1인 미디어에서 프로슈머들의 정보원으로서의 특성에 관한 연구 : Research on Characteristics of Prosumers as Information Source based Personal Media : Focusing on the Case of Mini-Homepage Service at Cyworld
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 이수영
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000107615
- 본문언어 한국어
목차
본 연구에서는 1인 미디어에서 프로슈머들의 정보원으로서의 특성을 싸이월드 미니홈피 서비스를 중심으로 알아보고자 하였다.
공유와 개방 그리고 참여라는 특징을 가지고 있는 웹 2.0 환경에서 UCC(User Created Contents) 서비스들은 더욱 부각되어졌고, 싸이월드의 미니홈피나 네이버의 블로그 등이 이에 대표되는 서비스로 알려져있다. 그러나 이를 콘텐츠 정의에 입각하여 살펴봤을 때 1인 미디어 사이트인 싸이월드 미니홈피에 등록돼 있는 게시물 전부를 UCC라 볼 수는 없다고 할 수 있다. 콘텐츠 정의에 의하면 생산된 콘텐츠는 커뮤니케이션 매체에 의해 유통 및 공유되어져야 하는데 미니홈피에서는 게시물마다 ‘전체공개’, ‘일촌공개’ 그리고 ‘비공개’라는 사생활 보호를 위한 공개 설정 기능이 있어 ‘일촌공개’ 또는 ‘비공개’로 게시물을 등록해 놓았을 경우 콘텐츠 대상에서 제외되어져야만 하고, 이는 1인 미디어로 분류되어진 타 서비스들에서도 동일한 관점으로 바라보아야 한다고 할 수 있다.
본 연구에서는 누구나 UCC를 생산할 수 있는 환경에서 그들이 만든 콘텐츠를 커뮤니케이션 매체에 의해서 유통 또는 공유되는 것을 허용하고 있는 사람,즉 UCC 환경에서의 정보원은 어떤 사람들인지를 발견하고자 했다.이를 위해서 미니홈피의 ‘다이어리’, ‘사진첩’ 그리고 ‘게시판’ 서비스를 대상으로 게시물 ‘전체공개’, ‘일촌공개’ 그리고 ‘비공개’의 비율을 살펴보았다. 그 결과 ‘사진첩’의 전체공개 비율이 27%로 가장 낮게 나타나 ‘사진첩’을 기준으로 수용자임과 동시에 생산자인 프로슈머로서의 정보원과 그렇지 않은 비정보원으로 구분짓고, 각 집단간에 어떠한 특성적 차이를 보이는 지 살펴보았다.
이를 위해서 본 연구에서는 네트워크의 활용정도, 개혁성, 과시욕, 그리고 자기표현 정도에서 정보원과 비정보원간의 차이가 있을 것으로 가정하였다 연구결과 네트워크 활용 정도에서는 핸드폰 이용시간과 대화시간에 있어 비정보원과 유의미한 차이를 보였고, 개혁성, 과시욕 그리고 자기표현 정도에 있어서도 정보원과 비정보원 간 유의미한 특성적 차이를 보였으며 특히 개혁성과 과시욕에 있어서는 그 차이가 매우 큰 것으로 나타났다.
또한 정보원이 비정보원에 비해 미니홈피 이용시간, 도토리 충전개수, 게시물 등록건수도 높았고, ‘랜덤 파도타기’ 기능에 대한 인지적 차이는 없었으나 정보원이 비정보원에 비해 기능 허용 설정을 더 많이 해놓음으로써 굳이 지인이나 일촌이 아닌 사용자들에게도 본인의 미니홈피가 노출되어지는 것에 대한 거부감이 덜 하다는 것을 알 수 있었다.
한편 폐쇄적 성향이 짙은 미니홈피 서비스에서는 과연 정보원들이 공적인 콘텐츠 위주로 전체공개를 하는지 사적인 콘텐츠 위주로 전체공개를 하는 지에 대한 조사 결과 공적인 콘텐츠의 전체공개 비율이 더 높음을 알 수 있었다. 다시 말해 이들은 미니홈피를 네이버의 블로그처럼 일반적인 형태의 블로그를 사용하는 집단과 사용패턴이 유사하고, 한국형 블로그라 불리우는 미니홈피만의 독특한 서비스 환경이 정보원으로서 UCC 생산 활동을 하는 데에 있어 영향을 끼치지 않고 있음을 보여줬다.
목차
This research was aimed to investigate the characteristics of prosumers as information source based on personal media with focusing on the case of mini-homepage service at Cyworld.
Specifically, it was to discover the people who allow distribution and sharing of the contents and to find out who the information sources under UCC, which they created under the environment where anyone can produce User Created Contents (UCC), through communication media.
For this research, “Photo Album” of mini-homepage at Cyworld is set up as standard and then two groups were surveyed to find out characteristic difference between each group. The first group is “Information Source” who is user both as a media receiver and as a producer. And the other group is “Non-Information Source.”
As the results from this survey, the degree of network of utilization by “information Source” showed significant differences from ‘non-information source’ in mobile-phone using time and interaction time.
The degree of reform-mindedness or progressive quality, desire to show off, and the degree of self-expression indicated that there were significant characteristic differences between the information source and non-information source. And, the information source showed higher numbers in mini-hompage using time, numbers of acorns charged, and numbers of bulletin reposts than those that of non-information source.
Also this survey founded that information sources felt less sense of repelling in exposure of their own mini-hompage to acquaintances or to other users than ‘Neighbors’, for the information sources had set up broader function permitting than the non-information source, although there were no cognitive differences in the function of ‘random surfing.’
Meanwhile, as for mini-hompage service having prevalence of reclusive tendency, results from investigation for Information Sources Activity were showed that the ratio of opening of the official contents in whole was higher than opening of the private contents in whole.
In other words, they showed that such a unique service environment as in mini-hompage, called Korean-blog which has similar pattern to the group that uses their mini-homepages just like a generalized type of blog at NAVER had not impacts on UCC production activities as information sources.