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민영건강보험의 가입자 만족도 분석 및 개선방안에 관한 연구 : A Study about Customers Satisfaction analysis of Private Health Insurance and an Improvement Plan

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 이경룡
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경영
  • 식별자(기타) 000000104453
  • 본문언어 한국어

목차

2005년 민영건강보험의 보험료 수입은 8~10조원으로 추정되며 국민건강보험의 절반규모로서 2001년 이후 민영건강보험의 보험료 수입 증가율이 연 평균 15%를 상회하며 급증하고 있다. 또한 민영건강보험의 생명보험에서의 판매가 가능해지면서, 민영건강보험 시장은 실손형 민영건강보험으로 변화해갈 것이고, 이러한 시점에서 보건당국은 실손형 민영건강보험의 보장범위를 비급여 부분으로 제한하는 안건을 내놓았다. 이러한 시장상황에서 민영건강보험시장은 많은 문제점을 드러내고 있고, 시장상황의 변화가 예상된다. 따라서 문제점을 실증분석을 통해 알아보고, 최근 이슈화되고 있는 민영건강보험의 보장성 범위 관련 내용에 대해서 가입자들의 반응을 살펴보고자 한다. 이러한 조사를 통해서 궁극적으로 민영건강보험이 나아갈 방향을 알아보고자 한다. 민영건강보험이 나아갈 방향에 대해 요약하면 다음과 같다.
첫째, 상품의 표준화가 필요하다. 상품의 표준화를 통해서 소비자의 실질적인 선택권을 보호할 필요가 있다. 둘째, 운영서비스 측면에서의 직불급여제도의 도입과 지급심사기구의 설립이 필요하다. 가입자들이 보험금 청구시 절차상으로 복잡한 경우가 많다. 특히, 실손형 보험일 경우에는 더욱 번거롭고 복잡하다. 따라서 직불급여제도 도입을 통해서 의료공급자가 보험자에게 직접 청구하는 방법을 실시하도록 한다. 또한 이러한 제도를 실시하기 위한 지급심사기구의 설립이 필요하다. 셋째, 언더라이팅의 세분화가 필요하다. 언더라이팅은 회사의 손익에 영향을 미칠 수 있으므로 보수적 상품설계가 가능한데 이럴 경우 궁극적 피해는 가입자에게 돌아가게 된다. 넷째, 민영건강보험은 국민건강보험을 보충하는 성격으로 발전해 나가되 보건당국에 의한 지급 부분의 제한방식이 아닌, 보험사의 보완적 상품개발- 비례부담상품이나 자기부담금을 확대한 상품-등을 통한 자율적 방식으로 이루어져야겠다.

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In 2005, an income of a Private Health Insurance is estimated from 8 trillion to 10 trillion, which is half of the National Health Insurance. Since 2001, an increasing rate of a private health insurance income of over 15% average a year and increases rapidly. Also, as a life insurance in the private health insurance could sale, a market of private health insurance will be changed to reimbursement insurance, and at this point, Health Authority suggests a bill which limits a coverage range of reimbursement insurance to non-salary parts. In this market situation, private health insurance market reveals many problems and a change of market situation might be expected. So, I want to know the problems by an actual-proof analysis and look for customers'' responses about details related to a covering range of a private health insurance which are issued recently. By these investigations, I would know a direction which a private health insurance should progress to. Below is the direction which a private health insurance should progress to.
First, a Private Health Insurance needs a standardization of the products. Through a standardization of a product, it is necessary to protect the real right of choice for consumers. Second, it is necessary to bring in a debit salary system with regard to operating service and to establish a provision judgment organization. When customers claim insurance, there are many complex cases. In particular, it is more complicated and complex for real coverage insurance. So, through introduction of a debit payment system, I suggest a method that medical suppliers demand from an insurance company directly. Third, it is necessary to subdivide underwritings. Because an underwriting affects a profit and loss of a company, it is possible to plan a product conservatively; in this case, a final damage would come to customers. To activate an underwriting, it is a good idea to consider an issue of ''Certification about a fact of medical payment.'' Forth, I hope that a private health insurance would develop as a compensation of National Health Insurance, not a restriction of a payment part by a Health Authority, it should be accomplished self-regulatory through a complementary product development-proportional charge product or a product of enlarging a self-share.

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