19세기 초 미국의 제2차 신앙 대각성 운동과 여성 : The Second Great Awakening and Woman
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 임상우
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 사학과
- 식별자(기타) 000000108505
- 본문언어 한국어
목차
19세기 초 개신교 부흥 운동으로 시작된 제2차 신앙 대각성 운동(The Second Great Awakening)은 종교를 넘어 사회 전반에 끼친 광범위한 영향 때문에 그동안 많은 역사가들의 관심을 끌어왔다. 제2차 신앙 대각성 운동이 사회적으로 큰 반향을 불러일으킨 가장 중요한 이유는 당시 미국 사회의 변화에서 예외일수 없었던 교회가 “예정설”을 버리고 “인간의 자유 의지”를 강조하는 칼뱅주의를 받아 들였기 때문이다. 즉 종교와 사회가 서로 영향을 주면서 변화하는 모습을 생생히 담고 있다는 점에서 제2차 신앙 대각성 운동은 역사가들에게 매우 흥미로운 주제가 될 수밖에 없는 것이다.
본고에서 필자는 제2차 신앙 대각성 운동과 당시 여성들에게 초점을 맞추었다. 왜냐하면 19세기 초 변화무쌍한 미국의 모습 중에서도 그 당시 사회적으로 가장 강력한 존재였던 종교라는 영역과 가장 속박 받는 존재 중 하나였던 여성이라는 영역의 변화를 서로 연관 지어 동시에 살펴봄으로써 사회적 변화의 원인과 이유, 방향성을 어느 정도는 추적해낼 수 있을 것이라는 판단 때문이었다. 여성은 당시 미국 사회에서 가장 불리한 위치에 처해있었던 사회적 집단들 중 하나로서 모든 계급과 계층에 존재했으며 종교의 영향도 가장 많이 받고 있던 집단이었다. 따라서 필자는 이들을 중심으로 당시 사회적 변화의 흐름을 고찰해 보는 것이야 말로 매우 의미 있는 작업이 될 것이라고 생각하였다. 하지만 당시 미국 여성들 전체의 일반적인 모습을 다 살펴보는 것은 너무도 방대한 작업이 되기 때문에 19세기 초 산업화의 영향을 가장 많이 받았던 뉴잉글랜드 지방의 중산층 여성들을 중심으로 논의를 진행하였다.
먼저Ⅰ장에서는 19세기 초 미국 사회의 정치경제적 변화와 칼뱅주의를 서로 연관 지어서 살펴보았다. 이를 통해 19세기 초 미국 사회의 급속한 변화와 그에 대해 교회가 보인 반응을 알 수 있었다. 즉 근대화라는 외면할 수 없는 사회적 변화에 직면한 교회는 스스로의 종교 이론을 수정하면서까지 그 변화에 적응하려 했으며 제2차 신앙 대각성 운동이란 바로 그런 노력의 일환이었음을 이해할 수 있었다.
II장에서는 제2차 신앙 대각성 운동과 사회 개혁 운동의 관계에 대해 살펴보았다. 먼저 남부, 뉴잉글랜드, 서부로 나누어 각 지역의 제2차 신앙 대각성 운동의 진행 과정과 특징을 고찰하고, 여기서 비롯된 신앙의 변화가 어떻게 자발적 협회의 등장과 다양한 사회 개혁 운동으로 이어졌는지 알아보았다. 특히 보수 진영의 반대에도 불구하고 여성들이 종교와 관련된 사회 개혁 운동에서 중심적인 역할을 하게 된 과정과 그 속에서 여성들이 직면했던 사회적 문제들을 어떻게 풀어나갔는지를 중점적으로 조명하였다.
III장에서는 제2차 신앙 대각성 운동 당시 종교적 헌신과 복음주의적 설교에 수많은 여성들이 참여하게 된 동기와 과정, 그리고 그 결과를 좀 더 구체적으로 점검해 보았다. 19세기의 “가정성(domesticity)”이데올로기는 여성들에게 성규정적인 제한된 역할을 제시하고자 하였다. 그러나 결과적으로 여성들은 제2차 신앙 대각성 운동을 이런 성적 한계들을 없애기 위한 합법적이고 공적인 활동의 기회로 삼아 버렸다. 여성들이 19세기의 사회 변화에 적응하고 변화해 나가는 과정을 통해 필자는 여성들의 자의식과 사회적 인식의 변화뿐만 아니라, 사회적으로나 역사적으로 소외받았던 한 집단이 사회적 변화 과정 속에서 어떻게 자신들의 목소리를 찾고 알려나가는지 이해할 수 있었다.
목차
In the early 19th century, the Second Great Awakening which started out as a Protestant revival movement has greatly impacted on American society beyond religion. Thus many historians have been studying about this subject with interest. The most important reason that the Second Great Awakening brought a big social repercussions is because the church in accordance with social change at that time, accepted modified Calvinism which preached "freedom of the human will" instead of “doctrine of predestination.” In other words, religion and society are changing in the same direction which affected each other vividly. For this reason, the Second Great Awakening has been a very interesting topic for history scholars.
In this paper, I have focused on the Second Great Awakening and women of the time. As I researched the relationship between religion and women who were under oppression in the early 19th century of the dynamic changes, I could trace the cause of social changes and the direction it headed and its extent as well. At that time, women who were present in every class and hierarchy were in the most disadvantageous position in American society and social situation. And women were influenced most strongly by religion. Therefore, as I studied changes of society at the time, I thought it a very meaningful task to focus on the flow of religion and change of women. However, it would be a great work to explore the general appearance of the entire American women, I centered on the middle-class women of the New England who were impacted greatly by industrialization.
In chapter I, I scrutinized on how political and economic changes of the early 19th century American society and calvinism were related to each other. In this way, I could recognize how the church responded to rapid change of American society in the early 19th century. In other words, I could understand why the church which was affected by modernization and social changes was modifying religious theories in an effort to adapt to changes. The Second Great Awakening was a part of such efforts.
In chapter II, I searched for the relationship between the Second Great Awakening and social reform movement. To do this job, first of all I divided the region into three parts, the South, New England and the West. Then I explored the progress and the features of the Second Great Awakening. Secondly, I examined how the changed faith caused the emergence of voluntary associations and various social reform movement. And I focused on how women did central role in the social reform movement while involving in religious meetings despite of the opposition of the conservative camp, and how they could solve the facing social problems.
In chapter III, I speculated on why women devoted themselves to religion so much and joined evangelical preachings and what were the motives they participated in such activities and its process and the results. “Domesticity" ideology of the 19th century stressed sex-specific role to women. However, women took advantage of the Second Great Awakening as an opportunity for legal and public activities, overcoming their sex-specific limit. Studying women''s social change, their social adaption and its process in the 19th century, I could recognize how a group, who was both socially and historically marginalized in the process of social change, realized themselves and made themselves public and became self conscious and socially aware.