블로그 문화의 정치성에 대한 연구
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 황인성
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원
- 식별자(기타) 000000108417
- 본문언어 한국어
목차
본 논문의 목적은 블로그 문화에 내재된 정치적 속성에 대한 논의와 이를 위한 이론적 토대를 마련하는 것이다. 이에, 본 논문은 대중문화적 속성을 바탕으로 하는 참여성과 유희성으로, 블로그의 속성을 구분하고, 이론적 접근을 통해서 각각의 정치적 의미를 규명하였다. 그리고 이에 대한 통합적 논의를 통해서 블로그 문화가 정치성을 구현하는 과정을 체계적으로 밝히고자 하였다. 여기서 참여성이란 블로그 이용자가 자신이 손수 만든 콘텐츠를 자발적으로 블로그에 올리고, 이를 바탕으로 적극적인 소통을 시도하는 것을 의미하고, 유희성이란 블로그 이용자가 공식 오프라인 문화에 구애받지 않고 흥미를 위주로 블로그를 활용하는 것을 의미한다. 그리고 정치성은 대중문화로서 블로그가 대표적인 속성인 참여성과 유희성을 통해 사회변화를 촉진할 수 있는 가능성, 그리고 이를 바탕으로 기존 권력에 개입하거나 영향을 줄 수 있는 힘이라고 정의할 수 있다.
위에서 제기한 연구 문제를 해결하기 위해 본론에서는 우선 스튜어트 홀의 문화이론, 발터 벤야민의 아우라 이론, 그리고 미하일 바흐친의 카니발 이론을 검토한 후, 이를 바탕으로 블로그 문화가 정치성을 획득하는 과정을 정리하였다. 연구 결과 논의된 내용은 다음과 같다.
우선, 대중문화로서 블로그 문화는 정치적 투쟁의 장이 될 수 있다는 전제에서, ID를 통한 교류는 실제 현실의 사회 질서나 지배 이데올로기 등에서 자유로운 제2의 정체성을 확보하게 한다. 이렇게 구축된 제2의 정체성이 갖는 비공식적 속성은 블로그 언어를 통해 나타나며 이는 현실 세계에서 두려움과 권위의 대상이었던 문제, 접근할 수 없었던 사회적 모순 등에 적극적으로 개입하고 이를 웃음의 대상으로 삼는 것을 가능하게 한다. 그리고 이 같은 가능성은 UCC라는 형식으로 나타나는데 이는 저널리즘적 형태와 단순히 일상을 기록하는 형태로 구분되며, 각각은 경험적 사실을 바탕으로 하는 실체적 진실에 접근한다는 측면에서 세계를 인식하는 독립적이면서 다양한 시각을 확보하게 한다. 그리고 이렇게 공개된 블로그 콘텐츠는 댓글과 트랙백이라는 제2의 참여를 통해 보강되며 이 2차 참여는 수용자의 측면에서 현실 문제에 대한 대중의 인식을 조직하고 통제하는 역량을 함양하게 하면서 최종적으로 블로그 문화의 ‘정치성’ 획득으로 이어진다는 것이다.
본 논문은 블로그의 대표적인 속성인 대중문화적 속성, 참여성, 유희성에 나타는 정치적 의미에 대한 통합적 논의를 통하여, 몇몇 사례로만 예시되던 블로그의 정치성을 설명하는 이론적 토대를 구축하였다는 점에서 의의가 있다고 할 수 있겠다.
목차
The purpose of this paper is to discuss the ''political attribute'' of blog culture as a significant political practice and to establish the theoretical foundation for it. In order to do this, this paper identifies two specific attributes of blog culture including ''participatoriness'' and ''playfulness'' and then tries to explore their political meanings. Here, participatoriness means that the blog user voluntarily uploads content personally created by himself and to try active communication based on this. Playfulness means that the blog user makes use of it only for the entertainment purpose without being controlled by off-line public culture. And, political attribute can be defined as the possibility that ''blog'' as a form of popular culture may accelerate social change through participatoriness and playfulness and as the power that can intervene or influence the existing authority based on this.
In order to answer the research questions suggested above, the following discussion has dealt with Stuart Hall''s theory of culture, Water Benjamin''s theory of ''aura'' and Mikhail Bakhtin''s Carnival theory. The result of study is as follows.
In the assumption that blog culture, as a popular culture, can be a ''field'' for various political conflicts, it has been argued that the social interaction through the use of ID assures the secondary identity, which is free from the existing social order of reality or the existing controlling ideology. The unofficial property of this secondary identity reveals itself through the unique type of blog language and it actively intervenes the problems of fair and authority in the real world and the social contradictions inaccessible so far by making fun of them. This possibility is shown in the form of UCC, and it is sub-divided into two categories including the journalistic one and the one that only records daily lives. And each of these establishes its own individual and different visual perspective in terms that it approaches the empirical truth based on its own empirical experience. This open blog content is said to be reinforced through the secondarily participatory mechanisms of riffling and trackback and this secondary participation attains the quality of political attribute in behalf of the consumer.
To summarize, this paper has its own meaning in that it has tried to establish the theoretical foundation for explaining the political characteristics of blog culture based on the integral discussion that connects three aspects of blog culture including its political attribute, participatoriness and playfulness.