우리나라 양도소득세의 주요 문제점과 개선방향 : A Study on Problems and Improvement of Capital Gains Tax in Korea
- 발행기관 서강대학교 경제대학원
- 지도교수 곽태원
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경제대학원
- 식별자(기타) 000000108379
- 본문언어 한국어
목차
외국의 자본이득세 변화 추이를 보면 자본이득을 통상소득과 성격 및 발생시기 측면에서 차별화하던 경향에서 벗어나 통상소득과 동등하게 과세하려는 추세에 있다. 다만 자본소득과 자본이득에 대해 차별과세가 이루어질 경우 조세 재정거래(Tax arbitrage) 기회가 발생하는 것을 우려하여 개인소득세 중 자본소득에 적용되는 세율과 자본이득에 적용되는 세율의 조화를 꾀하고 있다.
현재 나타나고 있는 국제적 중요한 경제여건의 변화는 인구의 급속한 노령화, 기업의 국제화, 경제사회의 디지털 및 정보화의 사회로의 변화이다.
인구의 노령화로 재정수요는 급격하게 증가하게 되고, 소득세의 과세베이스는 상대적으로 줄어들 수밖에 없어, 세금부담률은 급속하게 높아질 것이다. 따라서 향후에는 효율성이 더 강조되지 않을 수 없을 것이다. OECD 선진국들의 경우 80년대 중반이후 효율성 중심의 낮은 세율-넓은 세원으로 개혁을 추진하고 있다
지금까지 우리나라의 부동산 관련 양도소득세는 조세의 본래 목적인 재정수요 확보와 공평과세의 실현보다는 부동산 시장의 투기 억제를 위한 긴급 처방으로서 부동산시장의 안정화를 목적으로 개정되어 집행 되어 왔다.
그러나 부동산 시장은 시장 원리에 의한 수요와 공급, 소득의 증가, 경제발전, 인구수의 증가, 이자율과 시중통화량 증가 및 글로벌 경제로 인하여 우리와 경제관계가 깊은 나라의 경제상황 등 경제의 거시적 변수에 의하여 영향을 받게 된다. 이러한 경제상황에서 조세정책의 역할은 복합적 경제정책 중에서 보조적 역할을 하도록 하여야 하나, 지금까지 조세정책을 특히 참여정부에서는 조세의 고유기능을 무시하고 과도하게 주요 목적으로 사용하여 지금 곳곳에서 왜곡된 현상이 나타나고 있다.
이제 우리나라의 양도세 제도는 더 이상 부동산 투기억제정책을 위한 수단으로 지나치게 사용 되어서는 안 되겠다.
조세의 정의를 실현하고, 자원배분의 효율성과 과세의 공평성을 회복 할 수 있도록 자본이득세인 양도소득세의 체계도 선진국의 조세체계를 연구. 검토하는 상설 전문연구기관을 설치하여 장기적인 관점에서 지속적으로 연구하고 검토하도록 하여야 할 것이다.
최근 정부의 보도자료(기획재정부 2008. 2. 5.)에 의하면 2007년도의 세수초과금액이 14조 2천억 원이나 된다. 초과세수 발생이유는 그동안 세원 투명성제고 및 과표의 양성화 정책에 따른 자진납부 세수 증가 등의 항구적 요인도 있으나 교통세수 이월 및 양도세수의 증가(약 6조원) 등 일시적 요인 때문으로 보인다. 즉 부동산 보유세 강화와 양도세의 과세원칙을 실지거래가액으로 변경하고, 다주택 및 비사업용 부동산 중과 등의 정책으로 인하여 발생한 양도세의 증가가 예상보다 많았다고 본다. 이와 같이 단편적이고 임시적인 조세개편정책의 피해를 줄이기 위하여 본 논문에서는 과중한 조세정책으로 희생된 조세의 공평성을 회복하고 납세자의 권익을 향상 시킬 수 있는 개선방안을 제시해 보려 하였다.
공평과세 저해 요인으로 지목되는 빈번한 부동산 투기 대책, 실현소득 과세에 의한 소급 과세의 문제와 집중효과의 완화, 양도소득 과세대상의 확대, 취득가액 환산 제도, 의제 취득시기, 장기보유특별공제 제도, 징벌적인 고율의 폭탄세율, 1세대 1주택 비과세 , 이월결손금의 허용 등에 대하여 개선방안을 제시 하였다.
세법의 규정도 복잡하고 어려운 문장과 표현을 모든 국민이 알기 쉽고 이해하기 편하게 단순화하고, 낮은 세율에 의한 낮은 세금부담이라는 성장 친화적 조세체계를 형성하여 효율성과 공평성을 확보하여야 하겠다.
또한 국민들이 장래를 예측 가능하게 하여 불확실성을 감소시키고, 상호 신뢰성을 구축하여 신규 투자를 촉진하면, 우리나라 경제가 활성화되어 현재의 최대이슈인 일자리 창출도 점차 해결 될 것이다.
그러므로 우리나라의 경제가 선순환이 이루어질 수 있도록 현행 양도소득세의문제점을 개선하여 새로운 양도소득세제로 수정 개편하여 효율성과 공평성 그리고 조세의 중립성이 확보되도록 하여야 할 것이다.
목차
In the past, taxation authorities tended to view and treat the income from capital gains differently from other ordinary income, as the former was thought to have generally different characteristics and timing of realization from those of the latter. A more recent trend in many countries is a shift from this practice to one where the two are treated in the same way, except that certain adjustment and harmonization between tax rates for capital income and capital gains income may sometimes be incorporated in order to discourage tax arbitrage.
Rapidly aging population, globalization of business operations, and advancing digitalization and informatization of society are some of the major causes of change in today''s global economic environment. The natural consequence of rapidly aging population is the increased fiscal requirement and the shrinking tax base, which translates to the increased burden for individual taxpayers. Increasingly, for this reason, the efficiency of taxation must become the emphasis of tax policy in the future. Already, since the mid-1980s, the advanced OECD countries have been pursuing reforms for taxation efficiency through broadening the tax base while lowering the individuals'' tax burdens.
The tax policy in Korea on capital gains from real property transactions has been effected through a series of transient ad hoc measures motivated primarily by the need to curb speculation and to avoid market instability, rather than by the intrinsic objective of meeting fiscal need and realizing equity of taxation.
In a market economy, the property market is known to behave just as any other market. It is influenced by such complex mix of macroscopic variables as supply and demand, income level, economic outlook, population increase, interest rate, currency in circulation, and the state of the global economy. The proper role of tax policy is as a subset of overall economic policy aimed at a comprehensive and integrated set of economic goals, not as a stand-alone instrument to be used to achieve an isolated objective in a specific sub-sector of the economy. Yet, the Korean government, especially the Roh Administration, attempted to use the taxation on property ownership and capital gains from property transactions as principal means of artificially influencing and suppressing the property market. The result of this ill-advised attempt is significant distortions throughout the overall economy, which have now become quite evident.
The lesson seems clear: use of taxation as instrument to influence a market results in undesirable consequences. More specifically, use of tax on real property capital gains as a means of punishing property speculation and suppressing property market is an inappropriate policy.
In order to realize the justice in taxation and to restore resource allocation efficiency and taxation equity, it is necessary to establish a competent and dedicated institution to investigate and research from long-term perspective the policies and systems of advanced countries concerning the capital gains taxation with the aim of devising policies suitable for Korea.
A recent government publication Ministry of Planning and Economy, February 5, 2008.
shows that surplus tax revenue for 2007 amounted to KRW 14.2 trillion. Undoubtedly, sustained government efforts to enhance transparency in discovering the sources of tax revenue and in assessing the taxable earnings have contributed to the surplus. But it seems clear that transient causes such as traffic revenue transfer and sudden increase in capital gains tax revenue have also accounted for much of it. In other words, increased revenue from higher property tax rates, large increase in capital gains tax revenue resulting from changed method of assessing capital gains from one based on "nominal" property values promulgated by the government to one based on "real" values reflected in actual transactions, and the policy of levying heavier taxes on ownership of multiple homes and/or non-commercial properties, all implemented despite general economic slowdown, seem to have turned out to be greater than previously estimated.
This thesis proposes measures to restore taxation equity and enhance taxpayer rights, which have been damaged by recent fragmentary and frequent policy changes. It deals with such problems and issues as: frequent ad hoc anti-speculation policy changes as the cause of tax inequity; retroactive taxation and bunching effect of taxing realized capital gains; ways to broaden the capital gains tax base; a system of acquisition cost conversion; legal inference of acquisition time; special exemptions for long-term holdings; predatorily excessive tax rates; exemptions for one-household-one-home ownership; and allowance for deferred deficit.
The thesis also argues for the need to simplify wordings of the tax laws for easy understanding by taxpayers, for the imperative for securing taxation efficiency and equity by establishing a growth-friendly system of taxes, and for the wisdom of maintaining low level of tax burden for taxpaying citizens. Tax system that reduces uncertainty and increases predictability for the future is essential for promoting investment, vitalizing the economy, and creating jobs. Reform of capital gains tax system is believed to be the crucial starting node for such a virtuous cycle.

