기업의 기부금 지출동기에 관한 실증연구 : An Empirical Study on the Motive of Contributions Expenditure of Companies
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 최운열
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영
- 식별자(기타) 000000107629
- 본문언어 한국어
목차
본 연구는 기본적으로 기부금의 지출의 동기가 기업의 가치 증대시키려는데 있지만, 경영자의 재량 역시 기부금 지출에 영향을 줄 것이라는 전제하에 기부금 지출동기에 관한 실증적 분석을 하였다.
기부금지출 동기를 실증분석 하기 위해서 기부금이 기업의 가치를 증대시킬 수 있는 항목인 ‘기업가치증대변수’와 대리인의 효용이 개입되었는지를 판단할 수 있는 ‘대리인효용증대변수’, 그리고 통제변수인 ‘기업내외적특성변수’ 3가지로 나누어 기부금지출 동기에 관한 실증연구를 하였다. ‘기업가치증대변수’ 항목에는 광고비, 연구개발비, 유효세율이 포함되며 ‘대리인효용증대변수’에는 부채비율, 영업현금흐름, 접대비, 외국인지분율, 최대주주지분율이 포함되었다. 그리고 통제변수인 ‘기업내외적특성변수’항목에는 기업규모, 기업가치, 전기 기부금지출 및 연도더미와 업종별더미를 포함시켰다.
본 연구를 수행하기 위해 사용된 표본은 1996년도부터 2006년까지의 비금융기업 중 12월 결산 기업들로 한정하였고, 유가증권시장에 1년 이상 상장된 기업들이다. 그 결과 총 604개의 기업들이 선정되었으며 관측된 기업-연도 총 표본 수는 4,639개이다. 실증분석방법은 기부금 지출과 독립면수들 간의 관계를 살펴보기 위해 상관관계분석(Correlation analysis)을 실시하였고, 이들 상관관계분석을 바탕으로 Pooled OLS, Tobit 그리고 Panel 분석을 실시하였다.
이러한 절차를 통해 얻은 본 연구의 결과를 요약해 보면 다음과 같다.
광고비는 모든 분석방법(Pooled OLS, Tobit, Panel)에서 기부금이 기업가치를 증대시키기 위해 지출된다는 것을 확인할 수 있었고, 부채비율, 영업현금흐름 그리고 접대비는 모든 분석방법에서 기부금이 경영자의 효용증대를 위해 지출된다는 것을 지지하였다. 그리고 유효세율은 Pooled OLS와 Tobit 분석에서 기부금이 기업의 가치증대를 위해 지출되는 것으로 나타났지만, Panel 분석에서는 경영자 효용증대를 위해 지출되는 것으로 확인되었다.
이상의 결과를 종합해 볼 때 기부금의 지출동기는 상호배타적으로 기업의 가치증대가 아니면 경영자 효용증대로 볼 수 없다고 판단된다. 기업은 기부금을 통해 기업의 이미지를 제고시키려고 하지만, 한편으로는 경영자가 자신의 효용을 증대시키기 위해 재량적으로 지출될 수 있다고 본다.
본 연구는 학문적으로 기부금 지출동기를 실증적으로 분석하였다는데 의의가 있다. 또한 실무적으로는 기부금지출 정도를 결정할 때 대리인의 도덕적 해이를 고려하여 보다 신중한 결정과 감시가 필요하다는 것을 제시해 줄 수 있다. 기부금은 분명 ‘지속가능경영’을 위한 전략으로 필요하지만 경영자의 재량에 의해 적정수준 이상의 지출은 기업전체의 자원 배분에 비효율적일 뿐만 아니라, 주주의 부의 증대에도 걸림돌로 작용하는 대리인 문제가 되므로 기부금 지출에 대한 효율적인 감시가 필요하다.
목차
This study is to do empirical analysis of the motive of contributions of companies under a basic premise that the motive of contributions expenditure is mainly focused on increasing the value of companies but decisions made by managers also could influence the expenditure.
For this analysis, I set three categories of ‘firm value increase variable’ where contributions increase firm value, ‘agent utility increase variable’ which confirms whether or not the agent utility intervenes and ‘character variable of in and outside firm’, a control variable. ‘Firm value increase variable’ includes advertising cost, R&D cost and effective tax rate and ‘agent utility increase variable’ has debt ratio, cash flow, entertainment expenses, foreign share holding (FSH), the largest shareholder’s holding. And firm scale, firm value, the previous contributions expenditure, year dummy and dummy of each industrial business sector get involved in ‘character variable of in and outside firm.’
For this research, I selected a sample of business group that is defined to Dec. settlement companies among non-finance companies from 1996 to 2006 and to companies which had been listed on the securities market more than a year as well. As the result of the standard, total 604 companies were chosen and the total number of samples of observed firm-year is 4,639. Correlation analysis is applied in the empirical analysis to examine the relations between contributions expenditure and independent variables, and based on this correlation analysis; I executed with Pooled OLS, Tobit and Panel analyses.
Through such procedure, the following results are obtained below.
In all the analyses of Pooled OLS, Tobit, Panel, advertising expenditure is spent for the increase in firm value by contributions, and debt ratio, cash flow and entertainment expenses are spent for the utility increase of managers by contributions in all the same analyses. And effective tax rate is spent for the purpose of increasing the value of firm by contributions in Pooled OLS and Tobit analyses, while the rate is spent to increase utility of managers by contributions in the Panel analysis.
Considering those results, I could confirm that the motive of contributions expenditure is closely connected with both increase in firm value and increase in manager utility. Companies try to enhance their image through contributions but at the same time, the contributions could be spent for the purpose of increasing manger’s utility at their own discretion.
The study has significance in that the motive of contributions expenditure is empirically analyzed scientifically. Besides, in practical point of view, this study shows necessity of a more strict decision and monitoring in consideration of moral hazard of agent when deciding the volume of contributions expenditure. And it is quite true that contributions are a kind of strategy for ‘sustainable management’ but excessive expenditure by managers’ own discretion is inefficient in terms of distribution of resources over the whole company and could also be a stumbling block to improving the wealth of shareholders, which naturally leads to the requirement of effective monitoring on contributions expenditure.