김우진 희곡 <난파>에 나타난 탈주적 욕망 연구
A Study on Desire of Flight in <The Wreck>, A Drama of Kim Woo-Jin
- 주제(키워드) 난파 , 김우진 , 들뢰즈 , 욕망
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 이상란
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 2
- 학위명 석사
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000044970
- 본문언어 한국어
초록/요약
‘3막으로 된 표현주의극’이라는 부제가 붙은 김우진의 희곡 <난파>는 작가의 자전적 요소가 두드러진 작품으로 알려져 있다. 그리하여 기존의 <난파> 연구는 작가의 실제 삶이나 작가 의식에 기반한 연구와 표현주의극으로서의 위상에 초점을 둔 연구가 주류를 이루어 왔다. 최근에는 텍스트 자체에 보다 중점을 두어 그 의미망을 분석하려는 시도들이 이어지고 있지만 <난파> 연구에 있어 공히 해석의 난제로 작용하는 것은 ‘난파’라는 결말과 이를 유도한 ‘모(母)’의 의미라 할 수 있다. 파괴와 죽음을 연상케 하는 ‘난파’의 이미지와 생명력을 주창하는 ‘모(母)’가 합일되는 모순적 상황이 결말을 통해 연출됨으로써 <난파>의 주요 골자라 할 수 있는 ‘난파’의 의미 해석은 여전히 피상적이고 모호한 영역 속에 남아 있는 것이다. 이는 <난파>라는 텍스트 내부의 의미작용과 연계해 ‘난파’와 ‘모(母)’를 새롭게 바라볼 수 있는 시각과 이에 대한 충분한 담론의 형성이 요구됨을 방증한다. 본 연구는 <난파>가 지닌 미학적 의미와 가치에 대해 ‘욕망’의 차원에서 접근하되, 들뢰즈ㆍ가타리의 ‘욕망’ 개념을 빌려 규명해 보고자 하였다. <난파> 속 등장인물들은 각각 상징적 의미를 내포함과 동시에 작품 속 시인의 내면 의식이 투영된 대상으로 작용한다. 봉건적 윤리의 상징으로 표상되는 부(父)ㆍ신주(神主)ㆍ계모(繼母) 등은 가족사적 굴레에 얽매인 시인의 내면적 고뇌를 드러내며, 낭만적 사랑과 쾌락의 대상으로 기능하는 백의녀(白衣女)ㆍ비의녀(緋衣女)는 자유연애에 대한 시대적 가치관의 반영이자 시인의 갈망이기도 하다. 이성과 합리주의의 화신(化身) 비비는 가족적 굴레과 인습으로부터 벗어나려는 시인의 근대 지향적 가치관을 드러내지만 카로노메를 통해 변형되어 나타남으로써 시인에게 결코 내면화 될 수 없는 대상임을 은연중에 드러낸다. 이러한 시인의 내면 의식은 곧 시인의 욕망으로도 읽혀진다. 즉, 부(父)ㆍ신주(神主)를 비롯해, 백의녀(白衣女)ㆍ비의녀(緋衣女), 비비와 카로노메, 그리고 모(母)에 이르기까지 이들은 곧 시인의 의식을 강렬하게 쥐고 흔드는 각기 다른 욕망의 형상들이며, 시인의 내면 속에서 나름의 층위를 형성한다. 충군보국과 가족적 의무감은 시인으로서는 결코 끊어 낼 수 없는 욕망이면서도 현재의 시인에게 있어서는 외면하고 싶은 대상이며, 사랑과 쾌락에 대한 욕망 역시 중독성을 지니고 있지만 시인에게는 지속적으로 기능하지 못한다. 가족과의 이연(離緣)을 통해 보다 개인주의적인 삶을 영위하고 싶은 욕망은 무엇보다 시인의 내면을 강렬하게 사로잡고 있다. 그러나 이처럼 층위를 이룬 욕망들은 결코 그대로 고착화 되지 않는다. 즉, 시인의 다중적 욕망을 드러내는 인물들은 극이 진행됨에 따라 그 관계가 지속적으로 변모되면서 시인의 욕망의 강도에도 변화가 수반되는데, 이는 접속의 양상에 따라 무한히 변화되는 욕망의 분열적 속성에서 기인한다. 그리고 욕망의 이러한 분열적 흐름을 조장하는 존재가 바로 곳곳에 무시로 등장하는 모(母)이다. 시인의 욕망 탐색을 부추기는 동시에 시인의 욕망 층위를 뒤섞어 시인의 내면을 혼돈의 도가니로 이끄는 모(母)의 존재는 결과적으로 탈주적 선을 형성, 시인을 ‘난파’하게 함으로써 수많은 욕망들의 잠재태이자 욕망의 내재적 장(場)으로서의 ‘기관 없는 신체’를 탄생시키며, 시인의 진정한 ‘시인’으로의 변모를 예고하게 하는 동인(動因)이자, 원초적 힘이며, 생명의 원천이다. 분열된 욕망들을 감수하며 ‘기관 없는 신체’를 지니고 살아가야 하는 시인의 삶은 얄궂다. 그토록 의식적 분열과 혼란을 경험하고서도 이러한 그의 숙명은 지속되어야 하기 때문이다. ‘시인’으로서의 삶이란 애당초 안정이나 고착과는 거리가 먼, 늘상 예민한 촉각을 곤두세운 채 살아가야 하는 운명인 것이다. 그러나 ‘시인’이라는 존재가 온갖 억압적 구조로부터 파생될 수 있는 탈주적 주체의 이름이라는 측면에서 보았을 때 그의 존재적 가치는 보다 확장된다. 인간 삶의 운명적 구조 속에서 온갖 부조리와 불평등, 차별적 요소들을 거세하기 위한 탈주는 인간의 역사를 통해 끊임없이 시도되어 왔으며 지금도 어디에선가 꾸준히 진행되고 있는 현실적 모습이기 때문이다. 이러한 측면에서 1920년대의 <난파>는 현재의 독자와 관객들에게 새롭게 조명될 수 있는 여지를 남김과 동시에 탈주적 주체로서의 독자들을 일깨우고 있다고 할 수 있다.
more초록/요약
<The Wreck>, a drama of Kim Woo-Jin, which a subtitle of 'Ein Expressionistische Spiel in drei Akten' was given, is famous for remarkable autobiographical description. Therefore, the research based on real life or consciousness of Kim Woo-Jin and the research focused on status of expressionistic drama had formed the mainstream in previous researches about <The Wreck>, while recent researches attempt to analyze semantic network focusing on text itself. However, overt interpretation's problems in studying <The Wreck> are probably the end of 'wreck' and meaning of 'mother' which results in such end. Contradictional situation that unifies the image of 'wreck', which makes to associate destruction and death, and 'mother', who creates vitality, is produced in the end; it makes meanings' interpretation of 'wreck', that is the essentials of <The Wreck>, to remain still superficial and ambiguous area. It demonstrates that the perspectives, which can see 'wreck' and 'mother' newly linking to signification within text of <The Wreck>, are required and discourse about it should be formed sufficiently. Accordingly, this study approached to aesthetic meanings and values of <The Wreck> in the dimension of 'desire', while this study examined them using the concept of 'desire' in Deleuze and Guattari. Characters of <The Wreck> imply each symbolic meaning, and at once, they play the role of objects, who reflect internal consciousness of the poet. Father, ancestral tablet, the stepmothers and etc, which are represented as conservative ethical symbol, express internal distress of the poet that is interwoven with fetter of family history. Add to it, Baekuinyeo(a woman who wears white clothes) and Biuinyeo(a woman who wears red clothes), who function as romantic love and objects of pleasure, reflect the value of those days about free love and simultaneously are the longing of the poet. Vivie, an incarnation of rationality and rationalism, represents modern-oriented value of the poet who tries to free himself from fetter of family and convention, while she is represented tacitly as the object, who never can be internalized in the poet through being represented to be changed into Caro Nome. Such internal consciousness of the poet is interpreted as the desire of the poet. That is, Baekuinyeo(a woman who wears white clothes), Biuinyeo(a woman who wears red clothes), Vivie, Caro Nome even to mother including father and ancestral tablet, they are shapes of each different desire which control consciousness of the poet strongly and form each layers within the internal consciousness of the poet. Royalty, patriotism and duty about family are desires that the poet never can cut off, are the objects that current poet wants to evade, while the desires toward love and pleasure also are addictive but do not work continuously to the poet. The desire that the poet wants to lead individualistic life through legal separation is capturing internal consciousness of the poet strongly than everything else. However, desires of forming such layers are never fixed. In other words, not only the relation of characters, who reveal multiple desires of the poet, but also the desire's strength of the poet continue to change as the drama is developed; it results from dissociation's attribute of desire, which is changed endlessly depending on the aspect of connection. In addition, the existence who promotes the flow of such desires' dissociation is very mother who appears irregularly here and there. The existence of mother, who leads internal consciousness of the poet to a scene of chaos through inciting search of desire and simultaneously mixing layers of the poet's desires, forms finally the line of flight, gives birth of 'the body without organs' as 'the Virtual' of many desires and the immanent field of desire, is an agent which announces changing from the poet into true 'poet' previously, is a primitive power and a source of life. The life of the poet, who has to live as 'the body without organs' and enduring dissociated desires, is the irony of fate, because his fate needs to be continued in spite of experiencing such dissociation and confusion of consciousness. Living as a 'poet' is the fate, which is initially nothing like peace and fixation and has to live paying sharp attention always. However, if considering the existence of a 'poet' in the aspect of name of flight's subject that the existence of a 'poet' can be derived from all oppressive structure, the value of his existence is further extended; because the flight for eradicating all irregularity, inequality and discriminational elements within fatal structure of human lives has been attempted continuously through human history, and it is the realistic figure which still continue to be deployed somewhere. In this aspect, <The Wreck> of 1920s leaves the room for lighting it newly to readers and audiences and simultaneously make readers aware as subjects of flight.
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