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A Study of the Determinants of External IT Audit and Its Success

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 남기찬
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 박사
  • 학과 및 전공 경영학과
  • 식별자(기타) 000000108398
  • 본문언어 영어

목차

The purpose of this study was to suggest a guideline for systematic and practical critical success factors of the External IT audit.
For this purpose, an integrated holistic conceptual model is developed considers that the organizational competence, the service quality, and the IS(Information Systems) success with a contingency viewpoint of outsourcing risks. The model is tested using 254 data of IS projects which procured the external IT auditing service in public sector of Korea. The results of this study are as follows.
First, all three organizational competence factors including marketing competence, technological competence, and managerial competence are shown to be critical success factors which enable high quality in offering the audit service.
Second, service quality attributes of responsiveness and reliability have positive influence on the perceived audit quality. Even though tangibility related to explicitness of communication material has no impact on the perceived audit quality, tangibility has positive influence on the IS implementation success in the addictive study of audit service quality.
Third, the external IT audit obviously contributes to IS implementation success considering both IS implementation process quality and IS system quality, however it has positive influence on the process quality directly and the system quality indirectly.
Finally, the path from responsiveness and reliability to perceived audit quality was marginal significantly moderated by client''s managerial competence.

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목차

본 연구의 목적은 정보시스템 감리를 적용하거나 수행하고 있는 기관 및 조직에 체계적이고 실무적인 주요성공요인에 대한 지침을 제시하는 데 있다.
이를 위하여 본 연구는 대리인 이론에 기반 하여, 정보시스템 감리를 아웃소싱 위험 통제 도구로 정의하고, (감리) 조직 역량, 서비스 품질, IS 성공, 그리고 아웃소싱 위험의 상황관점을 동시에 고려한 통합적인 이론 분석의 틀을 제공하여, 감리를 의뢰한 254개 자료를 통해 본 연구 모형을 검증해 보았다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 마케팅 역량, 기술 역량, 관리 역량 모두 수준 높은 감리 서비스를 제공하는 데 주요한 성공 요인이다.
둘째, 응답성과 신뢰성의 서비스 품질은 인지된 감리 품질에 영향을 미친다. 유형성의 경우 인지된 감리 품질에 영향을 미치지 않지만 프로세스 품질에 직접적인 영향을 준다.
셋째, 정보시스템 감리는 IS 성공에 기여한다. 특히, IS 개발의 프로세스 품질에는 직접적인 영향을 미치며, IS 개발의 시스템 품질에는 프로세스 품질을 통한 간접적인 영향을 미친다.
넷째, 서비스 품질 속성인 응답성과 신뢰성과 인지된 품질간의 관계는 발주자의 관리 역량에 따라 각각 상반된 방향으로 조절된다.

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