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디지털 콘텐츠로서 오디오북 서비스에 대한 수용자의 이용행태 연구 : A Study on Audio Book Using Pattern by digital contents

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 이수영
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000108528
  • 본문언어 한국어

목차

본 연구는 오디오북 서비스가 이미 보편적으로 보급된 MP3 플레이어 등의 개인 매체에 중요한 디지털 콘텐츠로 이용되고 있음에 관심을 갖고 출발하였다. 이에 이용자들은 오디오북 서비스라는 새로운 디지털 콘텐츠를 기존의 라디오 프로그램이나 음악 등의 음원 서비스와 유하 또는 차별적으로 사용하고 있는지를 이용과 충족 접근을 통해서 탐색하였다. 이를 위해서 첫 번째는 이용자들이 오디오북 서비스의 특정 장르별로 이용 동기에서 차이를 보이는지 살펴보고, 두 번째는 오디오북 서비스의 이용정도에 영향을 미치는 이용 동기와 인구통계학적 변인 간에 차이가 있는지를 분석하였다. 오디오북의 이용정도에 영향을 주는 이용 동기의 차이를 살펴보면, 일반적인 이용정도에 있어서는 특정 장르별로 오디오북 서비스의 도구적인 설명력이 상대적으로 크게 나타났다. 또한 상황적 이용 장소에 따른 이용정도에 있어서는 주변사람들의 이용과 주변 사람들과의 대화 거리 등으로 쓰인다는 만족도를 충족시키거나 재미 등의 사회성 요인의 정서적 동기의 설명력이 비교적 크게 나타났다. 하지만 이용 동기와 만족도의 경우, 그 요인에 있어 차이를 보였는데 이용 동기의 경우 정보에 대한 동기가 컸고, 만족도의 경우 독특하고 재미있기 때문에 이용으로 이어진다는 내용을 짐작할 수 있었다. 한편, 인구통계학적인 이용정도에 있어서는 남자보다는 여자가 보다 오디오북 서비스를 많이 이용하였다. 이와 함께 오디오북의 상황적 이용정도는 인구통계학적 요인을 통해서, 각 장르별 선호도에 따른 이용정도는 이용 동기를 통해서 더 많이 설명되었다. 상황적 이용에 있어서는 당초 예상과 달리 이동시 보다 비 이동시에 습관적으로 이용하는 이들이 많았다. 그리고 기존 라디오 드라마와 같은 프로그램에 대한 수요층이 오디오북 드라마 수용 층으로 이동하는 현상도 일부분 예측할 수 있었다.

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목차

This study examines the use about the audio book service through uses and gratification approach. On the comparison of user motivations, emotional motivations are being served by audio book service, whereas instrumental motivations provides greater intrinsic motivations.
In this group is a user who listens the audio book service with accessing the internet to collect or use offline CRM MP3 Player and so on. Literature reviews are ahead of the survey. The data set was exported to SPSS version(12.0) for more detailed analysis.
There are five detail questions to check the degree of using the audio book service according to target group''s individuality, the motive for listening the audio book service, the satisfaction of audio book service, and the reason for relating another people.
First, are there different degree of listening the audio book service time with user''s genre preference?
Second, are there different degree of listening the audio book service satisfaction with user''s genre preference?
Third, are there different degree of listening the audio book service with user''s genre preference by socioeconomic variable?
Fourth, are there different degree of listening the audio book service with user''s satisfaction by listening place?
Fifth, what is the most important reason to influence on listening time?
According to the user''s characteristic there is a significantly different degree of using the audio book service. The uses of both services on buses, cars and trains or in private place such as home is strongly linked to intrinsic motivations such as diversion, friendship, and sociability. in addition, taking to alone for intrinsic motivations.
The satisfaction of the audio book was tested by several factors like as the motivations. The degree of listening reason was predicted from the relationship between the motives and the satisfactions of using the audio book service. On the comparison of their socioeconomic variable, women tend to use the audio book service more than men.

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