메타버스(Metaverse) 내의 역동적 가치 생산 체계 연구 : A Study for Dynamic Value Production System of Metaverse
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 장용호
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 신문방송
- 식별자(기타) 000000107792
- 본문언어 한국어
목차
본 연구는 세컨드 라이프라는 플랫폼의 출현으로 주목 받고 있는 메타버스(Metaverse)라는 가상 세계에서 진화하고 있는 기업들의 가치 사슬 체계에 대해 논의하였다. 본 연구의 목적은 선형의 물리적 가치 사슬이 가상 현실로 넘어오는 단계에서 발생되는 가치 사슬 모형을 제시함에 있다. 모형을 제시하기 위해서 본 연구는 기존의 물리적 가치 사슬 모형과 인터넷 웹 기반 사업의 가상 가치 사슬 모형의 특징을 살펴보고, 기업의 가치 생산 체계가 메타버스에서 어떻게 진화하고 있는지를 살펴보고자 가치 사슬 체계들을 나누어 논의하였다. 이러한 연구 목적 하에 본 논문이 지향하는 연구문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 메타버스(metaverse) 내 기업의 가치 사슬 체계는 어떠한 구조로 되어있는가?
연구 문제 2. 현재 세컨드 라이프로 대표되는 메타버스 세계 안에서 기업의 가치 사슬 체계의 역동적 변화는 현실 기업의 가치 사슬 체계와 비교하여 어떻게 진화하고 있는가?
위 연구문제를 위해 세컨드 라이프에 진입하여 활동을 벌이고 있는 기업군을 중심으로 기존 문헌 자료, 보고서, 실제 기업 사례를 분석함으로써 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 메타버스 내 기업의 가치 사슬체계는 크게 현실 비즈니스를 지원하는 가치 사슬, 현실 비즈니스와 가상 비즈니스의 융합을 통한 새로운 가치를 창출하는 가치 사슬, 메타버스 내의 새로운 가치 창출을 위한 가치 사슬로 이루어져있다. 테크놀로지의 발전으로 기업들은 세컨드 라이프라는 플랫폼이 제공하는 시뮬레이션 기능과 커뮤니케이션 툴을 이용하여 현실 경영을 지원하는 효율적인 활동을 벌이고 있다. 또한 적극적으로 메타버스 내의 새로운 가치를 창출하려는 가치 사슬 체계의 모습도 유저들에게 보인다.
둘째, 메타버스 내의 기업의 가치 생산 체계는 정보와 지식 기반 산업을 중심으로 진화하고 있으며 가상 세계라는 공간에 집적효과를 통한 선순환 효과와 함께 협력적 경영활동을 통한 허브-스포크 모델을 지향하고 있다. 메타버스에서 거래되는 제품과 서비스의 속성이 정보와 지식을 기반으로 하고 있는 산업이며 가상 공간에 대한 집적 현상이 끊임없이 사람과 기업을 메타버스로 유인하는 선순환 효과를 가져오게 된다. 이러한 현상은 시간과 공간을 뛰어넘는 네트워크효과는 메타버스 내의 비즈니스에 새로운 협력적 상거래 모델을 제시하게 되고 궁극적으로 기업과 기업 간의 핵심적 역량을 강조하여 협력하는 허브-스포크 모델을 제시한다.
살펴본 바와 같이 메타버스 내의 경제적 기반은 기업에게 있어서 아웃소싱과 전략적 제휴 등을 통한 핵심 역량의 공유와 거래비용의 감소의 기회를, 소비자에게 있어서 고도화되고 세분화된 욕구를 해소시키는 가치를 내재하고 있는 새로운 시장임을 알 수 있었다. 본 논문이 앞으로 테크놀로지를 기반으로 무궁히 발전해 나갈 메타버스에서 진행되는 기업의 가치 생산 체계가 어떠한 방식으로 변화하는 가에 대한 연구에 조그마한 단서가 되기를 기대한다.
목차
This thesis examines the value chain of enterprises which has been developed in the metaverse since Second Life emerged. The aim of this study is based on suggesting the value chain model that should be changed on the stage of that the linear physical value chain in the real world moves to the virtual world. The value chain system which is segmented in the metaverse is debated in this article so that the new model of the value chain system is proposed. The characteristics of the physical value chain and the virtual value chain are also analyzed. This thesis suggests two research questions regarding the metaverse :
Research Question 1. What does the value chain system of enterprises consist of?
Research Question 2. How does the dynamic variation of the value chain system of enterprises in the metaverse which is represented by Second Life develop in comparison with the value chain system of enterprises in the real world?
With existing reports, thesises, cases of the enterprises that operate in the metaverse, those results are conclude: first of all, the value chain system is consist of the value chain which supports the real business, the value chain which creates new value with convergence between the real business and the virtual business, and the value chain which generate new value in the metaverse. It is effective that the enterprises support the real business with the simulation function and the communication tool that Second Life provides because of the development of the technology. In addition, the users appear upon the scene of metaverse in order to generate the new value aggressively.
Second of all, the value chain system of the enterprises in the metaverse develops especially the industry of the information and the knowledge, and heads toward the hub-spoke model which represents collaborative business with the good circulation effect for accumulation of the metaverse. The hub-spoke model will be suggested because the enterprises should share their core capability with other enterprise someday in order to decrease expenditure.
The metaverse will offer the enterprises some opportunities such as sharing of the core capability and declining the transaction cost as well as the customers some opportunities such as satisfying information about segmented products and service. In conclusion, this thesis has shown the dynamic change of the value chain system in the metaverse and analyzed how the enterprises will develop in the metaverse.

