동영상콘텐츠의 인터넷 수익 모델에 관한 연구 : A Study on Internet Revenue Model of Moving picture Contents
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 현대원
- 발행년도 2008
- 학위수여년월 2008. 2
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000107462
- 본문언어 한국어
목차
초고속통신이 보급되고, 동영상 제작을 위한 멀티미디어 장치가 다변화 될 뿐만 아니라, 디지털 동영상 재생 장치의 보급이 활발히 이루어지고 인프라 원동력을 얻으면서 동영상 서비스가 보편화고 있다. 이에 일반 이용자들까지 동영상 콘텐츠를 제작, 가공하는 동영상 UCC라는 영역이 창출하고 기존 미디어 업계도 동영상 콘텐츠를 활용한 인터넷 서비스에 적극 나서고 있다.
이에 따라 본 연구에서는 동영상 콘텐츠의 인터넷 서비스 현황과 수익모델을 살펴보고, Rappa의 9가지 인터넷 비즈니스 모델을 틀거리로 현재 가장 많은 동영상 콘텐츠를 생산해내고 있는 지상파 방송의 인터넷 수익모델 현황에 대해서 살펴보았다. 각종 문헌연구를 기반으로 인터넷 공간에서 펼쳐지는 서비스 현황과 수익모델을 분석하고 그 내용들이 어떻게 기업의 성과로 나타나는지 조사하는 방법으로 진행하였고 그를 위해서 다음과 같이 연구문제를 설정하였다.
첫째, 지상파 방송은 인터넷을 기반으로 어떤 서비스를 하고 있으며, 어떤 수익구조를 갖고 있는가?
둘째, 그중 동영상 콘텐츠를 활용한 수익모델은 무엇이며, 그동안 어떠한 성과를 내었는가?
연구에 따르면 동영상 전문 사이트들은 다양한 수익모델을 활용하여 서비스하고 있지만 정작 실제 수익은 기대에 못 미치는 현실이다. 반면에 강력하고 풍부한 동영상 콘텐츠를 가지고 있는 지상파 방송사는 일정 정도의 수익을 창출하고 있지만 수익모델이나 서비스는 매우 단순한 편이다.
이는 지상파 방송 콘텐츠가 강력한 영향력과 대중성을 지니고 있다는 것을 증명하면서도 지상파 방송의 동영상 콘텐츠를 활용한 서비스와 수익모델을 더욱 발굴할 수 있는 기회가 있다고도 해석할 수 있다.
지상파 방송 3사의 동영상 콘텐츠 수익모델은 KBS가 직접적으로 유료VOD 서비스를 하지 못하고 있는 점을 제외하고는 거의 유사하다고 할 수 있다. KBSi가 그 부족한 부분을 만회하기 위해서 모바일이나 해외B2B, 동영상 광고 시장에 먼저 진출하기도 했으나 1∼2년이 지나면 3사가 거의 비슷한 수익을 내게 되는 패턴을 보인다.
본 연구를 진행하면서 만났던 동영상 콘텐츠와 관련된 수많은 서비스와 그에 대한 분석들은 모두 추가 수익모델을 만들고 그 모델을 어떻게 구현시켜서 시장에서 평가받을 것인지에 초점이 맞춰져 있다. 하지만 그런 시도들은 급변하는 인터넷 환경과 문화, 사람들의 미디어 라이프 속에서 지금 이 시간도 계속 진행되고 있다. 그런 상황 또한 본 연구의 한계라고도 할 수 있다.
지상파 방송의 동영상 콘텐츠는 비교적 안정된 수익모델을 갖추고 있었던 것이 사실이다. 하지만 Text-Image-Video로 이어지는 콘텐츠 패러다임의 변화 속에서 킬러 동영상 콘텐츠의 주인공 역할을 담당할 수 있을 지는 확신할 수 없다. 지속적인 투자와 연구, 개발을 게을리 한다면 자신들이 가지고 있는 콘텐츠의 영향력으로 안정된 수익모델을 구축하고 있는 것이 언젠가 독으로 작용할 수도 있다고 생각된다. 자칫 급변하는 인터넷 문화의 흐름에 뒤쳐진다면 전체 인터넷 시장의 틈새 역할에 그치면서 자족만 하다가 점점 약화되는 지상파 방송의 영향력만 탓하게 될 수도 있다.
목차
Along the trend not only of wide distribution of very high speed communications and of multimedia devices and equipments for production of motion pictures being diversified, but of active supply of playback devices for digital moving pictures, also of the relevant infrastructure being reenergized recovering its dynamics, moving picture services have become universalized. On this, there has been created a domain, called moving picture UCC, of which moving picture contents are produced and processed even by general users, so then the existing media industry has been engaging in Internet services using moving picture contents in an aggressive manner.
In this paper, researcher investigated the actual conditions of Internet service of moving picture contents and its revenue model as well. Also researcher examined the current situation of Internet revenue model of the terrestrial broadcasters that now produce the greatest numbers of moving picture contents on the basis of nine-kind Internet business models of Rappa. Based on various literature researches, the present status of services that have been spreading over to Internet space, as well as the revenue model thereof were analyzed, and also researcher investigated how such details have been turned out to be a performance of the business enterprises. To do this, the following research topics were established.
First, what kind of services do the terrestrial broadcasters provide based on Internet? And what type of revenue structure do they have?
Second, among them, what is the revenue model that used moving picture contents? And what kind of performances has the model achieved up until now?
Results from investigation revealed that although the sites specializing in moving pictures provide relevant services utilizing various revenue models, the actual incomes, in fact, haven’t reached the level of their expectations. Meanwhile, the terrestrial broadcasters that possess abundant, yet strong moving picture contents generate a uniformed level of income, however, their revenue model and services are somewhat very simple. This proves that the contents of the terrestrial broadcasters possess strong influences as well as popularity, and at the same time it can also be interpreted as that there still remain opportunities to discover and develop services and revenue model utilizing moving picture contents of the terrestrial broadcasters.
The revenue model of moving picture contents of three terrestrial broadcasters are almost similar to one another, excluding the fact that KBS is not able to render paid-Video On Demand (VOD) service. To recover the insufficient parts of business, KBSi had forged ahead to advertising market relating to mobile, overseas B2B, and motion pictures, however, along with lapse of one to two year period of time, those three companies displayed almost same pattern in generating income.
Those moving picture contents that encountered while carrying out these research works, as well as numerous related services and analyses thereof had been all focused on the purpose of creating an additional revenue model and how to implement and realize such a model, and how to get through evaluation of market. However, such attempts are continuing even at this moment under the rapid changing Internet environments and cultures, and amid life of people sticking to media. The conditions as such may also be considered a limit of this research.
It is true that moving picture contents of terrestrial broadcasters have been equipped with comparatively a stabilized revenue model. However, no one can convince that it would take a main character role in killer contents amid changes in contents paradigm that connects to Text-Image-Video. It is thought that their status quo having established a stabilized revenue model on account of the influencing power of the contents they own now might act as a poison if they become lazy to research and develop, and also to make continuous investments. Moreover, if they are left behind the rapid changing trend of Internet culture, only exhibiting satisfaction with their situation taking a smug look playing merely a niche role in this huge Internet market, they might be fallen into a miserable situation in which they are only resentful for the weakened influence of the terrestrial broadcasters which has become worse.