지상파 방송콘텐츠의 멀티플랫폼 유통전략 연구 : Distribution strategy of ground wave broadcast in multi-platform era : Focus on the change of distribution stucture of (i) companies
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000108437
- 본문언어 한국어
목차
다양한 플랫폼의 등장으로 콘텐츠에 접근하는 소비자가 세분화되는 현상이 발생하고 있으며, 이러한 현상은 소비자를 유치하려는 콘텐츠, 플랫폼 사업자 간의 경쟁을 유발하고 있다. 또한, 시장에 대한 진입장벽의 제거로 혁신적 신생기업들이 등장하면서 경합성은 더욱 증가하고 있다. 시장참여자들은 경영 혁신을 추구해야 하는 경제적 압력에 직면하게 되고 규모와 범위의 경제를 통해 ‘잠재적인 효율성(potential efficiency)’을 추구하는 경향을 보임과 동시에 콘텐츠가 배포되는 여러 유형의 플랫폼, 즉 유통창구를 인수합병하거나 지속적으로 콘텐츠를 제공받기 위한 기업들 간의 합종연횡으로 인해 수직적, 수평적 통합이 발생하고 있다. 즉, 네트워크와 플랫폼의 형태를 막론하고 동일한 콘텐츠가 제공되는 디지털 융합 환경에서는 이종 네트워크 또는 플랫폼 간의 경쟁이 발생하게 되고, 이 때 네트워크나 플랫폼의 경쟁력을 좌우하는 열쇠는 자연스레 콘텐츠로 옮겨지게 된다는 것이다. 이러한 경쟁 속에서 더욱 중요해 진 것은 콘텐츠 신디케이터(Syndicator)3)과 애그리게이터(Aggregator)4) 역할이다. 네트워크간의 접속과 교체가 자유로워지고 콘텐츠에 대한 가치가 부각되면서 콘텐츠를수집하여 패키지로 묶거나 부가적 서비스와 , 연결 시켜 다양한 채널에 콘텐츠를 유통시키는 신디케이터(Syndicator)와 다양한 콘텐츠를 집적시킨 이후 플랫폼 또는 콘텐츠 접근제공자의 니즈에 맞게 공급해 주는 애그리게이터(Aggregator)역할이 절실해지고 있다. 각 플랫폼에 적합한, 그리고 균형 맞는 콘텐츠 유통하는 역할이 필요한 것이다. 본 논문은 이러한 환경 속 에서 실질적으로 지상파 콘텐츠 유통을 담당하고 있는 지상파 방송 i사의 현재 매출 구조, 주요 유통 구조 와 현재의 위기와 기회를 살펴 본 후 각 지상파 방송 i사의 정책 진화 방향을 분석을 통하여 유통 전략과 수익모델, 지상파 방송 i사의 전략 방향을 분석한 연구이다. 연구방법으로는 전문가집단 심층 면접 법(Depth interview)을 사용하였으며 그 결과 지상파 방송 i사들의 정책이 플랫폼의 영향력에 따라 진화하고 있다는 사실을 알 수 있었다. 첫째, 기존 전통적인 퍼블리싱 방식에서 벗어나 신디케이터(Syndicator), 애그리게이터(Aggregator)로서 역할의 전환을 시도 하고 있다.각 지상파 방송 i사는 콘텐츠 소싱, 구성 과 더불어 각 매체에 맞는 콘텐츠 개발을 통해 플랫폼별 콘텐츠 차별화 전략으로 진화되기 시작하였다. 각 플랫폼에 맞는 인터렉티브를 위해서는 멀티플랫폼 시대에 적합한 콘텐츠를 개발하고 일차콘텐츠 플랫폼 에만 적합한 콘텐츠 제작이 아니라, 일차 콘텐츠 (방송) 제작 시후속 창구를 효율적으로 연계하여 활용해야 할 것으로 보고 있다. 이러한 연계성은 다양한 플랫폼이 서로 교차하고 방송?통신 네트워크가 연결을 가져 올 것이고 이종 산업간 뿐만 아니라 그간에 서로 협력관계를 유지하던 가치사슬간의 교류를 확대하는 양상을 보여줄 것으로 보인다. 둘째 자체 채널화와 직접 , 서비스 입점 등을 통한 플랫폼 선점화 방향으로 전환을 시도하고 있다.플랫폼별로 자체 채널 구축 또는 직접 서비스사업자로서 입점하여 MCP 차원에서 기득권을 가져갈 추세이다. 이러한 방식은 채널보유 차원 외에도 지상파 방송 권리의 미확보 시 권리사가 공급하는 콘텐츠에 적절한 수익배분을 해줌으로써, 각사 매출을 보존해주고, 유통창구 역할을 인정하여 시장의 안정화하는 과정을 가져올 수 있을 것으로 보인다. 요약하자면, 앞으로 각 지상파 방송 i사들은 방송 콘텐츠의 권리확보와 더불어 산업의 선순환 구조를 마련을 위해 노력하는 방향으로 진화될 것이라 보인다. 이를 위해서는 각 매체에 맞는 콘텐츠를 개발하고, 방송사가 직접 플랫폼 CP 참여등을 통하여 방송콘텐츠 직접 유통 기회를 확대하는 다양한 유통 방안 모색이 필요하다.각 뉴미디어 플랫폼 유통에 있어서 직접적인 유통과 소비의 시대에 대처해야 하며, 불법 콘텐츠 유통을 근절하기 위한 다방면의 노력이 수반되어야 할 것으로 보여진다. 본 연구를 통하여 밝힌 각 방송사들의 정책과 전략 방향의 옳고 그름을 현재 판단하기는 어려울 것으로 보이나, 본 연구는 현재 지상파 방송 i사가 직면하고 있는 문제점들을 파악 해보고, 그 문제를 해결 하는 방향을 찾음과 동시에 외주제 작사와 지상파 방송 i사의 성장견인 방법을 찾아보았다는 것에 의미가 있을 것으로 보인다.
목차
The advent of various platforms led consumer segmentation and competition among content and platform providers. Elimination of entry barrier brought innovative startups into the market and raised keen competition. Thus companies start pursuing potential efficiency through the economy of scale and scope to face against economic pressure that urges innovation. It triggered M&As of various platforms or horizontal and vertical integration to secure steady content supply. In other words, content becomes the most important element that determines competitiveness of network or platforms in recent rivalry among heterogeneous network or platforms or platforms regardless of their structure. Content Syndicatior1) and Aggregator2) gain more weight in this competition. The roles of syndicator (role of gathering, packaging and distributing content, associated with additional service, to multiple channels.) and aggregator (role of selecting, collecting and distributing content suitable to content access operators’ needs.) are quite urgent as access to networks becomes unrestricted and the value of content is embossed. So to speak, proper and balanced content distribution is required. This article examines sales, distribution structure, and existing risk and opportunities of (i) companies which undertakes circulation of groundwave content. And then analyzes distribution, earnings model, and strategy with policy development. Expert group depth interview reveals that (i) companies policy is being developed according to the influencing power of platforms. First, they are trying to switch to Syndicator and Aggregator out of traditional publishing process. Each (i) company start adopting platform differentiation strategy by developing proper content together with content sourcing and composing. To develop optimized content and interactive in multiplatform era, they are considering the ways of utilizing distribution channel in the producing phase besides making them suitable to platforms. This utilization will connect broadcast networks of various platforms and increase interchange among value chains that have maintained cooperative relationship.
Second, they try to have prior occupation of platforms by owning channels and building direct service. This will give them hegemony at MCP (Major Content Provider) level by owning channels and direct services for various platforms. This strategy will secure companies’ sales and stabilize market by performing the role of circulation window because it distributes profits to content suppliers even in the case of separation of privileges of ground wave broadcast. To sum, ground wave (i) companies will turn into making efforts to attain affirmative industry cycle as well as rights on broadcast content. It is required to develop content suitable to channels and diversify circulation methods by permitting the participation of broadcast as CP of platform provider for higher sales. Also, it is necessary to prepare for direct circulation and consumption in new media platforms and to give efforts on preventing illegal content circulation. This research does not conclude whether broadcast each company’s policy or strategy is in the right direction or not. It contributes by specifying the problems that broadcast companies are facing and by trying to figure out the way of resolving them as well as searching for strategy that leads growth of external producer and ground wave broadcast (i) companies, however.