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드라마·예능 PD와 시사교양 PD의 제작관행에 있어서의 이원적 특성(Duality) 비교 : A study on the duality in TV production practices of drama & entertainments producers and current affairs & documentaries producers : the marketability and the public interests

  • 발행기관 서강대학교 언론대학원
  • 지도교수 장용호
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 언론대학원
  • 식별자(기타) 000000104381
  • 본문언어 한국어

목차

본 연구는 방송사 제작부문의 양대 축이라고 할 수 있는 오락파트와 시사교양파트의 PD들에 대한 성향과 프로그램 제작과정에서의 관행을 통해 양 집단PD들이 궁극적으로 추구하고 있는 지향점인 시장성과 공익성을 확인하기위한 것이다.
양 집단의 PD들은 케이블TV로 인한 채널의 증가와 인터넷의 활성화에 따른 지상파TV의 점진적 시청률 하락의 상황에서 프로그램의 시청률 제고를 첫 번째 목표로 제작에 임하고 있으나 기본적으로는 ''시장 지향적 성향''과 ''공익 지향적 성향''이 내재되어 있었다.
제작관행의 비교분석 항목으로는 PD의 장르 특성적 성향/시청률 민감도/기획의 주안점/소재수집 방법/ 프로그램의 제약요소/게이트 키핑의 강도/시청자 권익에 대한 인식 등 총 10가지를 대상으로 하였다. 한편 본 연구의 대상을 공영방송사인 MBC와 민영방송사인 SBS 두 방송사의 PD들을 대상으로 하였는바, 양사PD들의 전체적인 비교도 함께 하였다.
연구결과는 작가주의적 특질의 드라마PD와 유행선도적인 예능PD들은 시청률을 그들의 생존지표로 삼고 있었고, 시사와 교양PD들 또한 시청률 제고를 위해 각고의 노력을 경주하고는 있지만 그들은 기본적으로 프로그램의 존재가치를 시청자의 권익과 의미(메시지)의 전달에 두고 있었다. 즉 시장성과 공익성으로 요약할 수 있다.
공영방송사인 MBC와 민영방송사인 SBS 두 방송사의 PD들은 본 연구의 주제인 ''드라마 ? 예능PD와 시사교양PD의 시장성과 공익성 지향''에는 대체로 일치하였다. 그러나 양사의 PD들은 그들의 태생적 차이로 인하여 정체성(Identity)과 비용관련 원가개념 그리고 시사프로그램의 방향성 등에 있어서 차이를 보였다.
마지막으로 본 연구는 지상파 방송사PD들의 시장 지향적 성향과 공익 지향적 성향을 이분법적으로 분석하고자 하는 내용인데 사실은 MBC와 SBS 양사 모두 광고수익을 주 운영재원으로 하고 있다는 점에서 다소 아쉬움이 있다.

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The both masters in production of korean broadcasting companies are the producers of drama & entertainments and current affairs & documentaries. This study is to certify that the ultimate purposes of the producers are marketability and public interest each; the former is for the producers of drama & entertainments, the latter is for the producers of current affairs & documentaries.
The both of groups exert themselves to level up the audience rating of their programs each in unfriendly situation in which the audience rating of their broadcasting companies are moving back by the cable televisions and internet. But they are longing for the high marketability and the firm public interest each.
I used all 10 items to compare and analyze the couple of groups each other: the personalities in genre each, sensitiveness to audience rating, how to gather items for programs, restrictions on production, intensity of gate keeping in hierarchy, to what extent to understand the TV audience’ rights and interests etc. And I compare the producers whose companies are MBC and SBS separately: the one is a public service broadcasting company and the other is commercial broadcasting company.
As a result of study, I found that the drama producers with authorial personality and the entertainments producers with fashion leading early adaptability aimed at the high marketability(audience rating), and the current affairs & documentaries producers not only head for the same target; the high audience rating, but also they aimed at the public interests.
The inclinations of both sides(drama & entertainments producers and current affairs & documentaries producers )of MBC and SBS generally coincide with the theme of this study; the marketability and the public interests. But there were some differences in recognition of identity, cost accounting, and the stance and direction of current affairs programs between the two companies.
Lastly I miss that this study is to compare and analyze the both inclinations of the market-oriented and the public interests of producers in dichotomy but both of two broadcasting companies, MBC and SBS are all together managed by way of commercial message marketing.

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