TV광고의 기호학적 분석을 통해서 드러난 아파트 담론변화에 관한 연구
- 발행기관 서강대학교 영상대학원
- 지도교수 황인성
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 영상대학원
- 식별자(기타) 000000104248
- 본문언어 한국어
목차
이 논문은 한국사회에서 아파트가 무엇을 의미하는지 알아보기 위하여 기호학적 분석방법을 이용하여 아파트 TV광고 속에서 나타난 아파트 담론의 시대적 변화를 살펴보고자 하였다. 본 연구는 크게 광고 텍스트 분석과 그에 따른 이데올로기적 함의를 살펴보는 것으로 대표적인 건설사와 아파트 브랜드 3곳의 TV광고를 1990년대와 2000년대 두 기간으로 나누어 그 표현 방식과 의미체계가 내포하는 이데올로기를 분석하였는데 그 결과는 다음과 같이 정리해볼 수 있다.
아파트는 TV광고 속에서 상징적인 차별적 도구로 규정하는 방식을 통해 그 이데올로기적 기능을 수행하고 있었다. 1990년대의 아파트는 생활의 편리성과 현대성을 강조하며 아파트 비거주인과의 차이화를 통해 대량 소비의 대상으로 묘사되었고, 2000년대는 아파트 브랜드와 그 상징적인 이미지를 강조하는 형태로 명백히 각 브랜드 사이를 구별짓고 있었다. 또한 광고 속에 재현되는 모습을 통해 주거 공간 내 가족 이데올로기가 과거와 다르게 변화하였으며, 교양있고 트렌드를 주도해가며 세련된 여성이 모델로 등장하면서 여성이 아파트의 소비주체로 부상하였음을 알 수 있었다. 특히 첨단 기술의 발달과 같은 라이프스타일의 변화를 묘사함에 있어 실생활 속의 아파트가 아니라 소비자들에게 환상적인 경험과 상상적인 욕구를 자극하는 방식을 지배적으로 표현하는 것으로 보아 아파트를 향한 소비자들의 욕망 역시 변화하고 있음을 발견하였다.
목차
This study was started from the question. “What is the actual meaning of the apartment in KOREA?” The object of this study is exploring the formation of the apartment discourse from 1990’s to 2000’s through TV apartment advertisement. The study investigated to find the symbolic meaning of TV apartment advertisement by semiotic analysis method and attempt to find the hidden ideological meaning in TV apartment advertisement in context.
In the study, TV apartment advertisements in 1990’s emphasized the convenience of facilities and modernity of apartment residence. And they show a nuclear family with happiness and romance. In difference with them, TV apartment advertisements in 2000’s have their own brand and brand visual identity. Brand visual identity makes the symbolic meaning of what consumer can get through buying the apartment. Also they say you can get the fantastic experiences and imaginary digital life if you live in the apartment. These text analysis results mean that TV apartment advertisements draw a distinction continuously and show a different consumption ideology according to the times because of changing lifestyle.