한류로 인한 문화적 친근감이 한국어 학습효과에 미친 영향 연구 : A Study on the influence of the cultural affinity caused by Hallyu(Korean Wave) on the effectiveness of Korean language study : Focused on Japanese learner who have studied Korean Language through TV dramas
- 발행기관 서강대학교 언론대학원
- 지도교수 김균
- 발행년도 2007
- 학위수여년월 2007. 8
- 학위명 석사
- 학과 및 전공 언론대학원
- 식별자(기타) 000000104227
- 본문언어 한국어
목차
본 연구는 한국의 대중문화를 중심으로 이루어진 일본의 한류현상이 일본인 학습자들의 한국어 학습동기에 어떤 영향을 미쳤으며 영상매체인 텔레비전의 장점을 살려 TV드라마가 주는 언어학습의 효과를 분석함으로써 한국어 교재개발의 새로운 발전방향을 모색하는데 주요한 목적을 두고 있다.
이에 따라 본 논문의 연구문제는 ‘한류로 인한 문화적 친근감이 한국어 학습효과에 미친 영향 연구’라는 제목으로 ‘한류로 인한 문화적 친근감-한국 TV드라마 이용-한국어 학습효과’의 상관관계를 알아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1: 한류로 인한 문화적 친근감이 일본인 학습자들에게 미친 영향은 무엇이며, 이들의 TV드라마 이용 동기는 무엇인가?
연구문제 2:한류로 인한 문화적 친근감이 TV드라마를 이용한 일본인 학습자들의 한국어 학습 효과에 어떤 영향을 미치는가?
이러한 연구문제에 대해 일본인 학습자를 대상으로 설문조사와 함께 5명을 심층면접 하는 방식으로 연구를 진행하였다. 설문조사 기간은 4월 25일부터 5월 4일까지 총 10일 간에 걸쳐 이루어졌으며, 한·일문화교류회인 ‘토토로하우스(http://www.totorohouse.com)’ 카페에 설문지를 비치하고 회원들로부터 대학의 연수 기관에서 함께 한국어 연수를 받고 있는 일본인 학습자들로 대상을 넓혀나가 설문지를 나눠주고 직접 거둬들이는 방식으로 108명에게 설문에 대한 응답을 받았다. 수집된 자료는 SPSS Win12.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계분석, 교차분석을 사용하여 분석하였다.
이러한 진행과정을 통하여 다음과 같은 연구결과를 얻었다.
첫째, 한류로 인한 문화적 친근감을 알아보기 전에 한국어를 배우는 학습동기에 대해 알아 본 결과 ‘한국에 대한 관심’이 51.9%로 전반적으로 한국에 대한 관심이 한국어를 배우는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다.
둘째, 한류로 인한 문화적 친근감을 파악하기위해 인지도, 선호도, 호감도 분석을 진행한 결과 ‘한국 TV드라마 이해 정도’를 묻는 인지도가 가장 높게 나타났고, ‘한국 TV드라마의 평가 정도’를 묻는 한국 드라마에 대한 선호도, ‘한국 TV드라마 이용 후 한국에 대한 관심 정도’를 묻는 호감도 순으로 나타났다. 이러한 점으로 보았을 때 일본인 학습자들이 한국의 TV드라마로 인해 이미 한국에 대해 문화적 친근감을 가지고 있음을 알 수 있었다.
심층면접을 통해 한류로 인한 문화적 친근감을 파악하고자 한국과 한국문화에 관심을 가지게 된 계기가 무엇인지, 한류가 한국어 공부에 영향을 미쳤는지 알아 본 결과에서도 응답자들은 한국에 오기 전 이미 미디어를 통해 한국의 대중문화를 접한 경험이 많이 있었고, 일본에서 본격적으로 한류 바람이 불기 시작한 2004년을 전후하여 한국어 공부를 시작한 경우가 많았다. 즉 한류로 인해 그동안 알려지지 않았던 한국문화에 대한 접근성이 용이해졌으며 그로인해 한국어에 대한 관심이 높아졌음을 알 수 있었다.
셋째, 일본인 학습자의 TV드라마 이용 동기는 한국의 문화를 이해하기 위한 ‘인지적 동기’ 드라마에서 사용하는 일상 언어를 학습하기 위한 ‘교육적 동기’, 한국의 라이프스타일을 이해하기 위한 ‘사회적 동기’ 순으로 나타났다.
넷째, TV드라마 이용에 대한 학습의 인식에서는 ‘매우 그렇다’가 50.9%로 과반수의 높은 응답을 보여주어 TV드라마 이용이 한국어 학습에 도움이 된다는 높은 인식을 가지고 있었으며, TV드라마를 학습목적으로 이용한다는 응답이 전체 74.1%로 나타나 일본인 학습자들이 한국어를 배우기 위한 방법으로 TV드라마를 이용하고 있음을 확인할 수 있었다.
다섯째, 일본인 학습자들이 한국어 학습에 어떤 드라마를 가장 많이 이용하고 있는지 조사한 결과 한류 바람을 일으킨 ‘겨울연가’를 65.0%가 ‘전부 보았다’고 응답해 가장 많이 이용한 것으로 나타났으며 ‘대장금’이 33.8%, ‘올인’이 30.0%, ‘가을동화’가 28.8% 순으로 나타났다.
여섯째, 일본인 학습자의 한국어 구사 능력에 따라 TV드라마를 학습목적으로 이용하는데 있어 학습 성취도에 어떤 차이가 있는지 분석한 결과 전체적으로 초급 수준의 한국어 구사능력의 학습자는 학습 성취도 부분이 다소 낮은 반면 중·고급의 구사능력을 갖춘 학습자의 경우 TV드라마를 이용한 한국어 학습 성취도가 높은 것으로 나타났다.
일곱째, TV드라마 이용 동기 중에서 학습자가 교육적 동기 즉 학습목적을 가지고 TV드라마를 이용할 때 학습자의 학습효과가 어떻게 나타나는지 분석한 결과 학습목적을 가지고 TV드라마를 이용하는 경우 학습자들은 전체적으로 학습효과에 대해 긍정적으로 평가하고 있음을 알 수 있었다.
설문조사와 함께 실시한 심층면접 결과에서도 학습자들은 TV드라마를 이용한 한국어 학습효과에 높은 인식을 가지고 있었으며 TV드라마를 통한 한국어 학습 성취도 또한 매우 긍정적인 것을 확인할 수 있었다. 응답자들을 통해 한류 중심에 있는 수용자층이 비단 중년층 여성에 국한된 것이 아니라, 한국대중문화의 유통 시기와 수용자의 문화적 취향에 따라 일본에서 한류가 세대별 세부 양상이 다르게 분포되어 있음을 확인할 수 있었다. 즉 심층면접을 통해 얻은 결과를 종합해보면 한 나라의 문화를 이해하고 새로운 언어를 습득하는데 TV드라마는 매우 효과적인 것으로 파악되었다.
목차
The purpose of this study is to identify the influence of Hallyu(Korean Wave) in Japan, which has been reached by Korean popular culture, on the motivation of Japanese learner who have studied Korean Language, and to analyze the effectiveness of Korean language study related to Korean TV drama utilizing the benefit of mass media. Eventually, I would like to pursue the new way of developing the teaching materials of Korean Language.
According to these purposes, this study is titled as ''A Study on the influence of the cultural affinity caused by Hallyu(Korean Wave) on the effectiveness of Korean language study''. And then, the following 2 subjects are set up to reveal the correlation between the cultural affinity caused by Hallyu(Korean Wave) and the effectiveness of Korean language study.
Subject 1: What has the cultural affinity by Hallyu(Korean Wave) effected on Japanese learner who study Korean language? And why do they use TV drama?
Subject 2: What kind of influence has the cultural affinity through TV drama effected on the effectiveness of Korean language study among Japanese learner?
For these subjects, a survey was conducted to Japanese learner and a in-depth interviews were also done to 5 of them. The survey was conducted for 10days, from 25th of April to 4th of May. I displayed the survey papers at the front desk of Korea-Japan Cultural Exchange Association, so called ''totorohouse'' (http://www.totorohouse.com) and asked Japanese learner who study Korean language in the language courses of college to fill out the survey papers, and collected them after they completed it. I have collected the answers from 108 Japanese students and analyzed them using SPSS Win12.0 to get the results. I used frequency analysis, descriptive analysis, and chi-square analysis to find out the statistical meaning of the results.
First, Before I look for the cultural affinity to Korea by Hallyu(Korean Wave) when I ask the motivation why they started Korean Language study the result says that 51.9% of them were interested in Korea and Korean culture. The interest in Korea has positive influence on Korean Language study.
Second, The analysis of the cultural affinity to Korea by Hallyu(Korean Wave) reveals that Japanese learner have already had the cultural affinity to Korea through Korean TV dramas. The in-depth interviews also show that they have already been familiar with Korean popular culture through mass media. Especially, in many cases, they started to study Korean Language around 2004, when Hallyu(Korean Wave) has blown in Japan.
Third, The motivation of Japanese learner who has used TV drama as study tool was recognition motive to recognize Korean culture first, educational motive to learn daily conversation, and social motive to understand Korean lifestyle.
Fourth, About the question asking the effectivity of the language study using TV drama shows that 50.9% of respondent said ''highly helpful''. 74.1% of the all Japanese learner who participated in this survey have watched Korean TV dramas for leaning language purpose.
Fifth, The best TV drama that have used for Korean language study among Japanese learner is revealed to be ''Winter Love Song'', which have won great popularity in Japan and 65% of the respondents watched it.
Sixth, About the achievement of Korean language watching TV dramas as language study purpose according to the level, while the intermediate and the advanced level had high achievement, the beginner and basic level showed less.
Seventh, The students who had the educational motive, which means that they watched TV drama for language study show the positive evaluation about the effectiveness of their study method. The in-depth interviews accompanying with the survey also reveals that the effectiveness of TV drama for language study is highly recognized by the interviewee, and confirms that their achievement in language study is also positive.