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리조트 기업 홍보활동의 실태에 관한 비교연구 : A Comparison of Resort Companies’ PR Activities

장한이 (Jang, Han Ee)

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  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 신호창
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 2
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000107758
  • 본문언어 한국어
목차moremore
본 연구는 리조트 기업의 홍보활동의 실태에 관한 비교연구로 이를 토대로 홍보업무 수행에 대한 개선방안을 모색하고자 하는데 그 목적이 있다.
연구의 목적 달성을 위한 표본으로는 국내 주요 리조트 기업 중 약 600실 이상의 객실과 워터테마파크, 스키장, 골프장 등의 시설을 보유한 리조트를 선정, 리조트 기업의 홍보담당자들을 대상으로 심층인터뷰를 실시했다. 인터뷰어는 대명리조트, 한화리조트, 용평리조트, 엠캐슬, 휘닉스파크의 홍보담당자로, 현재 근무하고 있는 리조트에서 최소 3년에서 9년 이상 근무한 실무자 들이었다.
상기 기업들은 국내를 대표할 만한 규모와 시설을 갖추고 있기 때문에 현재 홍보활동을 수행하는데 선도적인 역할을 하고 있다고 평가되었고, 이들 기업의 홍보담당자들은 타 리조트와 구분되는 홍보 방법을 잘 이해하고 있을 것으로 사료되었다. 또한 홍보활동에 대한 관심도가 높아 가장 구체적이고 현장감 있는 평가를 해줄 것으로 기대되었다.
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본 연구는 리조트 기업의 홍보활동의 실태에 관한 비교연구로 이를 토대로 홍보업무 수행에 대한 개선방안을 모색하고자 하는데 그 목적이 있다.
연구의 목적 달성을 위한 표본으로는 국내 주요 리조트 기업 중 약 600실 이상의 객실과 워터테마파크, 스키장, 골프장 등의 시설을 보유한 리조트를 선정, 리조트 기업의 홍보담당자들을 대상으로 심층인터뷰를 실시했다. 인터뷰어는 대명리조트, 한화리조트, 용평리조트, 엠캐슬, 휘닉스파크의 홍보담당자로, 현재 근무하고 있는 리조트에서 최소 3년에서 9년 이상 근무한 실무자 들이었다.
상기 기업들은 국내를 대표할 만한 규모와 시설을 갖추고 있기 때문에 현재 홍보활동을 수행하는데 선도적인 역할을 하고 있다고 평가되었고, 이들 기업의 홍보담당자들은 타 리조트와 구분되는 홍보 방법을 잘 이해하고 있을 것으로 사료되었다. 또한 홍보활동에 대한 관심도가 높아 가장 구체적이고 현장감 있는 평가를 해줄 것으로 기대되었다.
심층인터뷰의 내용은 크게 다섯 가지의 카테고리로 나눠 1) 홍보활동에 대한 인식부분으로 홍보업무의 범위와 홍보활동 수행시 고려사항, 차별화 된 홍보 전략에 대한 질문 2) 전사적 홍보활동에 대한 수립 여부로 중장기 홍보 계획과 예산, 경영진의 관심도에 대한 질문 3) 홍보활동 효과측정 방법에 대한 질문 4) 홍보업무 수행시의 문제점과 지식 습득 방법에 대한 질문 5) 리조트 기업의 홍보활동에 대한 전망에 대한 질문으로 구성했다.
연구문제를 토대로 한 심층인터뷰 분석결과 리조트별 홍보업무의 범위는 고객관리, 언론사 및 방송사 관리, 온라인업무(홈페이지관리), 사내홍보활동, 디자인관리, 이벤트기획 등이 있으며, 기업이미지 제고(브랜드관리) 차원에서는 이미지 광고시행(신문, 잡지, 지하철, 라디오 등), 지역주민관리, 사회공헌 시행, 문화메세나 등이 있었다.
홍보활동 수행시 우선적으로 고려하는 요소들은 자사의 브랜드 이미지 제고와 영업이익 창출, 사원의 자긍심 제고와 언론과의 유대관계 강화 였으며, 리조트별로 시행하고 있는 차별화 된 홍보전략으로는 대형 모델을 기용한 브랜드 광고, BTL광고, PO(Program Organizer)서비스 전략, 문화재 보호 일환의 사회공헌 활동, 문화행사 이벤트 개최 등이 대표적인 사례였다.
경영진의 홍보활동에 대한 관심도는 중간 이상이었으며, 관심이 서서히 높아지고 있는 추세였다.
홍보활동의 주된 대상은 잠재고객, 기존고객(사이버회원 포함), 언론미디어 였으며, 각 기업의 홍보활동은 기업의 이미지 제고, 브랜드 이미지 제고, 매출액 기여, 언론관계 개선, 위기관리 대처에 기여하고 있는 것으로 나타났다. 홍보활동에 대한 평가 측정은 대부분 언론 및 방송 보도 건수의 집계로 이뤄지고 있었다.
홍보활동 수행시의 문제점으로는 전문화된 홍보시스템의 부재, 홍보 아이템 발굴의 어려움, 전문 인력 부족, 예산 부족, 홍보결과 수치산출의 어려움 등이 있었다. 홍보업무 수행에 대한 전문지식 습득 방법으로는 외부 전문 교육기관 등록, 대학원 진학, 서적 탐독, 현장 활동을 통한 시행착오 등의 경험, 직장 상사, 인터넷 강좌 수강, 관련업계 커뮤니티활동, 홍보 대행사와의 접촉 등이 있었다.
리조트 기업의 홍보활동에 대한 전망에 대해서는 향후 리조트 시설의 다양화와 고급화가 심화되면서 리조트 업계에서의 홍보활동의 비중은 보다 확대될 것으로 평가되었다.
본 연구에서는 조사 결과를 바탕으로 홍보활동의 활성화를 위해 다음과 같은 의견을 제시했다.
첫째는 전문화된 홍보시스템 및 평가 측정 시스템 구축이다. 전문화된 홍보시스템을 구축, 독립된 지위나 전문인력을 갖춘 전담 부서로서 최고 경영자나 정책수립자와 함께 일할 수 있는 체제가 갖추어져야 한다. 또한 홍보효과 측정에 대한 시스템이 구축되어야 할 것이다. 홍보활동에 대한 평가 측정을 통해 지속적으로 홍보 수단과 방법이 개선 될 수 있다. 둘째는 다양한 홍보채널의 확보이다. 리조트의 특성에 맞게 다양한 활용이 가능한 인터넷이나 고객에게 친숙하게 다가갈 수 있는 BTL 등을 활용한 홍보가 활발하게 이뤄져야 할 것이다.
셋째는 홍보 전문인력 확보 및 홍보담당자 교육강화이다. 리조트 기업의 홍보활동 업무의 영역이 다양함을 고려, 각 분야에 대한 지속적인 전문성 확보에 노력해야 한다. 업무 분야별 교육지원의 확보와 업계관련 세미나, 워크숍, 박람회 등에 실무자들의 많이 참여하도록 해야 한다. 동종업계에서의 홍보의 적용사례 등의 실질적인 교육도 필요할 것이다. 넷째는 예산의 확보이다. 예산의 뒷받침이 되어야 다양한 채널을 통한 홍보활동을 효과적으로 진행할 수 있고, 자사의 경쟁력이나 서비스를 소비자에게 널리 알릴 수 있다. 또한 리조트와의 제휴 등을 통한 각종 문화행사와 예술단체의 협찬 지원 등은 리조트 기업의 이미지 개선에 도움이 될 것이다.
목차moremore
The present study is the comparative study about the public relations activities of the resort company, and with this, the purpose of present study is to discuss the improvement plan for managing public relations.
The resort that has more than 600 rooms, a water-theme park, a ski resort, and a golf course was selected in main domestic resort companies as a sample to achieve the purpose, and then in-depth interview with public relations managers of resort company was executed. The interviewers are public relations managers from daemyoung resort, hanwha resort, yongpyong resort, M-castle, and Phoenix Park, and they have done large-scale work and work in facilities that domestically lead in this business. By this result, it is evaluated to perform a pacesetting role in present public relations activities, and it is considered that the public relations managers in these companies understand public relations in a way distinguishable from other resorts. Furthermore, it is expected to be evaluated concretely and with presence because they are much interested in public relations activities.
The in-depth interviews are categorized by 5 inquiries as follows:
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The present study is the comparative study about the public relations activities of the resort company, and with this, the purpose of present study is to discuss the improvement plan for managing public relations.
The resort that has more than 600 rooms, a water-theme park, a ski resort, and a golf course was selected in main domestic resort companies as a sample to achieve the purpose, and then in-depth interview with public relations managers of resort company was executed. The interviewers are public relations managers from daemyoung resort, hanwha resort, yongpyong resort, M-castle, and Phoenix Park, and they have done large-scale work and work in facilities that domestically lead in this business. By this result, it is evaluated to perform a pacesetting role in present public relations activities, and it is considered that the public relations managers in these companies understand public relations in a way distinguishable from other resorts. Furthermore, it is expected to be evaluated concretely and with presence because they are much interested in public relations activities.
The in-depth interviews are categorized by 5 inquiries as follows:
1) As a recognition part, the inquiry about factor during performing the public relations activities and differentiation of public relations strategy
2) As formulating plan of the combatant public relations activities, the inquiry about the long-term public relations plan, the budget, and the management’s interests
3) The inquiry about the effect measurement of the public relations activities and the way of evaluation
4) The inquiry about the problem during performing public relations activities and the way how to get the knowledge
5) The inquiry about the prospect for public relations activities of the resort company
As the result of analyzing in-depth interview based on the study question, customer-management, the press and network management, online-work (homepage management), in-company public relations activities, design management, and the event panning are in the public relations range in each resorts, and the image advertisement (newspaper, magazine, subway, and radio etc.), local resident management, social contribution, and the culture mecenat are in the increasing circumstance of company image.
The typical examples of the first considering factors during performing public relations activities were the its image increasing and creating the operating profit of company, the pride increasing of workers and strengthening the circle with the press, and as the public relations strategy differentiated in each resorts, there were the brand advertisement with appointing big star-model, BTL advertisement, the PO (Program Organizer) service strategy, the social contribution activity a as the cultural properties protection, and open the culture event.
The management’s interests about public relations activities are on more than the middle, and it tend to grow higher slowly.
The main target of public relations activities is the latent customer, existing customer (including the cyber member), and the press-media, and the public relations activities of each companies were presented that they contributed to the company image increasing, the brand image increasing, the sales contribution, the betterment of relation with the press, and the crisis management. The evaluation-measure of public relations activities are mostly achieved by the total numbers of the report on the press and broadcasting.
In the problems during performing public relations activities, there were the absence of professional public relations system, the difficulty of picking out public relations item, the lack of experts, the lack of budget, and the difficulty of presenting public relations result by numerical value. In the ways of acquiring the professional knowledge about performing public relations activities, there were the registration to external professional educational institution, going-up to the master course, indulgence in reading books, the experience of trial and error through the field activity, the higher-office, attending the internet-lecture, activity in relevant business community, and contacting with the PR agency.
For the prospect of public relations activities of the resort company, the importance of public relations activities in resort business is evaluated to be expanded more, as the change and quality of resort facilities are deepened hereafter.
It suggests the following ideas to activate the public relations activity through the result of research in the present study.
First, construct the specialized PR system and evaluation-measure system. With constructing the specialized PR system, the system that can be worked together with the CEO and the policy maker as the office that has the independence position or specialized workers should be constructed. Further the system for evaluation-measure of public relations effect should be constructed. The public relations method and way can be improved consistently with evaluation-measure of the public relations activities.
Second, secure the various PR channels. The public relations that activated the Internet available variously suitable to the resort characteristic, and that activated BTL which can get near to customer familiarly, should be operated actively.
Third, secure the specialized workers for PR and strengthen the education for the public relations manager. It considers that the field of public relations activity task in the resort company, and it try to secure the specialization for various parts consistently. It needs to make the staff participate in the relevant seminar, workshop, and exhibition with securing the education support in parts of task. It needs the substantial education about the applied examples in the same business.
Forth, secure the budget. The public relations activity through the various channels can be processed effectively and its competitive power and service of company can be known widely under securing enough budget. Further the various culture-events through cooperation with the resort and support and sponsorship for the art organization will help to improve the company image.