한국 며느리 설화 연구 : A study of Korean daughter-in-law tales
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 송효섭
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 국어국문
- 원문페이지 iv, 74 p.
- 식별자(기타) 000000107523
- 본문언어 한국어
초록/요약
본 논문은 구비문학대계에 수록된 며느리 설화 연구를 목적으로 한다. 텍스트에 대한 세밀한 구조 분석을 통해 서사구조와 서사적 의미를 찾고, 이를 바탕으로 며느리 설화의 문화적 의의를 밝히고자 한다. 연구 대상으로 선정한 텍스트들은 총 45편으로 각 편은 며느리 지위의 박탈과 지위의 획득을 최소스토리로 삼는다. 며느리 설화 텍스트에서 며느리는 집단에 의해 특수한 자질이 요구되고 다른 가족 구성원들의 개인적인 목적 실현을 위해 희생되는 존재이다. 며느리 설화 연구를 통해서 밝혀내고자 했던 것은 며느리에 대한 집단과 가족 구성원들의 폭력성이며, 더 나아가 이러한 서사적 논리를 가능케 하는 민담의 폭력성이다. 요컨대 며느리라는 지위를 불안정하게 하고, 위기의 해소를 통해 보상을 해주는 영웅담의 스토리는 민담의 전형적인 이야기 구조를 구성한다고 했을 때, 이러한 구조는 개인의 희생을 당연하게 만들어 민담의 수용자들로 하여금 받아들이게 할 수 있다. 그런 의미에서 구조적 분석으로 시작해 민담의 의의까지 살펴볼 수 있는 것이다. 며느리 설화의 서사 구조 분석은 그레마스의 표층구조와 심층구조 모델에 대입하여 이루어지는데, 표층구조분석을 바탕으로 하여 심층적 가치체계를 찾는 순서로 진행된다. 우선 2장에서는 서사구조의 두 가지 유형을 설정하여, 가문과 며느리가 파송자와 주체일 때와 가장과 며느리가 주체와 원조자 일 때의 서사적 특징을 살펴보았다. <며느리의 위기와 가문의 선택>형 구조와 <가문의 위기와 며느리의 선택>형 구조는 서사적 전개와 서사적 논리에 의해 구별된다. 이 장에서는 각각의 서사적 전개를 단계별로 나누어서 등장인물의 행위항적 역할과 그 대립을 분석한다. 3장에서는 며느리 설화의 심층적 가치체계를 밝힌다. 심층적 가치체계를 살펴보기 위해서는 앞장에서 검토한 행위항적 역할과 대립이 가장 뚜렷하게 드러나는 의미층위를 설정해야 한다. 각각의 의미층위에서 이항대립을 이루는 의미범주를 찾아, 구조를 생성시키는 본질적인 이항대립체계와 텍스트가 지향하고 있는 가치를 추론한다. 며느리 설화 텍스트의 의미작용을 실현시키는 의미층위는 가족 혈연적 층위, 정치 사회적 층위, 윤리 도덕적 층위이며, 이러한 층위들에 나타나는 인물들의 특성과 관계를 통해 의미가 실현되는 양상을 밝힌다. <며느리의 위기와 가문의 선택>형 서사구조는 혈연중심의 질서를 중시하며, 가문은 며느리를 통해 새로운 세대로의 계승구도를 마련한다. <가문의 위기와 며느리의 선택>형 서사구조에서는 혈연중심의 지배질서보다는 정치사회적 지배질서가 중시되며, 가문의 질서를 위반하고 이탈하려는 개인들에 대해 기존 지배 세력은 며느리를 통해 그들을 관리하는 장치를 마련한다. 4장에서는 이상의 텍스트 분석을 기반으로 며느리 설화의 문화적 의의를 추론해 보고자 한다. 며느리 설화는 구비 전승된 문학인데 구비전승이라는 민담의 특성이 내용에 영향을 미친다고 본다. 즉 지속적이고 적층적인 민담만의 형식과 논리는 민담의 내용과 세계관을 만든다고 할 수 있다. 그런 점에서 민담의 형식은 민담을 통해 지배적인 가치체제가 의도를 교묘히 감춘 채 개인에게 전달되도록 하지만, 동시에 그 적층성과 구연의 현장성을 토대로 민담이 사회적 개체로서의 개인들의 담론이 공존하는 소통의 장으로 기능할 수 있게 한다. 이상으로 며느리 설화의 서사 구조적 특성과 의미를 찾아보고, 그것을 기반으로 하여 문화적 의의까지 살펴보았다. 구조적 분석방법을 통해 며느리 설화의 서사 구조적 특성을 살펴볼 수 있었다. 또한 구조의 연구를 기반으로 하여 며느리 설화의 보편적인 가치체계를 도출하고, 문화적 의의를 살펴봄으로 해서 민담에 대한 문화기호학적 연구를 시도하였다.
more초록/요약
This thesis aims to study narrative features from daughter-in-law tales from "Oral tradition literature series", especially focusing on narrative structure analysis. At final part this paper finds out cultural meaning of oral traditional folk tale itself with daughter-in-law tales. Most important thing in this thesis is that to reveal family''s violence to one person and folk tale''s violence to us. Because one person''s sacrifice and becoming hero in story line can hide why that logical process is possible. In daughter-in-law tale, the special position "daughter-in-law" is very unstable thing in home and daughter-in-law have to solve problems for family. Here we can think about what makes that story opening out and a married female weaken. From this point of view, I tries to draw the narrative structure''s feature and logics behind narrative in structuralism method. It''s possible that first doing structural analysis and then finding cultural meaning. Because as researcher, I am a component of the world surrounding us and we have to actualize meaning of text in the limited meaning class. So this study starts from the analysis of narrative structure and meaning and finally infers cultural value standing on the basis of text. Here the methods of narrative structure apply to Algirdas Julien Greimas theory. On chapter 2, we can see narrative order and each person serves as actantial roles, which consist of one''s act and natural features and the contrary relationship between actors. There are two types of narrative structure: <daughter-in-law''s risk and family''s choice>type and <family''s risk and daughter''s choice>type. The former stories show oppositive relationship between group and daughter-in-law, the latter stories show internal conflict in group except daughter-in-law. As a result, the paper finds out that each structure has different actorial structure. It can explain that the family want daughter-in-law to show capability regard as means in first type texts. In second type texts, daughters in law has two way to live and follow a duty as "daughter in law " On chapter 3, this paper can explain value system as semiotic square of the deep structure. The value system is organized two contrary value and those moves toward one of them. There are three meaning class for meaning in this text: "family and blood relation", "social and political relation", "ethical and moral relation". First type texts show daughter-in -law helps family have stable succession system and second type texts show daughter in law help old generation get firmed rule system. On chapter 4, this paper reaches final goal and we can infer the cultural meaning of folk tale from daughter-in-law tale. This is the question about oral literature. The folk tale''s own forms not only make this keep long time and stay original fixed shape, but also let this change partially for interest and intend of many people. In other words, folk tale be used to establish social control system coverd up hostility and influence mass, but also answer the desire to communicate each other with oral literature. It has been influenced to contents of folk tales and made coexistence many person''s discourse in a text.
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