중학교 3학년 영어 교과서의 소집단 활동 분석 : An Analysis of the Small-group Activities in 9th Grade English Textbooks
- 발행기관 서강대학교 교육대학원
- 지도교수 김영석
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 교육대학원
- 식별자(기타) 000000104281
- 본문언어 한국어
목차
본 연구의 목적은 우리나라 제 7차 영어과 교육과정에 준해서 편찬된 중학교 3학년 영어 교과서의 소집단 활동을 교과서별로 분석 · 비교하고, 그 결과를 토대로 향후 교과서 개발 시 소집단 활동을 보다 효과적으로 구성할 수 있는 방안을 모색하는 데 있다. 이를 위해 본 연구는 보편적으로 많이 쓰이는 것으로 알려진 4종의 교과서를 선택하여 소집단 활동의 수와 비율, 규모, 유형, 협동 조성 여부를 살펴보았으며, 소집단 활동과 협동학습에 대한 이론과 연구를 바탕으로 그 결과를 논의하였다.
주요 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과서의 전체 활동 중 소집단 활동의 비율은 4종 모두 절반에 훨씬 못 미쳤다. 둘째, 소집단 활동의 규모는 대체로 짝 활동이 모둠 활동보다 훨씬 많았다. 셋째, 소집단 활동의 유형은 4종 모두 고르게 분포되어 있지 않았고 짝과의 기계적인 의사소통 연습에 치우쳐져 있었다. 넷째, 교과서 전체에서 긍정적 상호의존성과 개별적 책임성을 모두 만족시키는 협동 활동의 비율은 4종 모두 5% 안팎으로 매우 낮았다.
이러한 결과는 중학교 3학년 영어 교과서의 소집단 활동은 협동 조성이 미미하다는 것을 말해 주며, 더 나아가 이는 영어 교과서가 의사소통 능력 향상에 필요한 환경을 충분히 조성하고 있지 못함을 시사한다.
이에 본 연구는 4종 교과서에서 소집단 활동을 일부 발췌하여 구체적으로 장 · 단점을 살펴보고, 부족한 점을 보완할 수 있는 개선안을 제시하였다. 아울러 향후 영어 교과서에 실릴 소집단 활동을 개발할 때 고려해야 할 사항도 제언하였다.
목차
The purpose of this study is to analyze and compare the small-group activities in 9th grade English textbooks based on the 7th National Curriculum and to make suggestions about how to organize small-group activities more effectively when developing future textbooks. For this study, four textbooks known to be widely used were selected and analyzed to find out the following about the small-group activities: the number and percentage, group size, activity type, and whether or not they foster cooperation. The results were discussed in light of theory and research on small-group activities and cooperative learning.
The main results are as follows: a) the percentage of the small-group activities in each textbook was much lower than 50%; b) overall, there were many more pair activities than group activities; c) every textbook did not show an even distribution of activity types ― the typical type was repetition of given dialogues or substitution drills in pairs; and d) the percentage of cooperative activities encouraging both positive interdependence and individual accountability in each textbook was only about 5%.
The results show that the small-group activities in 9th grade English textbooks do not foster much cooperation. Further, the results imply that the textbooks do not provide sufficient conditions for improving communicative competence.
In light of these findings, this study examines the strengths and weaknesses of several small-group activities from the four textbooks and proposes revised activities. Also suggested are things to be considered for developing small-group activities in future textbooks.