감정기호(Emoticon)를 이용한 이용자 간 상호작용성이 TV 시청효과에 미치는 영향 : The Effects of Emoticon Interactivity on Collaborative TV Viewing
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 정문열
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원
- 식별자(기타) 000000104364
- 본문언어 한국어
목차
이 연구는 궁극적으로 Bretz(1985)와 Rafaeli(1988)가 주장한 상호작용성을 기술적 차원의 시공간적 가능성에서 사용자간의 상호의사 교류로 확대해야 한다는 논의를 인터랙티브 방송 환경에서 실현하고자 하였다. 본 연구의 목적은 전통적 TV시청이 갖는 공간적 제한을 극복하고 동일한 공간 내에서 이루어지는 개인 간 대화와 유사한 커뮤니케이션 환경을 제공하는 인터랙티브 TV 시청 상황에서의 시청자들의 성향적 느낌을 검증하는 형태로 진행되었다. 이 연구에서는 개인 간 대화에 유사 커뮤니케이션 경험을 감정기호(emoticon)를 활용한 감정교류로 그 범위를 제한할 것이다. 이러한 감정기호의 교류는 비록 완성된 대화의 형태는 아니나, TV시청을 하면서 자신의 감정을 표현함으로써 현재 자신의 감정에 대한 실시간적 정보를 제공하고 동시에 상대방의 감정을 이해할 수 있으므로, 감정기호 교류에 참여하고 있는 사용자들은 함께 특정 방송 콘텐츠를 함께 시청하고 참여하고 경험한다는 느낌을 가질 수 있을 것이다. 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 서로 원거리에 위치하고 있는 두 이용자들이 하나의 채널을 함께 시청하며 동시에 감정을 교류할 수 있는 데이터 방송 어플리케이션을 한국 케이블 데이터 방송 표준인 OCAP기반으로 제작하여 실제 방송환경과 같은 실험환경을 구축하였다. 이 실험환경에서는 두 사람의 감정적 상호작용성이 주는 TV시청효과가 측정되었는데, 이 효과는 ‘사회적 실재감(Social presence)’과 ‘재미(fun)’의 두 개념이 포함되었다. 실험의 결과 감정기호를 활용한 사용자간 감성교환이 사회적 실재감을 증가시키는 것으로 나타났으나, 재미를 증가시키는 유의미한 관계는 아니며, 서로 감성교환을 하는 사람들 간의 실제적 친밀도의 높고 낮음 역시 사용자간 감성교환을 통해 발생되는 사회적 실재감에 유의미한 영향을 끼치는 요소가 아닌 것으로 나타났다.
목차
The central fucus of the present study was on the comparative examination of interactive and non-interactive TV viewing groups in terms of two dependent variables, including social presence and fun. Two types of relationship between two persons involved in each viewing situation were considered: acquainted and unacquainted relationship. In experimental settings, respondents of the interactive TV viewing groups used emoticon to express their emotion while watching TV programs, while other respondents of the non-interactive TV viewing groups were only exposed to TV programs without using emoticon.
To achieve the objective of this research, simulation environments were constructed. Two viewers were exposed to TV program in the two different rooms to manipulate the their remote separation situations. Each group were exposed to the same channel and Data broadcasting application, which is built based on OCAP, was set up to share their emotions while they are watching a TV program. Through this study, the effect of the users’emotional interaction from watching TV was measured. This effect is including ‘Social presence’ and ‘fun’.
According to the result, sharing emotion with emoticon increased ‘social presence’ but not ‘fun’ factor. Also users’ interpersonal relationship is not a factor that affects ‘social presence’ through sharing emotion.