근로자의 퇴직연금 선호요인의 실증적 분석과 보험산업의 대응방안 : A Positive Analysis of the Factors of Retirement Pension That Workers Prefer, and Countermeasures of the Insurance Business
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 이경룡
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영학과
- 식별자(기타) 000000108576
- 본문언어 한국어
목차
2005년 12월 「근로자퇴직급여보장법」에 의해 국내에서도 퇴직연금제도가 시행되기 시작하였다. 노후생활을 대비하고 기업의 도산할 경우에도 퇴직급여를 받을 수 있도록 하기 위한 퇴직연금제도는 시행한지 2년 6개월이 지난 현재 64만명이 가입하였고 적립금 규모는 3조 3,772억원을 넘어섰다. 퇴직연금제도를 도입하는 사업장이 조금씩 늘고는 있지만 아직도 전체 사업장 중 7.1%만이 가입한 상태이다. 특히, 500인 이상의 기업은 단지 166개에 불과한 실정이다. 그리고 퇴직연금시장의 규모가 사업자의 수익기반이 확보될 수 있을 정도로 성장하기 전인데도 퇴직연금사업자 간 경쟁은 점차 치열하게 전개되고 있다. 현시점에서 보험산업은 타 금융기관과의 경쟁에서 퇴직연금시장을 선도하기 위한 방안을 체계적으로 수립할 필요성이 있다. 이를 위해 근로자의 퇴직연금제에 대한 선호도 등을 종합적으로 고려하여 전략을 수립해야 한다. 따라서 근로자의 선호요인을 실증분석을 통해 살펴보고자 한다. 이러한 분석을 통하여 보험산업이 변화하는 금융시장 상황에 대응하며 향후 새롭게 나아갈 방향을 알아보고자 한다.
첫째, 퇴직연금제도에 대한 근로자의 인식 및 선호도를 전환시켜야 한다. 퇴직연금제도를 선호하는 근로자 군을 대상으로 적극적인 교육과 홍보를 실시하고 비선호 근로자 군은 퇴직연금제도의 우수성을 알릴 수 있는 다양한 홍보물과 무료 퇴직연금설명회 등을 개최하여 대중화될 수 있도록 노력해야 한다.
둘째, 근로자의 니즈에 적합한 개별 연금설계가 가능하도록 여러 형태의 상품을 개발해야 한다.
셋째, 근무 직장에 따라 중소기업은 일괄서비스 방식으로, 대기업은 개별서비스 방식으로 퇴직연금서비스를 다르게 제공하고 근로자의 선호에 기초하여 목표 근로자 군별 마케팅전략을 수립하고 퇴직연금시장을 선도하기 위해 부가서비스능력을 제고하고 영업 인프라 강화를 위한 노력을 기울여야 한다.
목차
In December 2005, the retirement pension system was enforced through 「The Act on the Guarantee for Workers'' Retirement Pay」. The retirement pension system purports to make workers prepare for their old age and receive retirement pay even though their companies go bankrupt. It has been 2 years and 6 months since this system was enforced. At present, 640,000 people have joined this system and the total reserve has exceeded ₩3,377.2 billion. These days, the number of the places of business that introduce the retirement pension system increases little by little, but only 7.1% of the total places of business have joined the system. Especially, the number of the companies having more than 500 employees is just 166. Currently, the market for retirement pension has not grown enough to obtain the foundation for the retirement pension operators'' earnings, but the competition among the operators of the retirement pension is getting more and more serious. Under this circumstance, the insurance business needs to systematically make a plan to lead the retirement pension market in the competition with other financial institutions. For this, it should comprehensively consider workers'' preference of the retirement pension system and then, formulate the strategies. Therefore, this paper intends to examine workers'' preference factors through positive analysis, and based on this analysis, it will find the future direction that the insurance business should go while coping with the situations of the changing financial market.
First, it should change workers'' understanding and preference of the retirement pension system. For the workers who prefer the retirement pension system, it should positively perform education and promotion, and for the workers who don''t prefer, it should prepare various promotional items and free presentations of retirement pension which can show the excellence of the retirement pension system, through which it should strive to publicize it.
Secondly, it should develop various types of products that will help workers design individual pension suitable for them.
Third, small and medium businesses should provide the retirement pension system in a package service type, while large businesses, in an individual service type. Based on workers'' preference, marketing strategies for a target group of workers should be formulated. In order to lead the retirement pension market, it should make efforts to increase the capacity of additional services and strengthen the sales infrastructure.

