating in each year. Accordingly, decline of the rating have an influence on the drop in sales every year. With the appearance of the Cable TV which causing to weaken Terrestrial TV transmission network, program preference is more important factor than where contents is provided. With remote control device which makes easy to change channel and multichannel in the age of limitless competition, Terrestrial TV lost its exclusive status is forced to have selection and concentration by contents market. A matter of selection is how to creat relationship the Terrestrial TV and the Cable TV, and a matter of concentration is to strengthen contents.
more초록/요약
본 연구는 케이블 TV의 등장으로 인한 지상파 방송의 시청률과 매출액의 변화를 통해 지상파 방송 콘텐츠의 위상을 알아보는데 그 목적이 있다. 콘텐츠의 경쟁력을 측정하는 여러 변수들이 있지만, 매출액과 시청률을 기초 자료로 사용했다. 케이블 TV의 등장으로 오랜 시간동안 유지되어 왔던 지상파 방송의 독점적 구조의 약화, 혹은 붕괴 현상이 시청률이나 매출에는 어떤 형태로 반영이 되고 있는지를 구체적으로 알아 보았다. 특히 케이블 TV가 본격적으로 활성화된 이 후의 변화에 주목하여 이 시기 이 후부터 2007년까지 매출액과 시청률의 관계를 체계적, 분석적으로 해석하려 하였다. 주된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 케이블 TV가 활성화 된 이후 지상파 TV의 연 평균 시청률과 지상파 3사의 최고 시청률은 어떻게 변화 되었는가? 둘째, 케이블 TV가 활성화 된 이후 지상파 TV의 연간 매출액과 시청률은 어떻게 변화 되었는가? 이상의 연구문제를 해결하기 위해 지상파 TV와 케이블 TV와 관련된 연구에 대한 이론적 검토 더불어 지상파의 시청률, 매출액, 케이블 TV의 성장과정 등을 분석하였다. 케이블 TV의 성장 과정 분석을 통해 새로운 테크놀러지에 기반 한 뉴미디어의 확산은 소비체계와 밀접한 관련 속에서 S자형의 로지스틱 커브 형태의 확산 모형을 따르는 과정을 구체적으로 확인 할 수 있었다. 이를 기초로 활성화 시기에 대한 정의를 할 수 있게 되었다. AGB Nielsen Korea에서 제공하는 시청률 분석을 통해 지상파 TV의 시청률이 일정한 방향성을 보이지는 않지만, 지속적으로 감소 하고 있음을 알 수 있었다. 이는 평균 시청률뿐 아니라 연도별 최고 시청률까지도 감소하고 있는 것으로 나타났다. 이러한 시청률의 저하는 매출액에도 영향을 주어 매년 꾸준히 감소하고 있다. 지상파의 전송 망의 기능 약화를 초래 한 케이블 TV의 등장은 텔레비전이라는 단말기를 통해 시청하고 있는 콘텐츠가 어디서 제작되고 공급되었는지에 대한 관심보다는 현재 시청하고 있는 프로그램의 호불호(好不好)가 채널 선택의 가장 중요한 요인으로 작용하고 있다. 손쉬운 채널 변경이 가능한 리모트 콘트롤 기기의 등장과 다채널이라는 무한 경쟁 속에서 독점적 지위를 상실한 지상파는 콘텐츠 시장으로부터 선택과 집중을 강요 받고 있다. 지상파 TV가 뉴미디어와 어떤 관계를 설정 할 것인가가 선택의 문제라면, 콘텐츠 강화는 집중의 문제라 할 수 있다.
more목차
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 이론적 논의 = 4
1. 소비 행태 변화 = 4
2. 케이블 TV 가입이 타 매체에 비치는 영향에 관한 연구 = 6
3. OSMU = 9
4. 연구 문제 = 12
Ⅲ. 연구 방법 = 15
1. 연구 대상 = 15
1) 지상파 TV = 15
2) 케이블 TV = 17
2. 측정 = 18
Ⅳ. 분석 = 20
1. 케이블 TV = 20
2. 지상파 TV = 29
3. SBS = 38
4. 매출액과 시청률과의 상관 관계 분석 = 43
Ⅴ. 결론 및 논의 = 50
1. 결론 = 50
2. 연구 한계 = 51
참고문헌 = 51
표차례
표 1. 연도별 케이블 TV 가입자 현황 = 21
표 2. MSO별 가입자 현황 2007.12.31 현재 = 22
표 3. 연도별 시청률, 대상: 수도권 = 23
표 4. 연도별 케이블 TV 시청률 상위 10개 프로그램 = 25
표 5. 요일별, 시간별 케이블 TV 시청률 = 27
표 6. 지상파 TV 시청률 상위 3개 프로그램(2001 ~2007) = 30
표 7. 연도별 SBS 시청률 상위 3개 프로그램 = 33
표 8. 드라마 시청률 상위 20위(2000~2007) = 34
표 9. SBS 손익 계산서(1990~1999) = 38
표 10. SBS연도별 경영 실적 = 39
표 11. SBS 계열회사 연도별 경영실적 = 40
표 12. SBS, SBS 계열회사 연도별 경영실적(1992~2007) = 42
표 13. SBS 시청률과 SBS 매출액의 상관관계 = 44
표 14. SBS 매출액과 SBS 계열사 매출액, SBS PP 매출액의 상관관계 = 45
표 15. SBS인기 프로그램 시청률과 매출액의 상관관계 = 46
표 16. SBS 매출액과 SBS 계열사 매출액, SBS PP 매출액의 상관관계 = 47
그림차례
그림 1. 연도별 케이블 총가구 시청률 = 28
그림 2. 연도별 지상파 시청률 상위 3개 프로그램 = 32
그림 3. 지상파 TV 시청시간 = 35
그림 4. 성, 연령별 지상파 TV 시청시간 = 36
그림 5. 지상파 TV를 제외한 케이블 TV 시청시간 = 36
그림 6. SBS 시청률 및 매출액 추이 = 49

