한국기업의 국제합작투자 만족도에 관한 연구 : An Empirical Study on the Determinants Influencing the Satisfaction in International Joint Ventures of Korean firms : Partner Selection Criteria
- 발행기관 서강대학교 대학원
- 지도교수 이장호
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 경영
- 식별자(기타) 000000104427
- 본문언어 한국어
목차
본 연구의 목적은 국제합작투자의 만족도에 파트너 선정요인이 중요한 영향을 미칠 수 있다는 선행연구를 바탕으로, 파트너 선정요인인 과업관련요인(기술자원, 인적자원, 마케팅자원), 파트너선정요인(기업규모, 과거 우호적인 협력관계, 기업평판), 문화관련요인(기업문화적 거리, 문화적 유연성)으로 변수를 범주화하여 국제합작투자 만족도에 미치는 영향에 관하여 살펴보았다.
실증분석을 위해 해외에 진출하여 외국기업과 합작투자를 체결한 한국기업을 대상으로 E-mail과 직접방문을 통해 설문조사를 실시하여, 수집된 54개 기업을 대상으로 신뢰성 검증, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 모든 분석은 SPSS 12.0 (Statistical Package for Social Science)를 사용하였다.
실증분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 국제합작투자의 파트너 선정요인에서 기술자원, 인적자원, 마케팅자원은 모두 국제합작투자 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 과업관련요인의 3가지 변수들은 모두 정(+)의 관계가 있음을 보여주고 있다.
둘째, 국제합작투자의 파트너 선정요인에서 파트너관련요인은 과거 우호적인 협력관계만 국제합작투자 만족도에 정(+)의 관계가 있음을 보여주고 있다. 기업규모와 기업평판은 만족도에 영향을 미치는 요인으로 유의하지 않은 변수로 측정되었다.
셋째, 국제합작투자의 파트너 선정요인에서 문화관련요인은 기업문화적 거리가 국제합작투자 만족도에 정(+)의 관계가 있음을 보여주고 있다. 문화적 유연성은 유의하지 않은 변수로 측정되었다.
기존의 국제합작투자 파트너 선정요인측면에서 바라본 국제합작투자의 성과 측정은 과업관련요인에만 집중되어 왔다. 본 연구에서는 문화적 요인의 중요함을 시사하기 위해 따로 범주화하여 다른 요인들과 함께 실증분석을 시도하였다. 오늘날과 같이 국제환경이 급변하는 상황에서 경영 리스크를 줄이고 외국비용을 줄여 국제경쟁력을 키우기 위해서는 국제합작투자 단계에서 문화적 요인의 중요성에 관하여 심층적인 분석이 필요하다.
목차
In this study, I identify the partner selection determinants influencing the satisfaction in International Joint Ventures(IJVs) from the literature review. And then the partner selection determinants are categorized into 3 stage ; 1) Task-related criteria(technical resources, human resources, marketing resources), 2) Partner-related criteria(firm size, favorable past association, firm reputation), 3) Culture-related criteria(cultural distance between firms, cultural flexibility).
To perform the analysis, questionnaire survey on the 54 Korean IJVs was conducted to gather the data. Based on the sample consisting of 54, reliability test, correlation analysis and multiple regression have been performed to identify the relationship between those variables and the satisfaction of IJVs. SPSS(Statistical Package for Social Science) version 12.0 was used for these analysis.
The results of the study are summerized as follows.
First, technical resources, human resources and marketing resources related task-related partner selection variables had positive relationships with the satisfaction of IJVs.
Second, only favorable past association of partner-related partner selection variables had positive influence on the satisfaction of IJVs. Both firm size and reputation were not statistically significant for IJVs'' satisfactions.
Third, the cultural distance between firms of culture-related partner selection variables had positive influence on the satisfaction of IJVs. The cultural flexibility was not so closely related to the IJVs'' satisfaction.
Prior studies about the IJVs'' satisfaction have been mainly focused on the task-related criteria of partner selection variables. This paper first distinguishes task, partner and culture-related dimensions of selection criteria. The paper then argues the relative importance of culture-related selection criteria as other partner selection variables. Future research might need to focus on culture-related criteria and their role in the partner selection process of IJVs to enhance the global competitive advantage.