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타일드 디스플레이 기록기를 위한 병합 알고리즘 : Merge Algorithm for Tiled-Display Recorder

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 낭종호
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 2
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 컴퓨터학
  • 식별자(기타) 000000107804
  • 본문언어 한국어

목차

타일드-디스플레이 시스템은 다수의 디스플레이 디바이스를 그리드 형태로 연결하여 큰 화면과 높은 해상도를 제공해줄 수 있는 시스템이다.
타일드-디스플레이 시스템은 고해상도 디스플레이를 제공하므로 공동 협업 분야에서 다양하게 응용할 수 있다.
공동 협업 분야에서 사용되는 시스템은 일반적으로 사용 로그 정보를 기록한다.
이러한 로그 정보는 시스템의 유지 및 관리 보수를 위한 용도 뿐만 아니라,
그 자체로서도 공동 협업 진행 상황을 알 수 있는 응용이 된다.
그러한 이유로 일반적인 디스플레이 시스템에서의 기록기는 이미 많은 연구와 응용을 찾아 볼 수 있다.
하지만 타일드-디스플레이 시스템 상에서의 로그 정보를 저장 기록기는 아직 그와 관련된 연구가 진행되고 있지 않다.

타일드-디스플레이 기록기는 크게 세가지 단계를 거치게 되는데, 첫번째는 각 타일에서 기록에 필요한 데이터를 기록 및 전송하는 과정이 필요하다.
이 과정에서 각 타일은 현재의 작업을 재현할 수 있는 데이터를 저장하게 되는데, 타일드-디스플레이 기록기를
응용 독립적으로 설계하기 위해서는 화면을 캡쳐하여 저장 및 전송하는 형태를 가지게 된다.
두번째는 각 타일에서 전송한 데이터를 조합하여 완성된 하나의 캡쳐 프레임을 만들게 된다.
이 과정에서 완성된 프레임을 만들기 위한 수많은 조합이 발생하며, 이 조합중에서 출력 품질이 가장 좋은 조합을 선택해야 한다.
마지막 단계는 두번째 단계에서 조합한 결과물을 인코딩하여 저장, 혹은 스트림 서비스를 제공해 주는 것이다.

본 논문에서는 각각의 화면과 함께 전달하는 타임 스탬프를 기반으로 하여 ATC(Actual Time Stamp), Delay, Jitter, Skew를 정의하였으며,
이를 가중치 합산하여 조합 영상의 품질을 측정하는 평가 함수를 정의하였다.
이렇게 정의한 평가 함수와 시간 기반 데이터의 특징을 고려하여 실시간 처리가 가능한 알고리즘을 제안하였다.
CPU 점유율, 네트워크 및 메모리 사용량의 제한을 받는 타일드-디스플레이 기록기의 특성을 고려하고,
논문에서 제안한 알고리즘을 사용하여 타일드-디스플레이 기록기를 설계 및 구현하였다.
또한 구현된 타일드-디스플레이 기록기에 대한 실험을 통해 조합 알고리즘에 따른 품질의 차이를 측정하였으며,
제안한 평가 함수의 가중치 변화에 따른 병합 전략을 분석하였다.

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목차

The tiled display system connects multiple display devices into a grid form to produce large screen with high resolution[1] . The system provides high resolution display which can be used in different applications in co-working area. Systems in Co-Working field usually saves user logs. The log information not only makes the maintenance of the system easier, but itself is also an application which indicates the progress of the work. That is why there are many applications and experiments regarding the recorder in general display systems. But there are no experiments regarding the log recorder in tiled display system.
In this thesis, we propose a recorder for tiled display system that could record various activities on tiled display during cooperation of participations. There are three main steps in tiled display recorder, first step is to write and send the data to record. In this process, each tile saves a replayable data, which is a screen capture to ensure that the tiled display recorder is application independent. The second step is to merge the sent data to form a single capture frame. There can be many combinations for a single complete frame and there is a need to choose the best combination. The last step is to encode, save and stream the resulting frame of step two. In this thesis, ATC(Actual Time Stamp), Delay, Jitter, Skew are defined based on the time stamps which are delivered with the frame, and they were used to compose a quality rating function. A real time merging algorithm was proposed in regard to the rating function and the time critical data. The tiled display recorder was implemented with the proposed lgorithm considering the CPU, network and memory restrictions. Through experiments of the tiled display system, the quality resulting from the difference of combination algorithm was measured and difference merging strategies with different weights in the rating function were analyzed.

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