검색 상세

고등학교 현장의 Extensive Reading 지도 모형 연구 : A Study on a Teaching Model of Extensive Reading in the Korean High School Curriculum

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 신숙원
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000104347
  • 본문언어 한국어

목차

이 연구 논문에서는 최근 많은 관심을 받고 있는 확장형 읽기 지도 방법을 고등학교 현장에서 활용할 수 있는 방법을 모색하고자 하였다. 이를 위하여 확장형 읽기(extensive reading) 프로그램에 대해 알아보고, 고등학교 학생들의 영어 읽기 경험 및 태도와 요구 조사를 실시하였다. 설문결과를 바탕으로 현장에서 활용할 수 있는 읽기 지도 수업 모형을 제시하였다.
영어 학습에 흥미를 높여주고 많은 학습량으로 실력을 향상시킬 수 있는 유용한 방법 중의 하나가 많은 양의 영어 읽기이다. 아직 학교의 경제적 여건이나 입시와 같은 제도적 문제로 학교 현장에서는 영어 읽기를 많이 도입하지 못하고 있는데, 앞으로는 읽기 지도가 필수라고 생각된다. 다양한 언어 영역에서 학생들에게 도움을 줄 수 있는 읽기 지도에 대해 학생들에게 설문을 시행하였는데, 학생들은 대체로 영어 읽기 프로그램을 학교에서 시행하길 원했고 기대도 높았다. 학생들은 주로 소설과 동화를 영어 읽기 자료로 이용하길 원했고 학교 수업 환경에서 교사의 도움을 받으며 읽기 프로그램에 참여하길 원했다.
학생들의 요구 조사를 바탕으로 본 연구에서는 일주일에 50분씩 두 번의 읽기 수업시간을 따로 배정하여 진행하는 수업 모형을 제시하였다. 1회의 수업을 진행하는 기본 틀과 함께 한 학기 동안 진행하면서 프로그램의 흥미를 높일 수 있는 다양한 활동을 제시하였다.

more

목차

In this thesis, we try to find a teaching model of Extensive Reading for Korean High school students. To do this, first we study about the Extensive Reading Program and we survey the experience and needs of high school students to English reading. Last, we suggest a teaching model of Extensive Reading on the basis of the result of the survey.
One of the best methods to improve English ability is reading English materials. Reading English materials increase interest to the English studying and improve English ability with the extensive reading. But teachers can not use the Extensive Reading Program in their classes because of the financial problem and the exam for the university entrance. In spite of some problems, it is strongly expected to teach how to read much in the class.
In the survey to the high school students, most students want to have the Extensive Reading Program in their English curriculum. They want to use English novels and children’s stories for the Extensive Reading Program. And they want teacher’s help while they join the program.
On the basis of the students’ needs, we suggest a model of Extensive Reading Program. Students will have two 50min. classes in a week. And also it has various activities to raise more interest during the classes.

more