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기업특유우위와 글로벌 전략적 제휴 형태의 선택 : Firm-Specific Advantages and the selection of Global Strategic Alliances Mode

  • 발행기관 서강대학교 대학원
  • 지도교수 이장호
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경영
  • 식별자(기타) 000000104405
  • 본문언어 한국어

목차

본 논문의 목적은 기업특유우위에 따라 글로벌 전략적 제휴의 형태가 어떠한 차이가 있는가를 살펴보기 위한 것이다. 또한 글로벌 전략적 제휴에서 국내기업들의 실질적인 경쟁우위가 무엇이며, 국내기업들의 주된 제휴형태와 목적, 외국 글로벌 기업들의 주된 제휴 형태와 목적을 비교함으로써 각각의 기업특유우위를 분석하고자 하였다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 기업특유우위를 크게 글로벌 기업특유우위와 로컬 기업특유우위로 구분하였고, 글로벌 전략적 제휴형태는 목적에 따라 크게 시장지향적 제휴와 기술지향적 제휴로 구분하였다. 글로벌 기업특유우위는 다시 기술자산, 재무자산, 명성자산으로 세분화하였고, 로컬 기업특유우위는 네트워크 자산, 인적 자산으로 구분하였다.
여러 이론적 토대를 바탕으로 가설을 설정하였고, 이를 검증하기 위하여 수집된 설문 자료를 SPSSWIN 10.O을 이용하여 신뢰성 검증, 상관관계 분석, 로지스틱 회귀분석을 통해 실증분석을 하였고, 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 글로벌 기업특유우위 중 기술자산과 재무자산을 많이 보유한 기업은 국내에서 기술지향적 제휴보다는 시장 지향적 제휴를 선호할 것이라는 가설은 지지 되지 않았으나, 명성자산의 경우는 시장지향적 제휴를 선호하는 것으로 나타났다. 이는 글로벌 전략적 제휴에 있어 많은 기술과 재무자산을 많이 보유한 기업에게 있어서 시장 진입과 새로운 기술의 선택에 있어 크게 구분하지 않는 다고 볼 수 있다. 명성자산의 경우 새로운 시장으로의 진입에 경쟁우위적인 요소로 작용됨을 나타낸다고 할 수 있으며, 이는 긍정적인 명성이 기업의 경쟁우위를 지속시켜주는 무형의 자산이며, 탐색비용과 기회주의적 행동의 가능성을 줄임으로써 거래 비용을 축소시키는 역할을 한다는 기존 연구결과와 일치한다. 둘째, 로컬 기업특유우위의 변수인 네트워크 자산과 인적 자산의 경우 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 즉 로컬 기업특유우의 자산을 많이 보유한 기업의 경우 글로벌 전략적 제휴에 있어서 시장지향적 제휴보다는 기술 지향적인 제휴 목적을 선호하는 것으로 나타났다. 이는 글로벌 전략적 제휴에 있어 해외 파트너 기업에 비해 국내 시장에 대한 로컬 기업특유우위를 가지고 있는 국내기업들은 시장보다는 외국의 새로운 기술이나 R&D에 필요한 기술을 얻기 위해 전략적 제휴를 체결 함을 암시한다.

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목차

The purpose of this study is to provide an empirical analysis about the difference in the selection of Global Strategic Alliances on the basis of Firm-Specific Advantages. In Global Strategic Alliances, this study shows what the real firm specific advantages and the main alliances mode and purpose of Korean firms are as compared with foreign global firms. In order to achieve the purpose of this study, Firm-Specific Advantages has been divided into Global FSA and Local FSA, then Global Strategic Alliances Mode has been divided into Market-Oriented Alliance and Technology-Oriented Alliance. Global FSA is subdivided into Technical-Asset, Financial-Asset and Reputation-Asset. Local FSA is subdivided into Local Network-Asset and Human-Asset.
The hypothesis is based upon the theoretical findings and reliability test, correlation analysis and Logistic Regression Analysis were conducted to do the hypothesis testing. SPSSWIN version 10.0 was used for all analysis and the empirical findings are as follows;
First, the hypothesis that Firms which have more Technical Asset, Financial Asset prefer Market-Oriented Alliance then Technology-Oriented Alliance was not supported, but in case of Reputation Asset, it was supported. This results means that Reputation- Asset is used as one specific advantage factor when firms try to enter a new market. And this findings does correspond to the previous study whose findings shows that positive Reputation-Asset is an intangible asset and does a role to decrease Transaction cost through minimizing Search costs and Opportunism behavior.
Second, the hypothesis regarding Local Network-Asset and Human-Asset in Local FSA was supported statistically, that is to say that Firms which own more Local FSA prefer Technology-Oriented Alliance then Market-Oriented Alliance when they contract Global Strategic Alliances. This does imply that Korean firms which have Local FSA about domestic market then foreign partner do contact Global Strategic Alliances in order to obtain new Technology or new skill for R&D then Market enter.

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