제주도 무속 신화에 나타나는 증여 관계 연구 : A study on relationships of gift in the Shaman Myths of the Jeju Island focused on Ilbanshin-bonpurees with a independent ritual system
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 송효섭
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 국어국문
- 식별자(기타) 000000107768
- 본문언어 한국어
목차
신화는 인간 정신과 문화의 산물이다. 때문에 신화를 통하여 우리는 인류가 사고했던, 혹은 사고해 온 방식과 그 특징들을 살펴볼 수 있을 뿐만 아니라, 그것이 지속적으로 우리의 사고에 영향을 끼칠 수 있음을 인정한다. 더욱이 굿이라는 제의적 현장에서 오랜 세월동안 불리어 온 서사 무가, 즉 무속 신화는 끊임없이 제의 참여자들의 정신과 생활 속에서 독특한 문화적 범주를 만들어왔음을 추측할 수 있다. 본고는 이러한 전제를 바탕으로, 신화 속에 등장하는 인물들이 형성하게 되는 관계, 특히 증여로써 이루어진 관계 속에 내재되어 있는 특별한 의미와 문화적 특성들을 살펴보고자 한다.
그러기 위해 제주도의 서사 무가 중 일반신본풀이는, 오랜 시간 동안 무속 신앙의 풍습을 지키고 있는 제주도라는 지역적 특성과 지리적으로 폐쇄적이라는 섬의 특성 속에서 신화의 고형성(古形性)을 간직하고 있는 좋은 연구대상이다. 또한 본토 육지 쪽의 서사 무가와 달리 지역 간의 변이형도 희박한데다가, 유난히 결속적인 관계로 나타나는 모자(母子) 관계, 그리고 서사의 마지막에 각 주인공들에게 증여되는 여러 가지 신직의 성격은 제주도 무속 신화에 내재되어 있는 특별한 문화적 의미를 궁금하게 하는 요인들이다. 따라서 본고는 일반신본풀이 중 독립된 제차(祭次)를 지닌 일반신본풀이가 제주도 사회에서 중요하게 모셔지고 있는 신들의 이야기라 간주하고, 이들 텍스트에서 나타나는 인물들 간의 증여 관계를 통해 그러한 관계 속에서 지향되고 있는 가치가 무엇인지를 살피고자 한다. 왜냐하면, 신화의 서사 속에서 모든 인물들이 공통적으로 형성하고 있는 관계는 ‘증여’라는 행위로 시작되고 있으며, 그러한 증여를 통해 주는 자와 받는 자의 관계는 기존의 관계와는 다른 새로운 관계를 맺기 때문이다. 주는 자와 받는 자가 어떠한 대상을 주고 받게 되는 상황, 그리고 주고 받음으로써 새롭게 형성되는 둘의 관계는, 신화 속에서 그리고 굿의 제의적 현장 속에서 일정한 문화적 의미를 창출하고 있음을 알아야 한다.
또한 본고에서 살피고자 하는 증여 행위에서, 증여물이 단지 재화나 물질적 가치만을 지시하는 것은 아님을 밝혀둔다. 비가시적이거나 정신적 가치에 속한다고 볼 수 있는 대상들도 증여물로 간주할 것이다. 부부 관계에서 주고 받는 생명(태기)과 증표, 그리고 부모와 자식 간에 주고 받는 생명(탄생)과 생명꽃(재생), 승려와 평민이 주고 받는 쌀과 정보, 그리고 신과 인간이 주고 받는 생명(탄생)과 신직 등은 모두 이들 서로를 연결해주는 중요한 증여물이다. 따라서 일방적인 증여든, 쌍방의 교환으로써의 증여든 어떠한 가치를 주고 받음으로써 형성되는 관계 속에는 그들 서로가 지향하고 있는 상위의 가치가 존재한다. 증여라는 행위는 어떤 형태로든, 그리고 누구와도 할 수 있는 것이지만, 증여물을 누구와 주고 받느냐에 따라 새롭게 설정되는 관계는 천차만별이다. 따라서 본고는 기본적으로 증여로써 이루어진 관계에서 시작하여, 그러한 증여가 이루어진 이후에 맺어진 관계를 다시 그 성격에 따라 층위를 나누어 살펴볼 것이다. 먼저 혈연적 친족 관계와 사회적 위계 관계에서, 다시 가족 혈연적 층위에서 남녀의 관계(아들과 딸, 부부)와 신분 사회적 층위에서 상하 관계(주인과 종, 평민과 승려), 그리고 존재 생물적 층위에서 신과 인간의 관계로 나누어서 각각의 증여 관계 속에서 나타나는 문화적 특성과 중시되고 있는 가치가 무엇인지를 밝혀낼 것이다. 더불어 제주도 무속 신화만의 특성을 부각시키기 위해 본토 무속 신화와이 비교 대조를 일정 부분 포함시킬 것이다.
이러한 작업을 통해, 기존 연구에서 산발적으로 지적되어 왔던 제주도 가족 제도의 특징 내지는 제주도 무속 신들의 성격에 대한 논의들이, 실제 제주도 사회의 풍습과 관련지어 막연하게 거론되었던 것들과는 다르게, 온전히 텍스트 내부의 등장 인물들 간의 증여 관계를 통해서 컨텍스트와의 관련성을 논리적으로 제시할 수 있게 되는 기회가 될 수 있다고 본다.
목차
Myth is a product of human mentality and culture. Therefore we can not only understand a frame that mankind have thought and it''s special features through the myths, but also approve the fact that myths can affect our mind constantly. And we can assume that shaman myths have been performed for a long time at a ritual situation and have made specific categories of cultures in a transmittable group''s mentality and life. This study is based on such a premise and it researches relationships between characters in myths, especially in terms of the connotative senses and cultural features involved in relationships of gift.
To investigate these points, Ilbanshin-bonpurees(일반신본풀이) of Jeju island''s shaman myth are appropriate for researching materials, because, in Jeju island, shamanist customs are very popular and their shaman myths are preserved as a almost original form of ancient times. Accordingly, in Jeju island''s case, the transmitted versions of shaman myths are not different so much. Besides they show especially close relations between mother and son and each character''s various functions of god are presented at the end of the narratives. Such features are very important factors to make people concentrate on the specific meanings of Jeju island''s shaman myths. Therefore this research analyzes the cultural values in relationships of gift between mythic characters regarding the gods appeared in independent ritual system as important ones in the Jeju island shaman customs. In the myths, all characters are making relations through the act of gift and the conditions of giver and taker come to be different from the former times.
But on this research, the objects of gift are not only goods or material values but also invisible or spiritual things. For example, life(a sign of pregnancy) and certificate are presented between a husband and wife, and life(birth) and life flower(revival) are presented between parents and their children, and information and rice are presented between a buddhist monk and a common people, and duty of god and offering are presented between the god and mankind. Excepts these ones, there are property, labor, wealth or mission.
Although the acts of gift can be done in any forms with any ones, the relationships setted newly are very various according to the fact that with whom people have given and taken the objects. Therefore, this study will investigate the relations made by general gifts and divide the relations made through the acts of gifts according to the character. At first, the relationships can be divided into ones of the kindred people and social rank and they can also be divided into one of the sex in the layer of the kindred people(son and daughter, husband and wife), one of the upper and lower classes in the layer of the social position(master and slave, common people and monk), one of the god and human in the layer of the existence and a living thing. In these relationships, the cultural features and important values will be revealed. And besides, this study will include the comparison and contrast with the mainland''s shaman myth to bring the features of Jeju island''s shaman myth into relief.
Through these works, this study will have the opportunities that the arguments for the special features of Jeju island''s family system or natures of Jeju island''s shaman gods pointed out sporadically in the previous studies, come to present the relations with the contexts logically through the relationships of gift acted between the peoples of the texts contrary to the earlier ambiguous arguments.

