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극장용 장편 애니메이션의 한계와 변화 : 월트 디즈니 애니메이션을 중심으로

A Study on the Changing Element of Cinema Feature Animations : Focusing on Walt Disney Animation

초록/요약

본 연구는 디즈니메이션의 공통적인 특성이 시간이 지나고 시대가 변함에 따라 결국 디즈니메이션의 한계가 되었음을 확인하고, 디즈니사가 그 문제와 한계를 극복하기 위해서 어떤 노력을 하고 있는지 작품을 캐릭터와 주제, 스토리에 근거해서 변화를 보기 위한 것이다. 우선 디즈니메이션의 특성 및 한계를 파악하기 위해서 기존의 연구를 바탕으로 특성을 찾아내고, 그에 근거하여 디즈니메이션의 발전이 제자리 걸음을 할 수 밖에 없었던 한계를 밝힌다. 또, 디즈니메이션의 변화를 확인하기 위해 단계별 작품 중에 특징적인 디즈니메이션 4편을 선택해, 애니메이션 요소이면서 헐리우드 스토리 제작 요소인 3가지 조건으로 분석한다. 연구 결과, 디즈니메이션은 1920년 시작부터 1990년대 중반까지 지켜온 스토리와 캐릭터에 대한 원칙 때문에 결국 기존스토리의 답습, 원작의 왜곡, 동물의 의인화, 폴롯의 고착화, 보수적 성역할 강화, 인종차별과 팍스 아메리카라는 한계에 도달하게 됐다. 디즈니사가 겪어온 도약기, 실험기, 성장기, 정체기, 전성기, 부진기, 불황기, 3D 시도기 중에서 디즈니메이션의 특징적 변화를 대표하는 작품 4개를 분석하면 캐릭터와 스토리, 주제의 변화와 디즈니메이션의 새로운 시도를 엿볼 수 있다. 과거에 전형적인 예쁘고 착한 주연 캐릭터에서 벗어나 외형적인 모습보다는 행동과 성격 위주의 개성 강한 캐릭터가 등장하였으며 극명하게 나뉘어지던 선과 악의 캐릭터가 이분법적 캐릭터 성격에서 벗어나 이야기의 흐름에 따라 성격이 변하는 캐릭터를 만들어 냈다. 주제도 아이들이 쉽게 이해하고 배울 수 있는 교훈적인 권선징악에서 점차 벗어나 다양한 주제를 포괄하기 시작했다. 악한 이와 선한 이의 극명한 대립보다도 성격이나 행동의 변화를 통해서 선과 악의 조화를 그려내고 있다. 인과관계 분석 결과, 초반에는 디즈니메이션 원칙에 매여 획일화된 결과와 교훈을 담고자 우연적이고 도발적인 사건이 많이 첨부되었다. 하지만, 캐릭터와 주제의 자유로움에 따라 사건 간의 인과관계를 통해 보다 자유롭고 다양한 구조를 갖게 되었다. 디즈니메이션의 영광과 권위를 주었던 그 원칙들은 오히려 디즈니메이션의 퇴보를 가속화하고 있고, 이를 관객층의 고착에서 느낀 월트 디즈니는 조금씩 자신들의 틀에서 벗어나기 위한 노력을 하고 있음을 알 수 있다.

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초록/요약

This study aims at confirming that as time has passed by and as the times have changed, the common characteristics of Disney animation have reached their limit finally, and at examining what efforts Disney company has been making to overcome those problems and limits, based on the changes of characters, themes and stories of their works. First of all, in order to grasp the characteristics and limits of Disney animation, previous researches were studied to find their features, based on which, the reason why they are at a standstill rather than keep developing were inquired into. To check the changes of Disney animation, four distinguishing Disney animations were selected among their works in each stage, and they were analyzed with the three conditions which are the elements of animation and Holly Wood story-making. The research results proved that Disney animations held stick to their principles of story and characters from early 1920s to mid-1990s, and therefore has reached the limit of following the existing storylines, distortion of original works, personification of animals, fixation of plots, strengthened conservative gender roles, racial discrimination and Pax America, in the end. The Walt Disney company has gone through a jumping stage, an experimental stage, a growing stage, a stagnant stage, a heyday stage, a poorly progressing stage, a slack stage and a 3D-trial stage, and when four of their works that represent the characteristic changes of Disney animation are selected from those stages and analyzed, and the changes of characters, stories and themes and new attempts of Disney animation were found. Overcoming the past typical, pretty and good main characters, the characters with marked individuality of action and personality, rather than in physical appearance, have appeared, and the characters divided obviously between good and evil have changed those dichotomous personalities and the characters have started to change their personalities as their stories develop. In terms of themes, moral and didactic story which children can easily understand and learn have changed to include various themes. Rather than clear confrontation between those good and those evil, the harmony of good and evil are being depicted through the alterations of personalities or actions. The analysis results of causal relationships revealed that in the earlier stages, they were bound to the principles of Disney animation and a lot of accidental and provocative events were included to include uniform results and lessons. However, as characters and themes have become more free, the causal relationships among events also have come to have more liberal and various structures. The principles which once brought Disney animation glory and authority are now rather accelerating the retrogression of Disney animation, and the Walt Disney company caught this from the fixed audiences, and can be said to be making efforts to break through their own frames gradually.

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