IPTV 도입 초기 활성화 방안연구 : A Study of the Activation Plan for IPTV at its Early Stage : Focusing on The Strategies of its Contents
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 장용호
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000107796
- 본문언어 한국어
목차
통신ㆍ방송 융합서비스가 본격화되는 가운데, 이미 위성 및 지상파 DMB가 세계 최초로 한국에서 서비스를 개시했을 뿐만 아니라, 2006년 12월에는 IPTV(Internet Protocol Television) 시범서비스를 실시했다.
그중에서도 IPTV는 통신과 방송이라는 이종(異種) 산업간의 대표적 융합서비스로서 전세계 280여 개 이상의 사업자들에 의해 시범 또는 상용서비스가 제공되고 있으며, 전세계 통신사업자들 대부분은 VoIP, 초고속인터넷, TV 서비스를 동시에 제공하는 TPS(Triple Play Service) 시장에서 케이블사업자 또는 위성방송사업자와 경쟁하기 위한 사업 확대 전략의 일환으로 IPTV를 추진하고 있다.
따라서 본 논문에서는 이런 상황에서 IPTV 시장 활성화 방안에 대해 심도 있게 다루고자 하였다.
특히, IPTV가 사회적으로 수용 가능한 서비스로 정착하기 위해서는, 어떠한 시장전략과 정책들이 요구되는지, 특히 한국적 상황에서 IPTV 시장을 조기에 정착시키는데 필수적인 콘텐츠 전략을 해외 및 국내 시범서비스, 국내 pre-IPTV서비스 콘텐츠 현황 비교분석을 중심으로 접근해보고자 하였다.
이를 위해 본 논문은 다음과 같은 연구문제를 중심으로 논의를 전개하였다.
논문의 연구문제는 첫째 현재 pre-IPTV를 실시하고 있는 ‘하나TV''''와 ’메가TV''''의 편성전략은 어떠한 차이점이 있는가? 둘째 인터넷 포털사업자(다음)과 통신사업자(KT, 하나로텔레콤)의 IPTV 콘텐츠 구성은 어떠한 차이점이 있는가 등으로 논의의 내용과 방향을 설정하였다.
연구문제 검토를 위해 서론부분인 제 1장에서는 IPTV에 대한 기초적인 이해와 IPTV 도입 초기 시장 활성화 방안을 연구는 한다는 목적에 따라 연구문제와 연구방법을 제시하였다.
제 2 장에서는 IPTV의 도입배경과 서비스 특성, 콘텐츠 제작 쟁점사항 등 IPTV에 대한 이해를 바탕으로 국내외 IPTV 시장상황을 비교 분석하였다.
이를 위해 국내보다 앞서 IPTV 서비스를 시작한 해외 국가들의 전략에 대한 현황과 우리에게 주는 시사점에 대해 검토해 보았다. 이어 국내에서 진행되는 IPTV 서비스 현황을 비교 분석하여 향후 활성화 방안을 함께 검토해 보고자 하였다.
제 3 장에서는 IPTV 상용서비스의 도입에 앞선 시범서비스 결과를 포함하여 국내 pre-IPTV 서비스 콘텐츠 현황 및 특성과 인터넷 포탈의 콘텐츠 현황 등을 중심으로 살펴보고자 하였다. 특히 IPTV 서비스에 대한 콘텐츠 편성전략 비교를 바탕으로 IPTV 활성화 방안을 전망해보고자 하였다.
이를 위해 국내 IPTV 시범서비스 사업을 실시한 ‘다음 컨소시엄’과 ‘C-큐브 컨소시엄’의 시범서비스를 비교 분석하였으며, 국내 pre-IPTV 사업을 실시하고 있는 ‘하나TV''''와 ’메가TV''''를 서비스 현황을 홈페이지와 담당자의 심층인터뷰를 통해 비교 분석하였다. 또한 통신사업자와 인터넷 포탈사업자간의 비교 분석을 통해 향후 활성화 방안에 대한 콘텐츠 전략을 전망하고자 하였다.
이러한 분석을 통해 IPTV가 케이블TV, 위성방송 등과의 경쟁관계에서, 비교우위를 점하기 위한 결정요인으로 어떠한 콘텐츠 수급방안이 필요하며, IPTV 선택요인으로 작용하는 차별화된 콘텐츠는 무엇인가에 대한 검토와 인터넷 포털과 통신회사들의 IPTV 콘텐츠 전략의 비교분석을 통해 시장 활성화 방안을 모색해 보고자 하였다.
제 4 장 결론 부분에서는 지금까지의 IPTV에 대한 전반적인 논의를 요약하고, IPTV 시장활성화 방안을 위한 콘텐츠 전략 과제를 제시하고, 연구의 한계 및 후속연구를 위한 제언으로 본 논문을 마무리하였다.
목차
The convergence service of telecommunications & broadcasting has begun. Satellite and network TV programs in Korea commenced for the first time in the world through DMB, and IPTV(Internet Protocol Television) debuted as a model service in December, 2006.
IPTV, a representative convergence service of different industries, has been launched by more than 280 providers worldwide. Most telecommunication providers worldwide providing TPS(Triple Play Service- aVoIP, high speed internet & TV service) are proceeding with IPVT as the part of their strategy to expand business and compete with cable or satellite providers.
Therefore, this document focuses heavily on the IPTV market activation plans in current use, and deals primarily with the strategies and policies involved in overseas & domestic model service, and domestic pre-IPTV service, which is necessary for IPTV to establish itself at an early stage inthe Korean market.
The following questions are discussed to present the aforementioned strategies and policies:
First, what are the different formation strategies between HANA TV and MEGA TV, which at present are providing pre-IPTV?
Secondly, what are the differences of IPTV contents between Internet portal service providers (DAUM) and telecommunication providers (KT& HANARO Telecom.).
Chapter 1 deals with the basic understanding of IPTV and the methodology to study the activation plans of IPTV in the market at the early stage.
In chapter 2, the comparison & analysis of the market status of overseas and domestic IPTV, based on the understanding of the introduction background, service attributes,and contents manufacturing points in dispute, are shown.
Overseas case studies in which IPTV service was provided in advance of domestic service are reviewed. Also, domestic IPTV services are discussed for the IPTV activation plan.
In chapter 3, the contents status and attributes of the domestic pre-IPTV service, including the results of the model service previously launched by the commercialized IPTV service, are dealt with. In particular, the IPTV activation plan is suggested based on comparison of the contents formation strategies of IPTV services.
DAUMconsortium and C-cube consortium''''s execution of the IPTV model service is compared and analyzed. In addition, the websites of HANA TV & MEGA TV, as well as interviews with the people in charge of the websites are compared and analyzed. The contents strategies of the activation plan, forecastthrough the comparison & analysis of telecommunications providers and internet portal service providers, are suggested.
Through these analysis, what kinds of differentiated content necessary for IPTV to compete with cable TV & satellite broadcasting is discussed. Also, an activation plan is suggested which examines the comparison & analysis of IPTV contents strategies for Internet portal service and telecommunications providers.
Chapter 4 contains a general discussion in whichIPTV and the IPTV activation plan on contents strategy in the market are summarized. In addition, this study is concluded with the study''''s limitations and suggestions for subsequent studies.