검색 상세

실외 골프연습장의 서비스품질과 입지품질이 고객만족과 재 이용의도에 미치는 영향 : The impacts of the service quality and the conditions of location of outdoor golf practice ranges on the customer satisfaction and intention of reuse

  • 발행기관 서강대학교 경영대학원
  • 지도교수 서창적
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 경영대학원
  • 식별자(기타) 000000104310
  • 본문언어 한국어

목차

소득수준의 향상과 국민생활 수준의 향상은 레저 및 스포츠활동에 대한 관심을 증대시키는 계기가 되었다. 더욱이 주5일 근무제의 정착은 골프수요의 급격한 증가를 가져왔다. 그동안 골프연습장에 대한 선행 연구는 많이 진행되어왔으나 골프연습장에서 더욱 세분화된 실외 골프연습장의 서비스품질과 입지품질에 대한 연구는 미진한 실정이다. 이에 본 연구는 두 가지 상이한 품질요소들이 고객만족과 재 이용의도에 미치는 영향을 분석함으로써 늘어나고 있는 실외 골프연습장의 경쟁력 향상에 방안을 마련하고자 한다.
설문지를 이용하여 본 연구는 자료분석을 실시하였고 Amos프로그램을 이용한 구조방정식 모형으로 공분산분석을 실시하였다. 분석한 결과, 서비스품질과 입지품질 모두 고객만족에 직접적 영향을 미치며, 특히 입지품질은 재이용의도에도 직접적으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다만 서비스품질은 재 이용의도에는 간접적으로 유의한 것으로 나타났다. 이는 연구대상을 소수의 실외 골프연습장으로 한정했다는 점에서 기존의 연구와는 다른 결과를 보일 수 있다. 한편, 고객만족은 재 이용의도에 직접적으로 영향을 미치며, 가장 인과관계가 큰 것으로 나타났다. 서비스품질에 대한 경로계수를 살펴보았을 때 고객이 가장 중요시하는 서비스품질요인으로는 ‘적극적 응대’였고, 그 다음으로는 ‘당연적 서비스’, ‘추가적 서비스’ 순서였다. 즉, 고객을 대하는 태도 및 자세가 능동적이고 적극적일 때 고객은 서비스품질에 대해 가장 호의적으로 생각 하게 된다는 점으로 해석된다. 입지품질에 대한 경로계수를 살펴보면, 고객이 중요시하는 품질요인으로는 ‘물리적 환경요인’과 ‘접근성’, ‘골프장 장소의 인지도’ 순으로 나타났다. 물리적 환경요인에는 ‘주변의 편의시설 및 자연환경’, ‘다양한 부대시설 및 가족과 함께 보낼 수 있는 곳’ 등이 있다.
결론적으로 골프연습장의 증가로 인해 경쟁은 더욱 심화 되었고 고객은 과거에 비해 더욱 높은 수준의 서비스 및 입지품질을 요구하게 되었다. 따라서 실외 골프연습장은 양질의 서비스를 제공하면서 최적의 입지조건을 확보 및 개발할 때 고객에게 사랑받는 스포츠 시설로서 자리잡을 수 있을 것으로 생각된다.
본 연구는 서비스품질을 구성하는 입지와 관련된 요소들을 분리해서 입지품질의 중요 요소로서 다루었고, 이들 입지품질을 가지고 서로 다른 입지조건을 가진 실외 골프연습장을 대상으로 조사를 수행했다는 점에서 의의가 있다 하겠다.

more

목차

The increase of income and the improved living standard have interested people in the various types of leisure and sports activities. Furthermore, the settlement of 5 working days per week has rapidly increased the demand of Golf sport. There have been so many researches on the Golf practice range so far but yet there is few detailed researches conducted on the service quality and the conditions of location. Thus, the purpose of this research is to formulate a scheme on how to enhance the competitivity of the Golf practice range by analyzing the impacts of these two factors on the customer satisfaction and the reuse intention.
This research has executed data analysis and a covariance analysis with a structure equitation utilizing Amos program. In consequences, the research proves that both of the service quality and the conditions of location make direct influences in customer satisfaction and especially, the conditions of location is an important factor to influence the customers’ reuse intention. However, the research shows that the service quality makes indirect influence in the customers’ reuse intention. It is possible that this result is different from other researches in the point that the objects are limited to a few outdoor golf practice ranges. On the other hand, the result shows that the customer satisfaction is the factor that influences directly the intention of reuse and its connection between the customer satisfaction and the intention of reuse is the most important. Looking into the path coefficient of the service quality, the most important factor of the service quality was ‘the active response’, and ‘the expected service’ and ‘the additional service’ came thereafter. In other words, when the attitudes toward customers are positive and active, customers tend to take the service favorable. Looking into the path coefficient of the conditions of location, the most important quality factors for the customers was ‘the physical environmental factor’ and ‘the accessibility’, and ‘the awareness of location of the golf practice range’ was the secondly important factor. ‘
The physical environmental factor means convenient facilities, the nature, various kinds of subsidiary facilities and the place where families could spend time together.
In conclusion, the competition has become stronger as more and more outdoor golf practice ranges enters into the market and users are demanding higher quality of service and better conditions of location. Therefore, it is considered that the outdoor golf practice ranges could put down roots as the beloved sports facilities only when they provide with the high quality of service and the best conditions of location.
This research is significant in the point that it has dealt with the conditions of location which is an important part of the service quality and other related factors separately and that it has conducted a survey on various types of outdoor golf practice ranges with diferrent conditions of location.

more