문화예술기관의 마케팅 PR 수행과정과 전략 및 전술에 관한 연구 : 4개 문화예술기관을 중심으로
Study on the he MPR Process, Strategy and Tactics of National Art Centers : Focused on the 4 National Art Centers
- 주제(키워드) MPR , 문화예술기관 , PR 수행과정 , PR 전략
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 신호창
- 발행년도 2009
- 학위수여년월 2009. 2
- 학위명 석사
- 실제URI http://www.dcollection.net/handler/sogang/000000044852
- 본문언어 한국어
초록/요약
문화예술기관들의 치열한 경쟁과 함께 문화예술기관에도 마케팅을 도입하려는 움직임이 일고 있다. 경영학적인 이론을 접목한 문화마케팅에 대한 관심도 폭발적인 증가를 보이고 있다. 이에 본 논문은 문화예술기관의 MPR에 주목해, 4 곳의 문화예술기관의 PR 실무 담당자들이 실무에서 MPR을 얼마나 잘 활용하고 있는지를 연구하고자 했다. 문화예술기관에 MPR 실무자들을 직접 면담해, 그들이 몸담고 있는 기관에서 어떤 MPR을 수행하고 있는지, MPR의 전략 및 전술은 어떻게 실행하고 있는지 알아보고자 하였다.
more초록/요약
With the fierce competitions of Art Centers, the movement to adapt marketing is getting increasing. Along this, the interests to culture marketing is dramatically expanding. This study have focused on the practical use of MPR in the Art Centers and tried to figure out how the Art Centers utilize the process of MPR by interviewing the PR practitioners. To carry on with this study, following issues were raised. How does PR practitioners think of MPR? How MPR process is being carried out? What sort of MPR strategies and programs are adapted in the Art Centers? What kind of MPR tactics is being used? As a study method, I have adapted long interview since the most of the organizations have confidentially act towards the communication strategies and fear to open to the public. In that reason, I have long interviewed PR practitioners in National Art Centers. The long interview was proceeded as face to face meeting and telephone. For this study I've selected 4 National Art Centers like National Folk Museum of Korea, National Museum of Korea, Sejong Art Center, Seoul Museum of History which are funded by government and provide a wide range of program for the audience. The following results to this study can be divided into 4 parts. First of all, PR practitioners are well acquainted of MPR and willing to do adapt MPR for their work. However, PR practitioners were not intervened the first stage of a performance and exhibitions and they barely participated in the planning for the programs. Secondly, Art Centers have a plan in advance and executed MPR programs. But the MPR programs are omitting research and post-data collecting process. Thirdly, Art Centers don't consider MPR with the strategic thinking, they are mainly focusing on the publicity. Moreover PR department and Education department are separated and they have problems in collaborating each other. Finally, Art Centers are utilizing various PR tactics for the audiences. But they can't show unified tools. To optimize MPR programs for the audiences, this study suggest following solutions. MPR has to be planned in advance and PR practitioners have to be endowed a right to participate. Secondly, audience satisfaction has to be researched on a yearly basis and scientifical MPR program will be devised. Thirdly, large-sized MPR program system has to be adopted among the Art Centers and they could control the number of educations and audiences. Finally, co-programs for the local audience should be organized and the gap between the metropolitan and the local can be decreased. If these suggestions are getting affected, MPR program will be executed and it can attracts audiences to the Art Centers. MPR can be various and the possibility is infinite. Fortunately Art Centers are need of integrated management and effective program executions. This study is suggesting MPR possibility for the Art Centers' role to be leaded creative missions and objectives on their own. Art Centers will be developed with MPR programs to activate communications between audience and the art.
more목차
제1장 서론 = 1
제1절 연구의 배경 및 목적 = 1
제2절 문화예술기관의 현황 및 운영방식 = 3
제3절 연구의 내용과 범위 = 7
제2장 문헌 고찰을 통한 이론적 배경 = 9
제1절 문화예술기관과 MPR = 9
1. 문화예술기관과 MPR = 9
2. MPR의 개념 및 기능 = 13
제2절 문화예술기관의 MPR 수행과정, 전략 및 전술 = 15
1. 문화예술기관의 MPR 수행과정 = 15
2. 문화예술기관의 MPR 전략 = 18
3. 문화예술기관의 MPR 전술 = 22
제3절 연구문제 = 23
제3장 연구방법 = 25
제1절 연구 설계 및 자료수집 = 25
제2절 인터뷰 질문 내용과 대상선정 = 26
제4장 연구결과 = 30
제1절 MPR에 대한 실무자들의 인식 = 30
제2절 MPR에 대한 수행 및 수행과정 = 34
제3절 MPR에 대한 수행 목표 및 이에 대한 전략 = 38
제4절 MPR 전략에 따른 전술 실행정도 = 40
제5장 결론 = 44
제1절 요약 및 결론 = 44
제2절 국내 문화예술기관의 MPR 현황 = 46
제3절 연구 논의 및 제언 = 58
참고문헌 = 61
부록 = 64
표차례
표1-1 국내문화예술기관 현황 = 4
표1-2 예술행사 관람 = 4
표1-3 문화예술기관의 운영형태별 운영방식 = 6
표2-1 MPR 적용 범위 = 14
표2-2 MPR 수행과정 8단계 = 17
표3 문화예술기관의 MPR 연구를 위해 인터뷰한 조사 대상자 = 29
표5-1 서울역사박물관의 MPR = 49
표5-2 세종문화회관의 MPR = 51
표5-3 국립중앙박물관의 MPR = 54
표5-4 국립민속박물관의 MPR = 57
그림차례
그림5-1 서울역사박물관 MI 로고 = 48
그림5-2 서울역사박물관 홈페이지 = 48
그림5-3 세종문화회관 로고 = 50
그림5-4 세종문화회관 홈페이지 = 51
그림5-5 국립중앙박물관 MI 로고 = 53
그림5-6 국립중앙박물관 홈페이지 = 53
그림5-7 국립민속박물관 MI 로고 = 56
그림5-8 국립민속박물관 홈페이지 = 56