드라마 분석 툴을 활용한 스포츠 중계방송 프로그램 분석 : Analysis of Televised Sports Programs Using the Analysing Tool for TV Series with Focus on the Audio-Visual Presentation of Broadcasted Professional Baseball League Games
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김용수
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000104258
- 본문언어 한국어
목차
최근 들어 각 방송사 스포츠 채널이 국내는 물론, 미국 메이저리그, 일본 프로야구까지 경쟁적으로 중계하면서, 치열한 시청률 경쟁을 벌이고 있다. 양적인 확대는 자연스럽게 질적인 기대치를 높여주었고, 더 많은 재미와 감동을 줄 수 있는 프로그램을 만들려는 시도들이 다양하게 이뤄지고 있다. 덕분에 프로야구는 국내에서 가장 인기 있는 스포츠로서의 명성을, TV 중계용으로 선호도가 높은 종목으로서의 위상을 굳건히 하고 있다.
그러나 이 프로야구 중계방송을 하나의 방송 콘텐츠로 분석하고 의미를 해석하려는 시도는 그리 많지 않았다. 방송 콘텐츠로서 오랫동안 존재해왔고 사랑받아온 프로야구 중계방송도 엄연한 방송 장르다. 그러므로 영화나 드라마, 다큐멘터리, 쇼오락 프로그램처럼 하나의 방송 콘텐츠로서 분석할 여지가 많으며, 이를 통해 밝혀내야 할 의미 또한 존재한다.
본 연구는 프로야구 중계방송을 해석하는 것을 목적으로 한다.
첫째 프로야구 중계방송이 실제 벌어지는 경기와는 다르게 구성되고 포장되는 형식은 무엇인가?
둘째 그 형식을 통해 어떤 의미들이 만들어지는가?
이를 밝혀내기 위해 실제 경기와는 차별되는 방송으로서의 요소인 중계방송의 ‘다시보기’ 부분과, 경기가 끝나고 나름대로 각 방송사가 평가를 내리는 부분을 주목했다.
물리적인 제약 때문에 무작위로 2007년 5월 둘째 주 MBC ESPN, KBSN Sports, SBS Sports가 중계 방송한 프로그램 하나씩을 분석 대상으로 선정하였고, 이를 분석하기 위한 툴로써 드라마 분석 방법 중 시청각 요소 분석법을 채택하였다.
그 결과,
‘다시보기’가 개입되는 시점을 통해서 공격과 수비, 어느 쪽이든 명백하게 성공한 것이 관심의 대상이며, 선수들의 지난 잘잘못이 끊임없이 현재를 판단하는 근거로서 작용하고, 누군가의 실패는 또 다른 누군가에는 호기가 될 수 있음을 프로그램이 가르쳐주고 있었다.
또 경기가 끝나고 평가하는 과정에서 교묘한 몽타주 구성을 통해 승리는 기쁨이고 패배는 곧 슬픔이라는 승리지상주의를 강조하고, 그 승리를 얻으려면 과정보다는 한 순간이, 전부보다는 한명의 영웅이 더 가치 있다는 의미를 만들어내고 있었다.
시간과 공간을 초월하여 경기장 곳곳의 다양한 순간들을 감상할 수 있게 된 시청자들은 첨단기술의 힘을 빌어 얻게 된 그 전지전능의 쾌락을 즐기면서 오늘날 무엇보다 중요한 것은 승리 곧 성공이며, 결과만 좋다면 과정은 생략되고 인간이 소외돼도 괜찮은 현대사회의 병폐를 고스란히 받아들여야 한다. 이것이 프로야구 중계방송에 담겨있는 징후적인 의미다.
실제 경기보다 더 재미있는 프로그램을 만들기 위해 날로 진화하고 있는 중계방송은 ‘다시보기’라는 요소, ‘슬로우모션’, ‘화면분할’, 숏의 ‘몽타주’ 등의 다양한 방법을 동원해 무수히 많은 의미를 시청자들에게 전달하고 있다. 따라서 이를 해석하려는 노력은 앞으로도 계속해서 이뤄져야 한다.
목차
Recently, all television networks'' sports channels are broadcasting not only Korean professional baseball games but also the Major League and even the Nippon Professional Baseball games, fiercely competing for audiences. As the number of games broadcasted on TV is increasing, consequently the quality of such programs is advancing, too. And the networks are making various attempts to create more fun and dramatic programs. Therefore, professional baseball continues to be the most popular sport among Koreans as the audience ratings for televised baseball games are high and steady.
However, there are only few attempts to analyse the televised baseball games as mass media content. Broadcasting of professional baseball games has been around for a long time and loved by the television audience, and it should be regarded as a TV program genre just like motion pictures and TV series, documentaries, and show and entertainment programs. The understanding of baseball games as broadcast content is necessary and the reasons to study them as TV contents are abundant.
At first, this study looks at how the broadcasted baseball games are differently edited and formated from the real games.
Secondly, it studies what kind of messages is communicated to the audience through such formats.
In order to carry out the research effectively, it focuses on the replay section of the televised games and each station''s after-the-game commentary programs.
Due to the mass volume of data, randomly all the programs aired on the channels, MBC ESPN, KBSN Sports, and SBS Sports, during the second week of May, 2007, are selected for the study and they are analyzed using one of TV Series analyzing tool called the Audio-Visual Effect Analysis.
And the study finds,
during the replay, the interest of the game switched to which team had made a successful offense or defense from how a certain play was actually made, and the players'' previous mistakes or faults were continuously brought up to attack their current performances; futhermore, a message saying one''s failure can become the other''s opportunity was communicated by the programs.
Moreover, at the end of the games when the commentators were analysing them, the programs put an unbalanced emphasis on winning by showing a dramatized montage of certain plays from the game which created a wrong sense of ideal―''winning is everything.'' The broadcasted images were implying that the moment of sweet victory was more important than the process to such victory and one best player was more valuable than the whole team.
As the broadcasting technology advances overcoming the limitation of time and space, it allows the audience to enjoy every aspect of the game. Yet, they are rather unprotected from receiving wrong messages created by the edited segments of the reality. In today''s world, where individuals are alienated for the sake of a victory or a success, the results are often excessively emphasized over the meaningful process leading to such results. The same message is being implied in the televised professional baseball games.
Without knowing, TV stations, which are evolving on daily basis to make more enjoyable programs than the actual games, are sending numerous messages through various editing techniques such as ''replay,'' ''slow motion,'' ''frame dividing,'' and ''montage shot.'' Therefore, studies to understand the impacts of such programs should continue.