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조선 후기 평민가사의 창작의식 연구 : Study on the Creative-Consciousness of the Commons'' Gasa, a Lyric in the Late Joseon Period

  • 발행기관 서강대학교 교육대학원
  • 지도교수 성호경
  • 발행년도 2007
  • 학위수여년월 2007. 8
  • 학위명 석사
  • 학과 및 전공 교육대학원
  • 식별자(기타) 000000104280
  • 본문언어 한국어

목차

가사는 시조와 더불어 조선시대의 대표적인 시가 양식이다. 양란 이후 조선조 후기에 이르러 정치, 경제, 사회, 문화 등 전반에 걸쳐 일어난 변화에 동승하여, 평민문학적 성격을 지닌 가사가 출현하게 된다. 곧 양반 계층의 전유물이었던 가사가 작가 계층이 확대 되면서 다양한 주제를 받아들이게 된 것이다. 조선후기 가사는 조선전기 가사와는 달리, 세속적인 삶을 형상화의 대상으로 적극적으로 끌어들이며, 대상에 대한 다양한 목소리를 담아냈다는 점을 특징으로 지적할 수 있다.
본고는 개별 작품들의 주제 고찰을 통해 조선 후기로 넘어오면서 변화된 작가층과 그 창작의식을 살피는 것을 목적으로 한다. 본고에서는 이능우의 의견을 참고하여 평민가사의 대표적 작품으로 평가받는 작품들을 살펴보기로 하였다. 평서 내방가사 2수(<노처녀가>, <용부가>), 순평서민가사 2수(<우부가>, <노인가>), 유식평민가사1수(<거사가>)를 논의 대상으로 설정하였다.
평민가사의 작가층은 중인 내지는 몰락 양반으로 보인다. 이러한 단서는 작품 내에서 찾아 볼 수 있었다. 중간계층이 향유하던 문화가 작품에 드러난다는 점, 기존 양반의식을 조롱하고 있다는 점 등이 그것이다. 이들은 사회적 변혁기에 신분제도의 문제성, 권위적이고 형식주의적인 양반 사회에 대한 비판의식을 어느 정도 염두에 두고 있던 계층이다. 중인층의 경우 완전한 지배 계층인 양반과 피지배계층 사이에 놓인 지배계층 부류로서, 양 쪽의 문화를 받아들이기에 적합한 위치에 있다고 보인다. 그들은 신분적 제약에 따른 정치적 제약성을 예술 활동을 통해 해소하려 하였다. 그리하여 지금까지 사대부가 독점해 온 문화예술사 전반의 지형은 이들의 참여로 인해 다면적으로 변모하게 된다. 따라서 평민가사에는 그들의 현실적이고 경험적인 의식이 잘 반영되었다.
과거 연구에서는 평민가사 작품의 주제를 ‘경계와 인륜을 고취’, 양반적 사고의 부정적인 측면과 대립시킨 긍정적인 시각 일변도로 인식하는 ‘서민의식의 표출’에 중점을 두거나 작품을 지나치게 사회 ․ 경제를 분석하는 도구와 틀로 다루기도 하였다. 그러나 이들 작품에서는 이데올로기의 대립이나 사회질서의 신랄한 풍자가 보이지 않는다. 작품에서 표현과 묘사의 해학성이 두드러지기 때문에 진지한 주제의식을 다루고 있기 보다는 유흥과 오락을 위해 쓰였다는 것을 알 수 있었다.
때문에 평민가사는 여가문학으로 본격문학의 성격에서 벗어나 있음을 알 수 있었다. 즉, 무겁고 진지한 주제의식이나 유교 등의 철학적 깊이가 있는 사상을 담고 있지 않고, 작품 그 자체를 즐기는 것에 목적이 있다는 것이다. 평민가사 작품을 통해 드러내고자 하는 것은 진지한 삶의 성찰에 바탕을 둔 내용이 아니다. 또한 심미적이고 관조적인 본격 예술로서의 문학과도 거리가 있다. 내용과 표현방식을 통해 주제를 살펴 볼 때, 평민가사는 유흥과 오락을 목적으로 창작된 것으로 보인다. 따라서 교훈이나 통렬한 사회 비판 등과 같은 기존의 무거운 주제의식에서 벗어나 새로운 시각으로 작품을 바라보아야 한다고 생각한다.

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목차

Gasa is the most popular siga style in Joseon with sijo. After two Japanese Invasions in Korea, there were some changes in politic, economic, social, cultural areas. In accordance with them. there emerged Gasa with democratic literacy. As a result, Gasa began to accept a variety of topics as the class of writers was expanded. the latter term of Joseon Gasa embraced secularism and had many kinds of topics in comparison with the early years of the Joseon dynasty.
The represent study attempts to examine changed writiers'' class and creative-consciousness through contemplating each literary work''s topic. It tried to study representative works appreciated by Lee Neung Wu. It examined two Women Commons'' Gasa, two Net Commons'' Gasa and one intellectual Commons'' Gasa as the objectives of discussion.
The writers of Commons'' Gasa are middle class and ruined peers yangban. This is found in Gasa works. The culture owned by middle class and the denouncement of nobble class are shown in many works. They were in class that recognized the problem of a status system and criticism of noble class''s authoritarianism and formalism. In the case of middle class, they were ruling class between noble class and stateless people and in proper state to accept both of their culture. They tried to solve political limit caused by class system through artistic activities.
As a result, prevailed cultural art monopolized by noble class had changed with the participant of middle class. Their realistic and empirical recognition are well shown in Commons'' Gasa.
Past study too much stressed on warning, morality and democratic recognition opposed to noble class and employed it as a means of analysis of society and economy. However, sarcasm or ideological confrontation are never shown in the works. They just were not written for serious topics but for leisure and recreation.
That''s why Commons'' Gasa is different from formal literary style as a recreation literary. That is, it does not have serious topics but has enjoyment of the work itself. The serious reflection of life is not the primary aim of Commons'' Gasa. And it is far from aesthetic and contemplative of traditional literary. By studying contents and expressive ways, Commons'' Gasa is created for fun and recreation. So it should be viewed with a new angle, freeing from serious topics like instruction and social criticism.

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