방송통신 융합시대 수평적 규제 체계에 관한 수용자 인식 연구 : A Study on the Audience''s Recognition to the Horizontal Regulation System in the Era of Convergence(of Broadcasting and Telecommunications) : Q Methodological Approach
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 변동현
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원
- 식별자(기타) 000000108354
- 본문언어 한국어
목차
방송과 통신의 미디어 융합이 가속화되면서 더 이상 방송영역, 통신영역의 인위적 구분은 무의미해졌으며, 미디어 융합을 통한 미디어 환경이 빠르게 변해가고 있다. 하지만 이러한 융합 환경에 규제 정책은 뒤따르지 못하는 것이 줄곧 문제로 지적되어 오고 있다. 또한 더 이상 시청자는 피동적인 수용자가 아님에도 불구하고 정책적 논의에 있어서는 빠져있었다. 따라서 본 연구는 이러한 문제의식에서 수평적 규제 체계에 관한 수용자 인식 연구를 시도함으로써 방송통신 융합시대 정책적 논의의 폭을 넓히고 앞으로 전개될 규제 체계에 정책적 함의를 살펴보고자 하는 목적으로 진행되었다.
이를 위해 융합 환경만큼이나 달라진 수용자의 위상을 통해 방송통신 융합의 사회문화적 맥락을 살펴보았다. 또한, 수직적 규제 체계의 한계를 지적하고 수평적 규제 체계 도입의 필요성을 유럽연합과 OECD의 사례를 통해 살펴보았다. 이러한 선행 연구를 바탕으로 변화된 매체 환경 차원, 경제적/구조적 규제 차원, 내용적/사회문화적 규제 차원의 세 가지로 나누어 수용자 인식 연구를 위한 틀을 마련하였고, 이를 바탕으로 실제적 연구를 진행하였다.
수용자 인식 연구는 사람들의 생각과 태도를 연구하는데 가장 적합하다고 판단되는 Q방법론을 통해서 이루어졌으며, 인식 연구는 총 44개의 Q문항을 가지고 22명의 대상자를 상대로 조사하였다.
연구결과 수용자의 인식은 긍정적 비판형, 적극적 지지형, 시장지향적 비판형, 전통적 규제강화형의 네 가지 유형으로 분류되었다. (1) 긍정적 비판형은 매체 환경의 변화에 맞게 규제 체계의 변화가 필요함을 인식하고 있으며, 전반적으로 수평적 규제 체계에 대해 지지하는 입장이다. (2) 적극적 지지형은 수평적 규제 체계의 도입에 강한 동의를 보이고 있으며, 시장원리에 기반한 개혁적 정책의 수립에도 긍정적인 입장이다. (3) 시장지향적 비판형은 시장원리에 기초한 개혁적 수립에는 반대하는 입장이며, 매체 환경에 맞는 규제 정책의 도입은 반드시 필요하다고 인식하고 있다. (4) 전통적 규제강화형은 매체 환경 변화에 따른 규제 정책의 변환을 요구하고 있으면서도, 콘텐츠 규제에 있어서는 더욱 강화된 규제를 요구하고 있다.
모든 유형이 가장 합의하는 사안은 정책 결정에 있어서 더 이상 시청자는 피동적인 수용자가 아니라는 점을 염두에 두어야 한다는 것이다. 따라서 모든 유형의 사람들이 변화된 매체 환경만큼이나 달라진 수용자의 위상에 대해 인식하고 있으며, 그것이 정책 결정 과정에 꼭 필요한 사안임을 인식하고 있는 것이다.
따라서 수평적 규제 체계에 관한 인식 연구는 앞으로 전개될 정책 과정에 중요한 시사점을 주고 있다. 바로 정책 논의의 우선순위가 이제는 수용자>생산자>정책입안자의 순으로 정해져야한다는 것이다. 수평적 커뮤니케이션 네트워크 환경에서 수용자의 위상은 이미 예전과 달라졌으며, 달라진 위상을 수용자 스스로 인식하고 있다는 것을 보여 주었다. 이제는 정책 논의에 있어 중요한 전제 조건이 수용자 인식의 반영이라는 것을 실제적 연구를 통해 확인하였고, 수용자 인식의 고려뿐 아니라 수용자를 정책공동체의 일원으로 생각하여야 함을 확인하였다. 또한, 다양한 수용자의 욕구를 어떻게 아우를 수 있을 것인가에 대한 합의의 틀을 형성하는 것 또한 중요할 것이다.
목차
As the media convergence of broadcasting and telecommunications is accelerated, it is meaningless to divide into broadcasting and telecommunications sector intentionally. But the regulation policy which is related with convergence media environment is pointed out not to merge with it so long. And the audience are unimportant issues in the area of policy discussion although they are not a passive user. The key to maintaining focus in this study is to investigate the audience''s recognition to the horizontal regulation system and aiming to broaden the range of the policy discussion in the era of convergence and demonstrate the policy implications of the regulation system being developed.
This thesis has analyzed mainly on the social and cultural context of the convergence of broadcasting and telecommunications with the change of the audience''s status as well as convergence environment, and tried to look for the limitation of vertical regulation system and figure out the necessity of the introducing of horizontal regulation system with examining the case of EU and OECD. In order to develop it, this thesis has divided the regulation system into three parts in which the aspects of changed media environment, economical/constructive regulation, and content based/social and cultural regulation with the antecedent study, it goes the main basis on the study of audience''s recognition and carries on this study.
A study on the audience''s recognition analyzes their thinking and attitude into Q methodology what is certain seems to be considered as appropriate method, it formed with the 44 amounts of Q-statement and 22 surveyees.
The result of the analysis is capable to categorize into four types, Optimistic criticism type, Aggressive support type, Market oriented criticism type and Typical implementation of regulation. (1) Optimistic criticism type is a position that recognizes the necessity of the change in regulation system along with the media environmental change. (2) Aggressive support type is a position that agrees with the introducing of horizontal regulation system strongly and assume the affirmative attitude to establish the market based reformative policy. (3) Market oriented criticism type is a position that objects to the reformative policy which is based on the market and considers that the introduce of horizontal regulation system suited to media environment is positively necessary. (4) Typical implementation of regulation type is a position that asks to change the regulation policy along with the media environmental change and suggests more intensive regulation in the range of contents.
These all 4 types indicates that the audience is not passive user in the policy decision-making process. It implies that everyone who is included in these types recognizes the change of the audience''s status as well as convergence environment and it is the most necessary issue of the policy decision process.
There are implications in this study on the audience''s recognition to the horizontal regulation system for the progressing policy process. That is, the priority order of policy discussion should be changed to audience> producer> policy maker. It demonstrates the audience''s status is utterly different in the horizontal communication network circumstance and they recognize it by themselves. It is said that the most important premise of policy discussion depends on the reflection of the audience''s recognition as it is verified by the practical survey, and it emphasizes to think the audience is one of the policy community. And It is also significant to form the framework for to satisfy the audience''s desires.