검색 상세

Brousseau의 교수학적 상황론에 따른 미분 교수-학습과정 설계 : The teaching and learning plan of the differential calculus on the basis of the Brousseau''s Theory about the Didactial situation

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 이재성
  • 발행년도 2008
  • 학위수여년월 2008. 2
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000107542
  • 본문언어 한국어

목차

2007년 교육과정 개정안을 보면 인문계 학생 중에서 경제, 경영 및 사회과학과 관련된 사회 계열을 전공할 학생들이 선택과목으로 ‘미적분과 통계 기본’ 과목을 통해 관련분야를 전공하는 필요한 최소한의 수학적 지식과 능력을 갖출 수 있게 하였다. 또한 자연과학이나 공학을 전공하는 데 초월함수의 미적분에 대한 이해는 필수적이므로, 자연 계열로 진학하는 학생들이 그와 같은 내용을 기본적으로 이수할 수 있도록 선택과목 내용을 구성하였다.
이는 점차 미적분학의 중요성이 고등학교 교육에서 강조되고 있다고 볼 수 있으나 실제로 미적분학 개념은 직관적으로 이해하기에는 많은 어려움이 따르고 지필환경에서 미적분학 개념을 지도하는 데는 한계가 있다. 입시위주의 수업에서 충분한 개념 설명이 이루어지지 못한 상태에서 학생들은 핵심을 이해하지 못하고 기계적이고 반복적인 계산에 의해 답을 산출하고 있다. 결과적으로, 미분의 기초 개념이 제대로 형성되지 못하고 개념들간의 관련을 짓지 못하여 더 높은 수준으로 발달하지 못하는 장애가 발생하고 있다.
이에 본 논문에서는 브루소의 교수학적 상황론을 기반으로 하여 미분 교수-학습 궤도를 설계하였다. 이 교수-학습 모형에서 교사는 미분을 도입하기 위한 적절한 교수학적 상황을 제시하고, 학생들이 능동적으로 수업에 참여하고 활발한 의사소통을 통해 미분 개념이 형성될 수 있도록 하였다.

more

목차

In the 2007 revised curriculum, they make the students have the minimum math knowledge and the ability through ‘the differential and integral calculus and statistics Basis’ as a choice subject
The students will major in the economics, business economics, and the social studies related with the social science in the humanities among the students of the academic high schools.
On the other hand, the students who go to the science college have to understand about the differential and integral calculus of the transcendence function to major in the natural science and engineering. Accordingly they constitute the contents of the choice subject for them to take the subject matter basically.

This shows that the curriculum is focusing on the differential and integral calculus in the high school education. But in fact the students have difficulty in understanding the conception of the differential and integral calculus and the teachers have a limit of teaching the differential and integral calculus in the multi choice test system.

The students don''t understand the core and find the answer mechanically and repeatedly through the calculation. As a result, they can''t have a basic conception of the differential calculus and they can''t relate conceptions with others. This causes the barrier for developing of the higher level studying.

For that reason this thesis designed the teaching and learning plan of the differential calculus on the basis of the Brousseau''s Theory about the Didactial situation. In the teaching and learning model, the teacher proposed the appropriate teaching situation for the introduction of the differential calculus and he can help the students participate actively in the class and have the conception of the differential calculus through the vigorous communication.

more