사다라니(四陀羅尼) 바라춤의 기본 춤사위 연구 : A Study on the Basic Dance Gestures of Sadarani Bara
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 신승윤
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000108521
- 본문언어 한국어
목차
불교는 우리 민족에게 있어서 단순히 종교로서만 존재하는 것이 아닌 문화적ㆍ예술적인 측면에서도 지대한 영향을 미쳤는데, 그 중에서 영산재를 비롯한 각종 불교의례 행사에서 연희되고 있는 불교무용은 예술적 가치가 큰 문화유산이라 말할 수 있다. 영산재를 비롯한 여러 지방별 무형문화재는 크게 범패(불교 음악)와 작법무(불교 무용)로 구분할 수 있다.
이러한 불교의식 무용 중 작법무의 종류에는 바라춤, 나비춤, 법고춤, 타주춤으로 구분할 수 있는데 본 연구의 목적은 사다라니 바라춤의 진언(眞言)의 의미와 춤사위의 의미를 종합하여 정리하고, 진언에 맞는 춤사위를 순서에 따라 사진으로 기록하는 것이다.
사다라니 바라춤의 연구에 앞서 이론적 배경을 살펴보면 경전에 보이는 바라춤의 기원과 감로탱화에 나타난 바라춤의 기원에 대해서는 구전(口傳)을 통하여 전해져 왔다. 이러한 바라춤의 목적은 부처의 공덕을 찬탄하기 위한 종교의식으로 부처님께 공양을 드리고 영가들의 극락왕생을 발원하는 불교 의식무 가운데 가장 찬란하고 화려한 법무로써 춤사위를 보면 거의 외부적인 표현전달이 아닌 내재적 심미감을 갖는 극도로 장엄하고 묵도적인 춤이라 할 수 있다. 바라춤의 종류도 여러 가지가 있으나 기본 춤사위는 공통적으로 속해 있으며 범패나 각 바라춤의 진언에 따라 동작 배열이나 순서가 다르게 이루어지고, 의식내용에 따라서도 바라춤을 추는 종류가 달라진다.
바라춤의 종류에는 8가지로 사다라니바라, 천수바라, 명바라, 내림게바라, 관욕게바라, 화의재진언, 회향게바라, 요잡바라가 있으며 이러한 춤 속에 의미하는 종교적 의미 또한 다양하다.
위의 이론적 배경을 근거하여 사다라니 바라춤의 진언과 춤사위를 연구한 결과 사다라니 바라춤에는 4가지 진언 즉, 변식진언, 시감로수 진언, 일자수륜관 진언, 유해 진언이 있고 이 네가지 진언을 사다라니라고 칭하는데 여기서 사다라니의 총체적인 의미는 향기로운 음식들을 널리 나열해 놓고 음식공양이 원만히 성취되기 위하여 불보살의 원력과 법력을 기대하면서 외우는 진언이라 설명할 수 있다.
최종적으로 사다라니 바라춤의 춤사위에서 이루어지는 공통된 춤사위는 본문의 사진을 참조한다. 그리고 사다라니 바라춤에서 이루어지는 춤사위의 사상적 의미를 정리하자면 다음과 같다.
1) 발 동작
정(丁)자의 발 디딤은 알파벳 J와도 같으며 이 발 디딤에서 딛고 회전하는 춤사위는 불교의 원융 사상을 상징해 돌아가는 의미로 모자람이 없이 원만함과 사물의 본성에 소급하기를 뜻한다.
2) 팔 동작
① 바라를 치고 올리는 동작
부처를 찬탄하는 것을 의미한다.
② 바라를 위ㆍ아래로 돌리는 동작
바라가 위에 있는 것은 부처님을 상징하고, 바라가 아래에 있는 것은 중생을 의미하며 위ㆍ아래로 교차하며 바라를 돌리는 동작은 부처와 중생이 함께 조화를 이루며 부처님의 뜻을 높이 찬양하고 원만한 삶을 누릴 수 있도록 베푸는 부처님의 높고도 자비로운 마음을 담고 있다.
③ 바라를 두드리는 동작
염불하며 잡념을 버리라는 것을 의미한다.
지금까지 바라춤의 이론적 배경과 더불어 사다라니 바라춤의 진언에 의한 춤사위 그리고 사상적 의미를 알 수 있었다.
이제는 불교의식무용인 사다라니 바라춤의 사상적 원류와 진언에 따른 춤사위를 확인함으로써 바라춤의 깊은 이해를 필요로 하는 연구자들에게 도움이 되고자 하며, 내재되어 있는 상징적 의미를 올바르게 이해하고 춤을 출 때 더욱 심도 깊고, 장엄한 춤사위로 표현될 수 있을 것으로 사료된다.
목차
Buddhism was not just a religion itself but had a considerable impact on the cultural and artistic aspect of Koreans, and Buddhist dance can be said as a cultural heritage which has a significant artistic value, as it is enjoyed in many Buddhist ceremony including Yeongsanje. The intangible cultural heritages in each different regions are distinguished as Beompae(Buddhist music) and akbeobmu(Buddhist dance) in large.
Among these Buddhist dances, the kinds of Jakbeobmu are classified as Bara dance, Nabi(butterfly) dance, Beopgo dance and Taju dance, and the purpose of this study is to generalize the meaning of Mantra and dance gestures of Sadarani Bara dance and record the dance gestures of Mantra in order with pictures.
Before the study of Sadarani Bara dance, its theoretical background says that the origin of Bra dance represented in the Sutras and Gamrotaenghwa has been come down by word-of-mouth. The purpose of this Bara dance is to praise for Buddha''s charity and it is extremely solemn and silent tribute whose dance gestures deliver an intrinsic aesthetic sense not through the outer expression as the most brilliant and splendid dance among the Buddhist dance praying for an euthanasia and offering food to Buddha. There are many kinds of Bara dance but its basic dance gestures are common, and its motional order and arrangement vary from Mantra of each Bara dance or Beompae, and even the ritual contents.
The kinds of Bara dance include 8 different dances, that is, Sadarani Bara, Cheonsu Bara, Myeong Bara, Naerimge Bara, Gwanyokge Bara, Whaeuijae Mantram, Heoihyangge Bara, Yojap Bara, and their religious meanings are also various.
After studying the Mantra and dance gestures of Sadarani Bara based on the above theoretical background, it was found that Sadarani Bara dance includes 4 Mantras, that is, Byunsik Mantra, Sigamrosu Mantra, Ilzasuryungwan Mantra, and Yuhae Mantra, and these four mantras are named as Sadarani, whose overall meaning is the Mantra recited to expect the redemption and charity by Bodhisattva to achieve the food offering successfully over the flagrant foods.
The common dance gestures of Sadarani Bara dance finally refer to the picture in the main body of this study, and followings are the ideological meaning of Sadarani Bara dance gestures.
1) Foot motion
Foot stepping of the letter 丁 type is the same shape of alphabet, J and the dance gesture of spinning from this step symbolizes a harmonious idea of Buddhism, and the spinning means going back to the original nature and amicability of object with no deficiency.
2) Arm motion
① Hitting and lifting up the Bara.
It means the admiration for Buddha.
② Circling the Bara up and down.
Upward position of Bara means Buddha and its downward position means mankind, while circling the Bara alternatively up and down means that Buddha and mankind are in harmony to praise for Budhha''s charity symbolizing Buddha''s highest and charitable spirit that enables mankind to enjoy a harmonious life.
③ Beating the Bara.
It means to dismiss earthly thoughts by praying to Buddha.
So far, the dance gesture and its ideological meaning by the Mantra of Bara dance have been examined with the theoretical background of Bara dance.
Now, it is considered to help the researchers who need a deep understanding of Bara dance by identifying the ideological origins and dance gestures by the Mantra of Buddhist dance, Sadarani Bara, and expected to be presented as more sublime and deeper dance gesture, when its symbolic meanings are well captured.