17대 여성국회의원들의 여성관련 입법활동, 법안 투표 분석 : Analysis on legislation and bill voting activities of the 17th order of Assemblywomen
- 발행기관 서강대학교 공공정책대학원
- 지도교수 유석진
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 공공정책대학원
- 식별자(기타) 000000107541
- 본문언어 한국어
목차
2003년까지도 한국사회에서 정치 영역 분야의 여성 참여는 불모지와 다름없었다. 유엔개발계획이 발표한 인간개발고보서에 따르면 여성의 정치,경제적 참여와 의사결정권 등을 평가한 여성권한척도 GEM(GEM : Gender Empowerment Measure)는 2007년 기준 93개 국가 중 64위에 머무르고 있다. 우리사회 내 여성정책을 제도적으로 구현해야 하는 여성국회의원의 부족으로 그동안 여성계가 10여 년 간 폐지를 요구해온 악법이었던 호주제 폐지 등이 국회 내에 발목을 잡혀온 상태에서 2004년 치러진 17대 총선에서는 지역구 10명, 비례대표 29명 총 39명의 여성 국회의원이 탄생했다. 역대 국회 사상 17대 국회는 여성의원 숫자가 최대였다.
이러한 결과로 증가된 여성의원들이 과연 여성정책 구현과 여성정책 제도화에 얼마나 기여했는지 실증적인 데이터가 요구되고 있다. 17대 여성국회의원들의 여성관련 입법 활동과 법안투표 행위를 분석을 통해 향후 여성의 대표성 확대 요구에 구체적 근거를 마련하고자 했다.
주요 여성정책에 대한 여성의원들의 투표행위, 입법 활동을 젠더적 관점이 뚜렷한 법안, 정당별 입장이 갈리는 법안, 개인별 성향이 드러나는 법안으로 분류해 여성의원들의 활동을 분석했다. 또 17대 국회 주요 쟁점법안에 대한 여성의원들의 입법 활동이나 투표행위를 분석했다. 여성의원들은 젠더적 관점이 뚜렷한 호주제 폐지, 성매매방지법 제정에 대해서는 하나의 지향성을 가지고 입법활동을 전개했고 두 법안이 통과되는 성과를 이뤄내기도 했다. 그러나 비정규직보호법, 정치관계법 개정 등 정당별 입장이 갈리는 법안과 이혼숙려제 등 개인별 성향이 드러나는 법안에 대해서는 각각 이념성과 당파성, 개인적 성향에 따른 입법활동을 전개한 것으로 나타났다.
17대 국회 들어 발의된 여성관련 법안 현황과 통과된 여성관련 법안을 분석했다. 17대 국회들어서는 207건 이상의 여성법안이 발의되었고, 65건 이상의 여성법안이 통과되었다. 여성관련 법안 통과율은 16대 국회와 비교해 5배 이상 증가했다. 이렇듯 여성의원증가는 여성계 숙원 사업이었던 가부장 제도의 상징인 호주제를 폐지시키고, 여성인권의 착취구조를 단절할 성매매방지법을 제정하는데 크게 기여했으며, 여성 정책 확장 및 공공화에 기여했다.
앞으로도 사회 최대 취약계층으로 남아있는 여성들의 인권을 보호하고, 성평등한 사회를 만들기 위해서는 여성과 관련된 제도적 장치 마련과 이에 대한 보완이 필요하다.
가부장적 공직사회 구조를 근본적으로 바꾸고 여성정책을 제도화 시키는데 소수 여성의원들의 활동은 한계가 있다. 따라서 많은 여성들이 정치분야로 진출할 수 있도록 하기 위한 제도 기반 마련이 필요하며, 남성과 여성을 떠나 성인지적인 의원을 선출할 수 있는 가이드라인 마련이 필요하다.
목차
Until 2003, inclusion of women in politics sector in Korean society had been like a barren in. According to ‘Human development report’ announced by United Nations Development Program, Korea was ranked 64 among 93 countries in 2007 in Gender Empowerment Measure (GEM) which appraised women’s participation in politics and economy and the amount of their decision rights. Due to the insufficient number of women National Assembly member who should institutionalize female policy in our society, the patriarchal family registry system abrogation bill which was an evil law, had not been passed at the National Assembly although its abrogation had been continuously requested by women groups for the past ten years. Then, total of 39 assemblywomen (10 local electorates and 29 proportional representations) were newly selected in the 17th order of general election. The number was the largest in history of National Assembly.
Evidential data is demanded which shows how the increased number of women National Assembly members have contributed to realize and institutionalize female policy. I would like to analyze legislation activities and bill voting actions of the assemblywomen in the 17th order of National Assembly and establish specific foundation for further demand to expand female representatives.
I divided assemblywomen’s voting and legislation activities for female policy into three categories: bills with clear gender perspective, bills which separate position of each party, and bills which reveal personal inclination. Moreover, I also analyzed assemblywomen’s legislation and voting activities for major bills with point at issue. Assemblywomen processed legislation activities with one direction for enactment of laws with clear gender perspective such as abrogation of patriarchyregistry system and sex trade and trafficking prevention law. As a result, both bills were successfully passed. However, they acted with the party’s ideology for the bills with different factional position such as enactment of irregular employment prevention law or political relations law, and with their own propensity for the bills which revealed personal inclination such as divorce deliberation system.
I analyzed women related bills which were initiated and passed in the 17th order of National Assembly. More than 207 items of women related bills were initiated, and 65 were passed in the 17th order of National Assembly. Pass rate of women related bills were increased five times higher compare to the 16thorder of National Assembly. As such, the increased number of assemblywomen greatly contributed to abrogate the patriarchyregistry system which was a symbol of patriarchal system. The abrogation has been a long cherished hope for women groups. Moreover, assemblywomen also contributed much to enact sex trade and trafficking law which could extinct exploitation structure of female human rights. They also have contributed to expand female policy and its publicization.
We continuously need to establish institutional device and supplement for women to protect women’s rights that are still remained as the weakest class in the society and to make an equal sex society.
Small number of assemblywomen faces limit to change the fundamental patriarchalpublic office society and to institutionalize female policy. Therefore, we need to establish the foundation of institution to help more women to advance into politics, and provide a guideline to select sex-cogitative assembly member whether man or woman.