지상파 디지털 MMS 채널 정책에 관한 연구 : The study on the channel policy of terrestrial broadcasting digital MMS
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000108400
- 본문언어 한국어
목차
2000년 이후, 국내 지상파 방송은 방송의 디지털화를 통해 많은 변화를 이루었다. 방송과 통신의 융합이 그 대표적 변화의 하나이다. 그러나 국내 지상파 방송사들은 디지털화의 어려움을 토로하고 있다. 2002년 월드컵 중계방송 이후, 국내 지상파 방송사들은 시청률 하락과 다매체 환경에서의 방송광고 점유율 급락으로 재정적 측면이 여의치 않기 때문이다. 그간 국회통과를 앞둔 디지털 전환법에 기대를 걸어왔지만, 지난 2008년 3월 국회를 통과한 디지털 전환법 또한 국내 지상파 방송사들의 위기 극복에 대한 뚜렷한 해법을 제시하지 못했다. 이에, 국내 지상파 방송사들은 재정적 문제 해결과 더불어 시청자들에게 공익성을 제공할 수 있는 MMS(Multi Mode Service)에 주목하고 있다.
현재, 국내의 시청자들의 무려 80%가 유료 다채널 방송을 서비스 받고 있는 상황이다. 이러한 상황에서 방통융합의 디지털화는 시청자들의 계층 간 미디어 선택의 격차를 점점 더 크게 하고 있다. 이런 사회적 불균형을 해소하기 위해서는 지상파와 같은 공공재의 특성을 앞세운 무료 보편적인 서비스의 확산이 더욱 시급해지고 있는 상황이다.
지상파 방송의 디지털화를 통해 기존 주파수 대역 내에서 한 개의 채널만을 서비스할 수 있었던 상황은 압축 기술의 발전으로 인해 여러 개의 채널을 서비스할 수 있게 되었다. 이러한 기술이 바로 지상파 MMS(Multi Mode Service)이다. 이로 인해 지상파 방송은 HD 1개 채널 뿐만 아니라 수 개의 SD 채널 방송이 가능해졌고, 다수의 시청자들은 보다 많은 서비스를 제공받을 수 있게 된 것이다. 이미 우리나라 외의 많은 선진국들은 지상파의 다채널과 멀티캐스팅을 통해 미디어의 디지털화를 이루었고, 시청자들은 그 편리성과 공익성에 만족하고 있다.
그러나 국내에서는 여러 이해 관계자들의 첨예한 의견의 마찰로 인해 MMS의 시행 시점조차 조율하지 못하고 있는 상황이다. 이는 국내 지상파 디지털 전환의 가속화에 앞으로도 많은 제동이 걸리게 될 것임을 예고하고 있는 바이다. 이러한 의견마찰로 인해, 디지털 미디어의 혜택을 받아야할 시청자들의 피해는 불가피하게 되었다.
이 연구에서는 MMS의 공익적 목표를 우선으로 하여, 시청자들에게 그 시행을 서둘러야 한다는 것을 기본으로 한다. 이에, 지상파 MMS 도입과 관련하여 도입 자체의 논의보다는 또 다른 쟁점 사안인 MMS 채널 허가와 채널 편성 정책과 그 규제 정책에 관하여 논하였다. 국내보다 먼저 지상파 MMS를 실시한 국가들의 사례를 토대로 국내 MMS와 관련한 이론적 배경과 함께 국내 전문가 그룹의 심층인터뷰를 통해 그 정책의 방향을 제시하고자 하였다.
먼저, 채널 허가의 측면에서는 국내 주파수 대역폭과 디지털 정책 기조 등의 여건을 고려하여 기존 지상파 자율 허가와 신규 사업자 진입 허용의 큰 두 가지 방향을 비교 분석하여 결론을 내고자 하였다. 또한 채널 편성의 측면에서 가장 큰 문제는 바로 MMS 도입에 따라 생겨난 부채널의 성격을 규정짓는 것이라 여겨, 그를 중심으로 연구하였다. 그 첫째는 부채널의 성격을 주채널에 대한 단순한 보완 채널로서의 성격으로 규정짓는 것이다. 둘째는 부채널이 또 하나의 독립된 채널로서의 성격을 가지는 측면이다. 보완 채널로서의 성격일 경우 적절한 편성 정책의 방향과 더불어 독립 채널의 경우 각 지상파 방송사들의 채널 특성을 고려한 편성 정책의 방향은 무엇인지를 고민해야 할 것이다.
더불어, MMS의 편성 규제 측면을 살펴보았다. 지상파 MMS가 시청자들의 공익적 서비스 이용을 위함이라는 목적을 이행하기 위해서는 어떠한 채널규제가 이루어져야 하는지, MMS의 도입이 지상파의 독과점이라는 시행반대 의견의 우려룰 뷸식시키기 위한 채널 특성을 어떻게 만들어가야 하는지를 여기서 연구하고자 한다.
목차
The domestic terrestrial broadcasting has been rapidly changed in terms of the broadcasting digitalization since the year 2000. One example of representative innovations is convergence of broadcasting and communication. However, domestic terrestrial broadcasting systems are expressing difficulty of digitalization.
After the relay broadcast of the World Cup 2002, domestic terrestrial broadcasting systems are financially hard due to decrease of the rating and a steep decline of the broadcasting advertising share in the environment of variation media. The broadcasting systems have been expecting the law for digitalization to get through the National Assembly. However, the law that got through the Parliament did not show a clear solution to overcome crisis to the broadcasting systems. Therefore, domestic terrestrial broadcasting systems are paying attention to MMS to solve financial problems and to give public interest to viewers.
In the current situation, domestic viewers of 80 percent are watching paid multi-channel broadcasting.
The digitalization of broadcasting convergence is making the gap of media choice among viewers much wider in this situation.
The government has to give the priority to free general service such as terrestrial broadcasting emphasizing characteristics of the public good to release social inequality.
The development of the MPEG2 can serve a few channels beyond the situation that the terrestrial broadcasting digitalization is able to serve only one channel within the range of the existing frequency. The technology is the terrestrial MMS(Multi Mode Service).
The terrestrial broadcasting can serve not only HD one channel, but also a few SD channels and most of TV viewers can enjoy much more services.
A lot of developed countries except our country have completed multi-channel of terrestrial frequency. Viewers are being satisfied with convenience and publicity.
However, there are a variety of interested relatives in collision with a sharp conflict of opinion, which is a huge obstacle for set-up of MMS. Such problems predict a lot of difficulties of speed-up for digitalization of domestic terrestrial broadcasting in future. This conflict of opinion brings damage to viewers.
The priority of this study is to show public objective and importance of MMS to viewers.
Hence, I tried to discuss not the introduction of the terrestrial broadcasting MMS but permission of MMS channel and policies of channel partiality and regulation that are another issue.
I would like to show an efficient direction of the policy in terms of examples of the countries that applied the terrestrial broadcasting MMS prior to domestic and depth interviews of a group of domestic specialists.
First, I tried to get a conclusion in terms of comparison and analysis of crucial two methods of self-control permission and penetration permission for a new company for current terrestrial broadcasting in the side of channel permission. The largest problem in the side of channel partiality is sub-channels resulted from the introduction of MMS. I studied it as the main issue.
First is to prescribe the characteristic of sub-channel as that of the complementary channel of the main channel. Second is that sub-channel has the characteristic as an independent channel.
In the case of the characteristic of complimentary channel, we need to consider the direction of a suitable partiality policy. In the case of an independent channel, we also need to think over what is the direction of the partiality policy about channel characteristic of each of terrestrial broadcasting systems.
I studied an aspect of regulatory partiality of MMS.
I also would like to endeavor to study these - how do we regulate a channel for the public service for the viewers from the terrestrial MMS? And how does the introduction of MMS make characteristic of channel relax worry about an opinion of enforcement opposition called "Monopoly and oligopoly of the terrestrial broadcasting".

