디지털 결합형 미디어의 상호작용성에 관한 연구 : Research on Interactivity of Digital Convergence Media : research based on measurement and comparison analysis of target media
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 이수영
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000104336
- 본문언어 한국어
목차
최근 디지털, 네트워크, 모바일 기술의 발달에 기반 한 미디어 환경 변화가 가속화되고 있다. 기존 방송의 디지털 전환과 DMB와 같은 신규 서비스 실시, 인터넷을 통한 방송 서비스 등 다양하게 분화되고 발전하고 있다. 이러한 현상들은 다분히 기술적 기반에 의하여 이루어지고 있는데 신규 플랫폼이나 결합형 미디어 형태로 나타나고 있다. 기존의 매스 미디어인 TV와 라디오도 새로운 디지털 미디어와 결합하여 기능의 확장을 꾀하고 있다. 이러한 결합은 플랫폼, 서비스, 단말 형태 등의 형태이다. 또한 디지털 미디어 환경에서는 이용자에게 다양한 유형의 상호작용을 허용하고, 상호작용성(interactivity)은 미디어와 이용자 간의 커뮤니케이션을 보다 직접적이고 자유롭게 할 뿐만 아니라 미디어를 매개로 한 이용자 간의 새로운 커뮤니케이션의 가능성을 제공하고 있다. 이러한 미디어 발전과 더불어 필요충분조건으로 수용자의 능동성과 적극성이 확대되고 있고, 나아가 콘텐츠 생산자로서의 역할도 수행할 수 있게 되었다.
본 연구는 기술적 기반에 의한 다양한 미디어(혹은 결합형)가 출현하는 환경에서, 미디어에 필요한 요소는 무엇인지에 대한 활발한 논의가 필요하다는 문제제기에서 출발한다. 따라서 디지털 미디어 시대 수용자의 능동성 증대에 따른 상호작용성 특성을 이용하여 디지털미디어의 결합에 따른 상호작용성 인지 정도의 변화와 이것에 영향을 주는 요소가 무엇인지에 대한 분석을 시도하였다. 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제들을 설정하였다.
[연구문제1] 매체별 기술적 차원의 상호작용성의 정도에 따라서 인지된 상호작용성의 정도에 차이가 있는가?
[연구문제2] 미디어 이용시간에 따라서 매체별 인지된 상호작용성의 정도에 차이가 있는가?
[연구문제3] 인구통계학적 변인에 따라서 매체별 인지된 상호작용성 정도에 차이가 있는가?
[연구문제4] 이용자의 능동성 정도에 따라서 인지된 상호작용성의 정도에 차이가 있는가?
인지적 상호작용성 측정은 미디어의 상호작용성 구성요소를 복합적으로 제시한 키오시스(Kiousis, 2002)가 제안한 것을 사용하였으며, 카테고리 구분은 과정의 피드백 요소를 중심으로 한 커뮤니케이션 상황(communication context), 매체 이용의 느낌을 중심으로 한 수용자(perceiver), 매체 이용의 특성들을 중심으로 한 기술(technology)이다. 측정 대상 미디어는 기존 미디어인TV와 라디오, 결합 형태인 iTV, 인터넷 라디오로 선정하였다. 기술적 차원의 상호작용성은 기존 연구 및 기술적 특성을 토대로 상호작용성 정도를 낮음(TV, 라디오), 보통(iTV), 높음(인터넷 라디오)으로 구분하였다.
첫 번째 연구문제의 결과는 3개 분야 전체의 값은 TV, 라디오, iTV, 인터넷 라디오 순서로 나타났으나 라디오와 iTV가 유사한 결과가 나왔다. 특히 TV와 라디오의 차이가 큰 것은 중요한 의미를 갖는데, 매스미디어인 라디오가 개인성과 이동성을 고려하여 핸드폰이나 인터넷 참여를 이용한 다양한 프로그램의 개발이 이루어지고 있고, 서비스 측면에서 진화하고 있다는 것이다. 이것을 내재된 서비스적 진화라고 할 수 있다. 반면, iTV는 상용화된 서비스가 적더라도 자체로 피드백 가능성이나 커뮤니티 형성에 한계가 있어서 서비스 개발 적용이 용이하지 않음을 보여준다. 결국 미디어의 발전이 단순한 기능의 부과보다는 매체의 특성을 이용한 서비스 단위에서의 연계성이 중요한 요소임을 알 수 있다. 미디어 결합 형태인 플랫폼, 단말, 서비스 중에서 서비스의 결합이 매우 중요한 요소가 된다는 것이다.
두 번째 연구문제에서, 미디어 이용시간과 매체별 인지된 상호작용성의 정도의 연관성 여부에 대한 검증 결과 대체로 미디어 이용시간이 많을수록 상호작용성 정도를 높게 평가하였다.
세 번째 연구문제에서, 이용자의 능동성 정도와 인지된 상호작용성 정도와의 관계에 대한 검증 결과 능동성이 높을수록 상호작용성 인지 정도도 높았다. 능동성이 낮은 집단과 높은 집단 간에는 큰 차이를 보였다. 능동성 정도와 미디어 이용시간과 비례 관계를 보였다. 그리고 능동성 정도, 미디어 이용시간, 상호작용성 인지 정도를 연계하여 보면, 세 가지 요소가 비례 관계를 보였다. 미디어 이용의 능동성 정도는 여성이 남성보다 능동적이었고, 학생이 직장인보다 능동적이었다. 능동성 정도, 성별 직업, 상호작용성 인지 정도를 연계하여 보면, 여성과 학생이 미디어 이용에 능동적이고 상호작용적 정도를 높게 인지하였다.
본 연구와 관련한 선행연구가 거의 없어서 적절한 대상 미디어 선정, 연구방법 수립 등에 어려움이 있었는데 특히 미디어의 결합이 일상화되어서 다양한 경험을 갖고 있는 응답자에게 정확한 구분을 요구하는 설문 구성이 어려웠다. 현재의 미디어 환경을 고려한 상호작용성 측정 연구방법에 대한 논의가 필요하고 미디어 결합 형태에 대한 정리도 필요할 것이다.
목차
Recently, various new media has came out with new platform itself or convergence(combinations) with other media based on advanced digital, network, mobile technologies. Old media like TV and Radio also pursue expansion of functions using convergence features of digital media.
This study aims to finding essential factors of convergence of media in creating various media(or convergent) showed at digital era. The interactivity that is main feature of digital media was used to identify essential factors by comparing degrees of selected media(TV, Radio, iTV, Internet radio).
Following research questions are selected and explored.
(RQ1) Is there any change of degrees of recognized interactivity according to degree of technical interactivity of the media?
(RQ2) Is there any change of degrees of recognized interactivity according to varying media consumption time?
(RQ3) Is there any change of degrees of recognized interactivity according to demographic variables?
(RQ4) Is there any change of degrees of recognized interactivity according to differences of audience activity?
The research method of survey measure and examine recognized degree of interactivity all research target media using combined questions of three fields(communication context, perceiver, technology) of interactivity suggested by Kiousis in 2002. And also measures user activity in the media usage aspects.
Research result of RQ1 is that the degree of recognized interactivity in research target media is TV-Radio-iTV-Internet radio, but result values of radio is very similar with iTV and high than TV that identically recognized and classified in old media. Especially differences in TV and Radio is very important result. In spite of same old media, Radio is evolved its services by aspects of service convergence(combination) with other media; for example direct participation using cellular phone and internet. This is called ''evolution of essential''. The other side, iTV is difficult to develop service because of limitation of possibility of feedback and form of community. In conclusion, development of media is not a adding some functions but convergence of aspects of service is important factors of digital media era. Of course, there is possiblities of errors because of sampling, composition of research questions, and so on.
Research result of RQ2 is that is the more media consumption time, the more highly evaluating in degree of recognized interactivity proportionally with media consumption time.
Research result of RQ3, 4 are that the degree of recognized interactivity is proportional with audience activity in research media. Also media consumption time is proportional with audience activity. Relations on media consumption time, audience activity and degree of recognized interactivity is proportional, that means if one of them was highly evaluated, then rest of them is high. Women than men, students than job person are more active in media consumption. It implies women and students recognize highly in degree of media interactivity and more active in media consumption.
Difficulties in choice of appropriate target media and research method origin from that is not much preference researches related this topic. And especially suffers from composition of survey questions that exactly divides media experiences because already media convergence is daily things. So, for the furture researches, first of all it is necessary to make the appropriate research methods and arrangements of types of media convergence(combinations) considering various digital media environments.