한국 홍수설화 연구 : A Study of “Korean Flood Tales”
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 송효섭
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 국어국문학과
- 식별자(기타) 000000108541
- 본문언어 한국어
목차
본 연구는 한국의 홍수 설화의 서사구조와 의사소통 구조를 통해 서사적 의미를 살펴보고 이를 바탕으로 홍수설화가 갖는 문화적 의미를 밝히는 것을 목적으로 한다.
홍수설화는 세계 각국에 광범위하게 분포한다. 한국 홍수 설화 역시 여러 편이 존재하는데, 본 연구에서는 남매혼(男妹婚)형, 나무(木)도령형, <돌부처 눈 붉어지면 침몰하는 마을>형, 장자(長者)못형을 분석 대상 텍스트로 삼는다. 네 개의 텍스트를 분석 대상 텍스트로 삼는 이유는 인간과 홍수의 관계를 중심으로 논의를 진행시켜 나갈 것이기 때문이다.
홍수설화를 연구한 기존논의들을 보면 홍수설화를 유형 분류와 더불어 장르구분에 치중하는 것을 볼 수 있는데 홍수설화를 신화, 전설, 민담으로 구분하는 것이 홍수 설화를 이해하고 그 자체 텍스트를 분석하는데 반드시 필요한 과정인지 숙고해 볼 필요가 있다. 어떤 설화에 의미를 부여하기 전에 텍스트가 어떠한 구조를 가지고 있는지에 대한 구조 분석이 선행되어야 할 필요성이 있다. 왜냐하면 구조 분석을 통해 이야기가 갖는 기본적인 구조를 파악하고 이러한 기본 구조를 바탕으로 하여 홍수 설화가 갖는 의미를 파악해야 홍수 설화 텍스트가 가지고 있는 다양한 담론을 살필 수 있기 때문이다. 그리고 이러한 텍스트의 구조 분석을 통해 문화적 맥락을 살핌으로써 그 의미와 맥락을 다양하게 바라볼 수 있는 장을 마련할 수 있을 것이다. 따라서 본고에서는 서사 구조와 의사소통 구조를 통한 서사적 의미 분석을 시작으로 홍수설화의 특징을 밝히고 그것의 문화적 의미를 연구하고자 한다.
2장에서는 홍수설화의 서사구조 분석을 통해 네 개 유형의 설화텍스트의 기본 서사구조를 결핍-해소와 충족-결핍으로 분류하며 전자를 결핍의 해소과정으로 후자를 결핍의 진행과정으로 명명한다. 결핍-해소와 충족-결핍이라는 기본 단락소 사이에 금지-위반-결과의 단락소가 연쇄적으로 나타난다. 그랬을 때, 한 유형은 금지 위반의 결과가 이야기 서두의 결핍 상태를 해소하는 반면 다른 유형은 이야기 서두의 충족 상태를 결핍의 상태로 바꿔 놓는 다는 것을 알 수 있다.
3장에서는 의사소통의 관점에서 홍수설화의 서사적 의미를 밝힌다. 의사소통의 관점을 통해 서사적 의미를 밝힐 수 있다는 것은 서사의 진행이 약호와 관련 있다는 것이다. 결핍의 해소과정에서는 초월적 소통이 일어남으로써 금지의 위반이 긍정적인 결과를 가져오는데 이는 발신자와 수신자간의 약호가 일치했기에 가능한 것이다. 또는 불일치했어도 상위차원의 소통 가능으로 원하는 결과를 얻게 된다. 반면 결핍의 진행과정에서는 위계적 소통이 일어나는데 인간이 신적 존재를 인식하지 못함으로써 그의 메시지의 약호도 해호화하지 못하여 결핍의 상태가 된다.
4장에서는 이상의 텍스트 분석을 기반으로 홍수설화의 문화적 의미를 살피는 데, 이는 앞장의 분석을 통해 나타난 텍스트가 추구하는 가치들의 관계를 비롯하여 기존 논의에서 한걸음 더 나아가 텍스트의 구조분석을 통해 드러난 홍수의 의미를 규명한다.
본고는 홍수라는 재난이 인간에게 미치는 영향에 관심을 갖고 홍수와 인간을 중심으로 논의를 진행시켜나갔다. 그러나 이는 단순히 홍수설화를 유형화시키는 데 목적이 있는 것이 아니다. 홍수는 일종의 재난이다. 재난에는 홍수뿐만 아니라 가뭄과 화제 등도 존재한다. 따라서 홍수설화의 구조분석을 통해 문화적 의미를 밝혀봄으로써 이것이 토대가 되어 다른 여타의 재난 설화를 분석함에 있어서 다양한 양상을 고찰할 수 있는 가능성이 될 것이다.
목차
This study purposes to examine descriptive meanings through narrative structure and communicative structure of Korean flood tales and to verify the cultural meaning of the flood tales based on that.
Flood tales are widely distributed in each country in the world. There are several versions in Korean flood tales and this study takes texts like brother-sister marriage[Nammaehon]type, tree boy[Namudoryeong]type, village that sinks if the eyes of a stone image of Buddha are reddened type, and a rich man''s pond[Jangjamot]type as its texts for analysis. The reason why these four texts are taken as texts for analysis is to proceed with discussion focusing on the relation between men and flood.
In previous studies discussing flood tales, you can see the emphasis on the classification of the genres as well as types of flood tales, but it is necessary to consider carefully if classifying flood tale into myth, legend and folk tale is really necessary process for the understanding of flood tales and analysis of the text itself. Before giving a meaning to a certain tale, it is necessary that the structural analysis on what structure the text has must be preceded because one will be able to examine various discourses the text of flood tale has only after he or she understands basic structure of the story through the structural analysis and then the meaning of flood tale based on such a basic structure. In addition, he or she can create a ground for viewing the meaning and context from various perspectives by examining cultural context through this structural analysis of the text.
Thus, this paper tries to explain the characteristics of the flood tales, beginning with analysis of descriptive meaning through narrative structure and communicative structure and study the cultural meanings.
In Chapter 2, it classifies the basic narrative structure of the narrative texts of four types into lack-liquidated and abundance-lack through narrative structural analysis of flood tales and calls the former the process of liquidation and the latter the process of lack. The motifemes of interdiction-violation-consequence appear consecutively between the basic motifemes of lack-liquidated and abundance-lack. Then, in one type, the consequence of violation of interdiction solves the initial lacking state of story while the other changes the initial abundance state of story into lacking state.
In Chapter 3, it explains the narrative meaning of flood tales from the communicative perspective. To be able to explain narrative meaning through communicative perspective means that the process of narrative is related to codes. In the liquidation process of lack, the violation of interdiction brings positive consequence because a transcendental communication occurs, which made possible by the correspondence between addressor''s codes and addressee''s codes. Or, even if the two were not corresponding with each other, they can get the result they wanted by the ability of communication of higher dimension. On the other hand, in the process of lack, a hierarchical communication occurs and since men don''t recognize godly existence, they cannot decode codes of his messages and fall into lacking state.
In Chapter 4, based on the above text analysis, it examines the cultural meanings of flood tales, and examine the meaning of flood revealed through structural text analysis, going one step forward from existing discussions along with the relation among the values text pursues which has been presented through the analysis of previous Chapter.
This paper have been interested in the influence of disaster of flood on men and proceeded with discussion focusing on flood and men. However, this is not simply for classifying flood tales. Flood is a kind of disaster. Disaster includes not only flood but also drought and fire, etc. Therefore, explaining the cultural meanings through structural analysis of flood tales can be the base that enables to inquire into various aspects in analyzing other disaster tales.