디지털 시네마가 국내 영화 산업에 미치는 영향에 관한 연구 : The Study of the influence of the Digital cinema for the Korean film industry
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 장용호
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000107598
- 본문언어 한국어
목차
100년이 넘는 영화 역사에서 핵심적이고 독보적인 자리를 지켜왔던 필름이 사라져 가고 있다. ''필름(Film)''이라는 단어 자체가 ''영화(Movie)''라는 의미를 내포하고 있음을 볼 때 그 상관 관계는 어렵지 않게 이해가 가능할 것이며, 반대로 이렇듯 핵심적인 존재 가치를 지니고 있던 필름이 사라진다는 말은 쉽게 이해가 가지 않을 것이다.
영화의 구성물 중 가장 중요하게 여겨져 온 필름이 사라진다는 것은 말 그대로 영화와 이를 이용한 영화 산업에 커다란 변화가 오고 있음을 의미한다. 필름의 디지털화는 영화 산업 전반에서 그간 필름 중심의 전통적인 영화 산업이 송두리째 바뀌게 될 것임을 예고하고 있다.
필름이 불필요한 디지털 영화의 출현, 좀 더 자세하게 얘기하면 디지털 촬영은 이미 오래 전 이야기다. 이제 와서 디지털 영화에 대해 언급한다는 것은 어찌 보면 오히려 구시대적인 발상으로 치부될 여지가 농후하다. 하지만 디지털 카메라의 등장이 디지털 시네마의 1차 혁명이었다면, 요즈음 등장하기 시작한 배급과 상영의 디지털화는 디지털 시네마의 2차 혁명이라 할 수 있다는 점에서 연구의 핵심은 분명 다르다고 할 수 있다.
지금까지 대부분의 디지털 영화는 한마디로 반쪽 짜리 실패작들이었다. 디지털 촬영 기술이 구현해낸 영상이 필름이 구현해 내는 영상에 질적인 면에서 훨씬 못 미친다는 점이 그 핵심 원인이기는 하나, 더 원천적인 이유는 바로 디지털 영화가 완전한 디지털 환경을 지원 받지 못했다는 점에 있다.
그간 영화의 최종 소비자인 관객과 디지털 촬영을 통해 디지털화된 영화 콘텐츠가 만나기 위해서는 결국 필름이라는 매개체가 필요할 수밖에 없었다. 극장의 디지털화가 선행되지 못한 채 콘텐츠만 디지털화가 되었기 때문에 결국 디지털 콘텐츠를 아날로그인 필름 프린트로 전환해야 하는 비효율적인 문제가 상존했던 것이다.
하지만 현대의 디지털 촬영 기술은 디지털 카메라를 통해 제작된 영상이 필름 카메라의 영상과 견주어도 손색이 없을 만큼 비약적인 발전을 이루어냈고, 디지털 영사기 및 영사 서버 등 하드웨어의 기술 발전과 가격 하락, 그리고 네트워크의 눈부신 발전은 이제 디지털 시네마를 디지털 촬영에만 국한되지 않은 영화 콘텐츠의 가공, 유통, 배급, 상영에 이르는 모든 과정을 디지털화가 가능한 체제로 변화시켰다. 이는 곧 영화 산업 전반에 걸친 변화로써 영화 콘텐츠의 생산, 가공/패키징, 유통, 소비에 이르는 콘텐츠 가치사슬 변화를 의미한다고 볼 수 있는 것이다.
본 연구는 이처럼 ''본격적인 디지털 시네마 환경의 도래'', 좀 더 엄밀히 말하면 ''극장의 디지털화''가 국내 영화 산업 전반에 걸쳐 미치게 될 파급효과에 대한 분석과 그에 따른 영화 콘텐츠의 가치사슬 변화에 대해 앞으로 영화 산업 주체들이 나아갈 방향을 제시한다.
또한 앞으로 영화 산업 전 분야 걸쳐 많은 변화를 가져올 것으로 예상되는 디지털 시네마 시대를 맞이하여 디지털의 특성에 따른 다양한 장점과 효율성을 분석하였으며, 디지털화가 국내 영화 산업에 미치는 영향을 영화 산업은 물론 영화 관련 부가 윈도우 산업 및 방송통신 융합과 미래 콘텐츠 산업에 미치는 영향까지도 함께 분석했다.
향후 우리나라에서 극장의 디지털화에 따른 기술적, 산업적인 현안과 영화 산업의 발전 방향을 제시한 본 논문이 국내 영화 산업 발전을 위한 정책과 각 부문별 사업 전략에 반영되어 관련 사업자들이 디지털 시네마를 추진하는데 도움이 되기를 바란다. 아울러 디지털 시네마가 영화 콘텐츠 이용자의 다양한 요구에 부응하는 미래 영화 산업이 되었으면 하는 바램이다
목차
The ''Film'' which had stand the essential and unique place over last century of the motion picture history where comes to disappear.
When the meaning of word ''the film (Film)'' contains meaning of ''motion picture (Movie)'', the interrelation is not difficult not to be the gain and loss will be possible, is like this the film which keeps a unchallenged existence value disappears in opposition and the end which wears out to be easy the gain and loss the branch will not be.
The disappearance of the film which the most important composition of motion picture is foreseeing the huge change in the film business.
Digitalization of the ''film'' makes us anticipating the huge exchanging all from the film business depends on film.
Appearance of the digital cinema where the film is unnecessary, when it speaks more detailed, digital photographing already long is former talk.
Making comment on digital cinema seems to be a relic of another age now. However, the appearance of the digital camera is the first revolution of digital cinema, now it appears, the digitalization of the distribution and screening is second revolution of digital cinema. Like this difference point keeps a clearly different current issue from each point.
Most of digital motion pictures only have reached half way of its success. Since the depth of digital image cannot be reached quality of traditional film images.
However the digital cinema hasnt been supported rightly the digital environment until now on.
The film was required when the movie content photographed through digital methods meets audiences.
Since creating digital movies could not be supported by an old projection system of theaters, there always has been inefficiency way of transforming from digital data to analogue film.
However the digital photographing technique of today has been successful when it compared to the digital camera and the image which is produced the film camera. The technical development of hardware such as the digital projector, projection server and the drop in prices and remarkable development of network changed not only the digital photographing process but also whole system of manufacturing, ventilation, distribution, screening etc. This change in the whole film business also means the change of contents value chain through production, manufacture, packing, distribution and consumption.
This study presents the direction where the film business should go under the circumstances of film contents value chain exchange from the arrival of real digital cinema environment or digitalization of theatres.
I have studied the benefit and efficiency of digitalization, and I additionally studied an influences over sub-rights and future contents business.
I wish this study which presents the developmental direction of the technical and industrial pending question which it follows in digitalization of the theaters and film business in Korea reflects to the policy for Korea film business development and every part of business strategy and help for placing where it propels a digital cinema. making an additional remark, I wish the digital cinema would suits the motion picture contents user''s various demands.