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자본시장통합법 도입에 따른 생명보험 상품전략에 관한 연구 : A Study about Life Insurance Products Strategy which follows in Introduction of The Capital Market Integrated Law

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 이경룡
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경영학과
  • 식별자(기타) 000000108385
  • 본문언어 한국어

목차

본 논문은 향후 자본시장통합법 시대의 생명보험상품 변화 방향을 타 금융권과 연계한 복합형 보험상품의 개발 증가, 투자환경 개선으로 인한 투자형 보험상품의 판매 증가, 다양한 고객의 니즈를 충족시키기 위한 맞춤형 보험상품의 증가 측면으로 구분하여 이에 대한 고객들의 니즈를 실증조사를 통해 파악하고자 하였다.
그 결과 향후 복합형 보험상품은 보험 본연의 기능에는 물론 충실하되 다양한 복합보험상품의 기능적 측면 중 수익성에 중점을 두고 개발하는 것이 소비자들의 니즈에 적합한 것으로 나타났다. 타 금융기관과 연계하는 경우 저연령층에는 금융투자회사와 연계한 금융상품이, 고연령층에는 은행과 연계한 금융상품이 수요가 많을 것이라는 결과를 얻었다.
투자형 보험상품에 대해서는 기능적 측면 중 투자기능에 중점을 두고, 상품의 수익성을 중시하는 고객들이 많은 것으로 나타났다. 따라서 향후 투자형 보험상품의 개발은 수익성 강화에 중점을 두되, 저연령층을 목표고객으로 하는 경우에는 보다 적극적으로 개인의 니즈를 반영하는 방향으로 상품 전략을 수립하고, 고연령층을 목표고객으로 하는 경우는 간결하고 이해하기 쉬운 상품구조에 중점을 둔 전략을 수립하는 방향이 고객들의 니즈에 적합한 것으로 나타났다.
맞춤형 보험상품에 대해서는 소비자들은 질병치료중점보장보험을 맞춤형 상품으로 가입하고자 하는 경향이 가장 높은 것으로 나타났다. 재해중점보장보험과 변액보험, 교육보험은 주로 저연령층에서 맞춤형 설계로 가입하고자 하는 경향을 보였으며, 연금보험과 치명적질병보험은 주로 고연령층에서 맞춤형 설계로 가입하고자 하는 경향을 보였다. 따라서 상품별 맞춤형 설계 서비스를 제공하고자 할 때, 이와 같이 수요가 많은 연령별 목표고객을 설정하여 고객들에게 다양한 종합적인 서비스를 제공하는 방향으로 전략을 구성하는 것이 효율적일 것이다.

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목차

This research divided hereafter the direction of change of life insurance products as an increase of development in complex insurance products, which are connected other financial sector and investment insurance owing to improvement of investment environmental and ordered insurance to satisfy customers'' needs. Also this research grasped customers'' needs about this change of life insurance products by actual proof investigation.
In consequence of complex insurance products, focusing on profitability in the perspective of development complex insurance products were suitable for customers'' needs. Also age groups of under 30 years old tended to prefer complex insurance products, which are connected securities companies. But age groups of over 30 years old tended to prefer complex insurance products, which are connected bank.
About investment insurance, focusing on investment function and strengthening of profitability of products was suitable for customers'' needs. Also age groups of under 50 years old tended to prefer investment insurance products, which have various optional features. But age groups of over 50 years old tended to prefer investment insurance products, which hold concise structure.
Last About ordered insurance, customers tended to prefer to join ordered sickness insurance. Age groups of under 40 years old tended to prefer to join accident insurance, variable insurance and educational endowment insurance by ordered plan. Age groups of over 40 years old tended to prefer to join critical illness insurance and annuity insurance by ordered plan. Therefore when insurer offers ordered plan service, insurer sets target age groups where have many demands and then must compose a strategy to direction for offering various and synthetic services.

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