朝鮮 明宗代 文定王后의 政治的 役割 : Queen Munjong''s political role during the period of King Myongjong in Choson Dynasty
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 정두희
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 사학
- 식별자(기타) 000000104508
- 본문언어 한국어
목차
이 글은 조선 明宗대에 이루어진 文定王后의 정치가 조선 시대에 미친 영향은 어떠한 것이었는지를 살펴보기 위한 것이다. 그리고 이 과정에서 문정왕후가 처해있던 정치적 상황을 면밀히 되짚어 봄으로써 그녀의 정치의 본질에 대한 규명이 이루어질 수 있도록 노력하였다.
문정왕후는 선왕들의 잇달은 죽음으로 인해 왕실의 위기가 초래된 상황에서 어린 명종의 垂簾聽政을 맡게 되었다. 중종대부터 실추되어 있던 국왕의 권위가 회복되지 못한 상태에서 선왕들의 급작스러운 죽음은 문정왕후에게 정치적 부담을 안겨줄 수밖에 없었다. 더구나 당시 명종의 즉위가 정당한 왕위 계승 과정에서 이루어진 것이었음에도 불구하고 儒者들의 논의가 공공연히 제기됨에 따라 문정왕후로서는 국왕의 권위를 확립함으로써 국가 통치의 근간을 유지할 필요가 있었다.
문정왕후는 이와 같은 정치적 난제를 극복하기 위해 기존 사회질서인 유교적 논리를 철저히 수용하고 이를 통해 명종의 권위를 회복하는데 중점을 두었다. 왕실에 대한 불필요한 논의를 거부하던 당시의 정국 주도자들 또한 그녀의 이러한 정책에 힘을 실어 주었다.
그러나 이처럼 유교적 체계 안에서 왕권의 강화에 힘쓰던 문정왕후는 국가의 고질적인 병폐인 군역 문제를 해결한다는 명분하에 禪敎 兩宗의 復立이라는 정책을 제시하게 된다. 그러나 이러한 불교를 통한 문제의 해결방법은 그 정책적 의의를 떠나 당시 사회를 주도하고 있던 유자들의 전면적인 반발을 얻을 수 있는 것이었다. 그리고 그녀의 정책에 대한 본격적인 논쟁이 이루어짐으로 인해 문정왕후는 그녀의 수렴청정을 거둘 수밖에 없었다.
자신의 지지세력 으로부터 공식적인 동의를 얻지 못한 채 정치 일선에서 물러날 수밖에 없었던 문정왕후는 내수사를 통해 자신의 정치적 영향력을 유지하려 했다. 양종 복립의 정책적 실효성을 떠나 유교적 논리가 왕실의 권위에 상위하는 당시 상황을 극복해야할 필요가 있었기 때문이다.
이러한 문정왕후의 정치는 당시 국가적 諸問題에 대한 궁극적인 해결책을 제시하지 못한 채 그녀의 사후 전면적으로 부정되었다. 그리고 그녀가 제시한 불교와 내수사의 정책으로 인해 문정왕후는 국가 정치를 파국으로 몰고 갔다는 혐의에서 벗어날 수 없게 되었던 것이다. 그러나 왕실의 권위를 확보하기 위한 그녀의 다양한 정치적 행보는 그것을 경험한 유자들로 하여금 보다 깊은 성리학적 사유를 필요로 하게 했으며 왕실의 권위와 유교적 논리를 조화시켜야할 당위성에 대한 자각 또한 가질 수 있도록 했다.
명종 사후 적통 장자의 부재로 인해 또다시 혼란에 빠질 수 있었던 조선왕조의 상황에서 유자들의 논의가 최소화되고 원만한 계승 과정이 이루어 질 수 있었던 것은 이러한 문정왕후의 정치적 유산이 일정부분 영향을 끼쳤기 때문이라 할 수 있다. 명종대 이루어진 문정왕후의 정치가 단순한 극단의 역사가 아니라 조선왕조의 지속과 발전에 중요한 의미를 갖고 있음은 바로 이러한 점에 연유하는 것이다.
목차
This thesis is to observe the influence that Queen MunjŊng’s political activities during the period of King MyŊngjong had on Choson Dynasty. The paper exerts more efforts to examine the substance of Queen MunjŊng’s politics by closely investigating the political situation to which she was exposed.
Queen MunjŊng intervened in domestic politics by a means of regency from behind the veil, instead of her son, King MyŊngjong who was rather too young to rule the Dynasty, when the Royal Family came to a crisis due to the successive demise of preceding Kings.
It would have been natural that abrupt demises of preceding Kings, especially when the lost power of King was not regained, have brought Queen MunjŊng political burden. In addition, although King MyŊngjong ascended the throne by due process, dispute on King MyŊngjong’s succession to the throne has been arisen among Confucians. Under these circumstances, Queen MunjŊng needed to lay the foundation in governing the country by establishing King’s power.
She completely accepted Confucian ideas ? an established social order, and focused mainly on regaining the power of King MyŊngjong through it to conquer political difficulties. Political leaders back then, who rejected unnecessary discussion on Royal Family, also came out on the side of her such policies.
However, though Queen MunjŊng exerted herself to strengthen regal power under Confucianism, she ended up accepting Buddhism and set out the policy of restoring SŊnjong(?唎) and Kyojong(?唎) justifying herself that institutionalization of Buddhism would resolve chronic evil, the military service. Regardless of political meaning in new policy, her new policy of resolving the issues through Buddhism could have caused resistance from Confucians who were social leaders at that time and due to severe disputes over her policy, she had to end her regency. Though Queen MunjŊng withdrew her intervention in domestic politics as she could not obtain any official support from her supporters, she tried to keep her political influence through Naesusa(?矜鱇). Irrespective of effectiveness of the policy of restoring SŊnjong(?唎) and Kyojong(?唎), she needed to overcome the situation where Confucian ideas outranked regal power.
Queen MunjŊng’s policy was completely negated after her demise, as it did not suggest ultimate solutions to the national issues. Also, she could not avoid being suspected of causing catastrophe to the governance as a result of acceptance of Buddhism and Naesusa.
However, her political move to secure royal authority led Confucians who experienced it to require more in depth Confucian grounds and also awakened them to the need to symphonize royal authority and Confucian ideas.
Choson Dynasty could have been fallen into confusion again due to the absence of the main line of descent, after the demise of King MyŊngjong. However, it could be said that how Confucians minimized their arguments at that time and how succession to the throne has been smoothly made were partly influenced by Queen MunjŊng’s such political inheritance.
In this aspect, this is why Queen MunjŊng’s intervention in politics during the period of King MyŊngjong is not just a simple history but it shows an important meaning in continuance and expansion of Choson Dynasty.

