검색 상세

약한 연결망이 청소년의 진로성숙에 미치는 영향에 관한 연구 : A Study on Effects of Weak Tie on Career Maturity of Teenagers

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 이재혁
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 사회학과
  • 식별자(기타) 000000108498
  • 본문언어 한국어

목차

이 연구는 청소년의 진로성숙에 영향을 미치는 개인적 요인(성, 계열, 지역, 부모학력, 가구월평균소득), 가정환경 요인(부모애착, 가족관계), 학교환경 요인(선생님애착, 학교친구애착), 진로관련 활동 및 교육 요인, 심리적 요인(자기효능감, 정서조절) 이외에 사회 연결망이 진로성숙에 긍정적으로 작용할 수 있을 것인지를 탐색하였다. 특히 사회 연결망 구성 중에서 약한 연결망이 강한 연결망 보다 청소년의 진로성숙에 미치는 영향력이 클 것이라는 가설을 검증하였다.
강한 연결망은 구성원 간의 연결망 밀도가 높고 사이즈가 작은 형태를 가지며, 약한 연결망은 구성원 간의 중첩적인 정도는 낮으면서 성기지만 사이즈는 큰 형태를 갖는다. 강한 연결망은 통제력을 가진 연결망의 폐쇄성으로 인해 신뢰와 규범을 형성할 수 있는 장점을 가지는 반면, 약한 연결망은 구성원들이 이질적이고 다양한 정보를 빨리 획득할 수 있는 이점이 있다. 이 두 가지 연결망 유형은 환경적 맥락에 따라서 장점과 단점이 교차하게 되는데 약한 연결망이 새로운 정보를 제공해줄 수 있다는 점에서 강한 연결망 보다 청소년의 진로성숙에 미치는 영향력이 더 클 것으로 짐작할 수 있다.
분석은 한국청소년정책연구원의 청소년패널 4차년도 자료를 이용하였으며
고등학교 2학년 3,449명을 대상으로 하였다. 다중회귀분석 방법에 의해 개인적 요인(성, 계열, 지역, 부모학력, 가구월평균소득), 가정환경 요인(부모애착, 가족관계), 학교환경 요인(선생님애착, 학교친구애착), 진로관련 활동 및 교육 요인, 심리적 요인(자기효능감, 정서조절)을 단계적으로 투입, 통제하여 사회 연결망의 효과와 독립변수들 간의 상호작용 효과를 살펴보았다.
그 결과, 진로성숙을 결정하는 요인으로는 여전히 학교친구애착, 진로관련 활동 및 교육요인, 가족관계, 자기효능감, 계열 변수가 중요하게 나타났으며 부모님애착, 선생님애착, 지역변수는 상대적으로 진로성숙에 미치는 영향력이 약하게 나타났다. 사회 연결망은 다른 독립변수들을 모두 통제한 상태에서도 진로성숙에 유의미한 영향력이 있는 것으로 나타났으며 특히 약한 연결망이 강할수록 진로성숙이 높게 나타나 강한 연결망보다 약한 연결망이 청소년의 진로성숙에 영향력이 클 것이라는 본 연구의 가설을 지지하였다.
이 연구는 기존의 청소년 진로성숙에 영향을 미치는 요인들 이외에 약한 연결망이 진로성숙을 결정하는데 중요한 요인으로 작용하고 있음을 밝혔다. 그렇다고 이 연구가 청소년들에게 강한 연결망이 불필요 하다는 것을 주장하는 것은 아니다. 연구결과에서도 나타났듯이 진로관련 교육 요인과 가족
관계 등의 강한 연결망은 여전히 진로성숙에 영향을 미치고 있다. 연구자가 주목하는 것은 강한 연결망의 효과도 청소년의 진로성숙에 영향을 미치지만 약한 연결망 역시 청소년의 진로성숙에 유의미한 영향력이 있다는 것이다. 그리고 이러한 결과는 청소년의 진로성숙을 향상시키기 위한 정부 및 학교 교육정책에 있어서 약한 연결망의 효과를 살펴 봐야할 필요성을 제기하고 그러한 작업의 기초자료를 제공한다는 점에서 의미를 가진다.

more

목차

Not only did this study explore the effects, on the career maturity of teenagers, of individual factors of them (sex, department, region, educational background of parents, average monthly income of household), home environment factors (attachment to parents, family relations), school environment factors (attachment to teachers, attachment to friends), career-related activities and education factors, and psychological factors (self-efficacy, and emotion regulation), but also it found out whether social network has positive effects on the career maturity, and especially the hypothesis that the weak tie constituting the social network affects the career maturity much more than the strong tie does was precisely examined.
The strong tie is relatively small in size, yet has highly dense network between constituent members, while the weak tie is large and has members sparse and rarely overlapping each other. The strong tie is favorable in forming reliance and regulations thanks to the features of the tie, being closed and exercising control; the weak tie allows the members to easily obtain various kinds of information. These two types of ties have merits and demerits crossing each other according to the environmental context. And the weak tie can be thought to have greater effects on the career maturity of the youth than the strong tie, from the point of providing new information.
In this study, aimed to 3449 high school students of the second grade, the fourth year data of the teenager panel of National Youth Policy Institute were used when analyzing. Individual factors (sex, department, region, educational background of parents, average monthly income of household), home environment factors (attachment to parents, family relations), school environment factors (attachment to teachers, attachment to friends), career-related activities and education factors, and psychological factors (self-efficacy, and emotion regulation) were input and controlled by the multiple regression analysis, so that effects of the social network and of the interaction of the independent variables were examined.
As a result of the examination, the variables of attachment to friends, career-related activities and education, family relations, self-efficacy and department were important factors deciding the career maturity, while the variables of attachment to parents, attachment to teachers and regions had relatively weak effects on the maturity. As for the social network, it affected significantly the career maturity even under the condition that all the independent variables were controlled, and the maturity was found to be high especially in case the weak tie became stronger. The results above supported the hypothesis of this study that the weak tie has more effects on the career maturity of teenagers than the strong tie does.
In addition to the variables affecting the career maturity of the youth, the weak tie was found out to be a deciding factor of the career maturity by the study. It, however, does not mean the strong tie is unnecessary to teenagers. As shown in the results, the strong tie such as career-related education and family relations still has effects on the career maturity. The fact which I put stress on here is that not only the strong tie but the weak tie influences significantly the career maturity of teenagers. This study is thus meaningful from the fact that it provides basic data on the effects of the weak tie, for educational policies of the government and schools to improve the career maturity of the youth.

more