고등학교 수학과 경제 경영의 수학적 연결성에 관한 사례연구 : A Case Study on Mathematical Connection between High School Mathematics and Economics/ Management Curricula-with Focus on Differentiation
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 박성호
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000108534
- 본문언어 한국어
목차
고등학교 2, 3학년에게 선택 중심 교육과정이 도입되면서 인문계열 학생들은 미적분을 배우지 않는 경향이 두드러졌다. 이에 대한 대안으로 제 7차 교육과정에서 고등학교 수학의 교육과정이 변화하게 된다. 본 연구에서는 수학적 연결성 중 경제·경영의 수학의 연결성을 연구한 사례들은 있으나 구체적으로 한 단원을 설정한 연결성은 거의 없다. 실제 경제·경영 수학과 고등학교 수학의 미분의 단원이 연결되어 있음에 초점을 맞추어 연구하였다.
본 연구에서는 경제·경영 수학과 미적분 사이의 상호 연결성을 살펴보고, 인문계열 학생들의 인식을 변화시켜주기 위한 발판을 마련하고자 한다. 이러한 목적으로 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1. 경제·경영과 미분의 연결성을 고려한 교수-학습 자료는 어떻게 개발될 수 있는가?
2. 교수-학습 자료에 기반으로 학생들을 지도할 때 학생들의 미분개념은 어떤 과정을 거치면서 발달하는가?
3. 학생들은 미분의 유용성에 대해 어떤 관점을 가지게 되는가?
이상의 연구문제를 해결하기 위해서 교수-학습 과정안에 대한 활동지를 개발하고 학생들과 수업을 실시하였다. 그리고 사전설문지와 사후설문지를 통해서 학생들의 인식 변화를 살펴보았다.
목차
Since introduction of the elective system to high school junior and senior curricula, students of humanities and social sciences track notably avoid taking differentiation and integration courses. As an alternative to this trend, the 7th curricula presented a revised high school mathematics courses. Some studies dealt with the mathematical connectivity with the economics/ management course. However, no study has shown a specific lesson area for the connectivity. In our study we focus on the fact that the differentiation area constitutes the major mathematical connection between high school economics/ management course and the mathematics curricula. We study the connectivity between the economics/ management course and the differentiation/ integration course and provide a platform for changing the perception of students of social sciences and humanities tract. For this purpose, we formulated the following research questions.
1. How can we develop lesson plans and material that incorporate the differentiation connectivity with economics/ management course?
2. How dose students'' concept of differentiation develop when teaching the students based on this lesson plan and material?
3. What concept of utility will students have on differentiation as a result?
To derive answers to such questions, we developed a questionnaire on the lesson plan/ material and conducted test lessons on students. Through analysis of questionnaires before and after the test lessons, we identified the change in student'' perception on differentiation.